Ga naar inhoud

Cassie


Ainariel

Aanbevolen berichten

10% ammoniakoplossing, maar ik denk niet dat ik daaraan zou beginnen voor 2 konijntjes binnen in huis.

In onze casus ging het om de behandeling van een kraamstal op een varkensbedrijf met 10% ammoniakoplossing. Biggenstallen stinken normaal gesproken al door alle ammoniak die in de urine zit en zo'n ammoniakoplossing is dus nog erger dan dat :P

Je kunt ook gewoon andere reinigingsmiddelen gebruiken zoals dettol, als je maar goed schrobt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicatie is binnen. Was niet genoeg dus heb net maar weer es gebeld. Ook heb ik uitgelegd dat jullie aanraden om Stamper mee te behandelen. Prima, als ik hem maar in de gaten houd dat hij geen diarree krijgt. Logisch, want ik sta nu op scherp. ;)

De andere medicatie kan ik volgende week ophalen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sulfatrim kun je geven bij coccidiose ter ondersteuning van bijkomende infecties, maar het is dus inderdaad die antibiotica en geen middel op zich tegen coccidiose. Volgende week is wel lang zeg, eer je kunt gaan behandelen. Je stond dinsdag al bij die dierenarts en dan eerst 2 dagen wachten voor de ontlasting onderzocht wordt, nu weer een paar dagen voor je kunt gaan behandelen, ze maken er niet echt vaart mee :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lastig, ze werken alleen door de week tot 6 uur. Daarnaast is het spoed. En ons financiele potje is gewoon echt leeg nu, mijn man verdient per 4 weken nu een week minder door zijn ziekte. Heb echt geen geld meer voor een andere dierenarts, hoe graag ik ook zou willen. Dit gaat echt niet werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Sulfatrim werkt helaas echt niet (goed). 


Maar wellicht kan je het wel geven om het weekend te overbruggen, het remt wel af. 


Misschien dat je even kan rond kijken voor een praktijk in de buurt die op zaterdag open is waar je gewoon enkel en alleen Toltrazuril drops kan ophalen na uitleg van je verhaal?


Hier zijn wel enkele praktijken op zaterdagochtend open. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijden zijn blijkbaar veranderd. Het huilen stond me net nader dan het lachen, zitcde helecweek al testressen,liep vandaag daardoor uren tegen migraine aan en ik knapte even. Ik heb uiteindelijk een dierenarts in Almelo gebeld die nog dienst had, maar de dierenarts kon me morgen pas terugbellen. Kreeg toen een nummer van Wierden. Die man heeft mee aangehoord,veel vragen gesteld, maar twijfelde aan de diagnose, want het komt over het algemeen voor bij jonge en oude konijnen. Hij zou eerder bloedonderzoek doen en naar de nieren kijken. Hij was van mening dat de Toltrazuril normaal gesproken wordt voorgeschreven. Maar Sulfratrim was niet per definitie slecht. Hij raadde me aan om Cassie dit weekend te behandelen en maandag keutels van Stamper in te leveren om zeker te zijn dat hij het niet heeft. En op basis van dat overleggen met de dierenarts en dan overstappen naar Toltrazuril (op basis van uitleg kreeg ik niks mee). Mijn man gaat maandag mee, want ik heb zo'n hekel aan dit gesprekken.

Inmiddels heb ik hun hok compleet ontsmet en daarna heb ik het toilet in de douche schoongeboend. Moest tussendoor echt ff frisse lucht happen, het leek wel of ik salmiak had opgesnoven. ;) Hun hok is nu aan het drogen en dan kunnen de muiters er weer in...

En Stampers keutels gaan echt onderzocht worden, hij valt ook al af, dus coccidiose lijkt me toch wel goed. Morgen krijg ik de vetmestkruiden van Bunnybunch binnen. En Cassie blijft goed aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, op de website stond tot 6 uur. Hardenberg was tot 7 uur, maar het was al kwart over. Ik wacht nu wel tot maandag, dan is ons geld als het goed is ook weer binnen. Ik overbrug het dan maar ff. De dierenarts uit Wierden klonk wel alsof hij verstand van konijnen had en hij zei dat ik dit zo het beste kon doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie vooral de afgelopen twee jaar ook veel gewoon normaal volwassen konijnen met coccidiose helaas. Ik weet niet of het met de temperaturen te maken heeft oid, maar het zijn zeker niet meer de jonge en oude konijnen waar je het bij ziet. Wel is het zo dat het met regelmaat een secundair probleem is oftewel dat er eigenlijk wat anders aan de hand is waardoor dit de kop op steekt. Dat is dan wel belangrijk om rekening mee te houden. 


 


Ik hoop dat ze snel de oude zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat helaas... moet wel zeggen dat voornamelijk inderdaad de jonge konijnen problemen hadden, deze zaten natuurlijk ook bij elkaar. Maar ook enkele volwassen konijnen en ook dit jaar kom ik het weer tegen bij enkele volwassen konijn en soms denk ik zelfs waarom die? Kan ik echt niks secundairs vinden, zo enorm lastig.. 


 


Aah goed dat Cassie aan komt dat is de eerste stap :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik ook blij van. Stamper heeft net ook erwtenvlokken gekregen. Op aanraden van Evee heb ik luzerne, erwtenvlokken en maisvlokken besteld en tussendoor nog wat zonnepitten geven. Wil ze wel even vetmesten, des te beter reageren ze op de behandeling denk ik. Heb meteen maar ff goedvwat van alles besteld, gaat in weckpotten. O ja, geloof ook nog kamille.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cassie weegt inmiddels weer 1500 gram, dus dat gaat de goede kant op. Stamper moet nog 100 gram en dan zit hij weer op zijn oude gewicht, is nu 1700.

Cassie begint ook minder te flippen met de medicijnen. De Fenbendrops vindt ze wel vies. Stamper zat de eerste dag daarvan drama te schoppen, inmiddels weer zonder morren. Wel probeert Cas zich te verstoppen zodra er een deksel van het hok gaat. Zo van: nee he, alweer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, even een grote update.


 


Maandag zijn mijn man en ik het inloopspreekuur binnengelopen met keutels van Stamper. Het lab was gelukkig nog niet dicht. Toen kwam de discussie op gang over de medicijnen. Ze was in eerste instantie niet zo blij met mijn gedachte dat ze niet de goede medicijnen heeft gegeven. In haar boek stond duidelijk dat dit op nummer 1 stond en de Toltrazuril op plaats 3. Boek erbij gepakt en mij laten lezen. Ik gaf toe dat het er stond, maar dat er op dit forum ook paravetinairen rondlopen en ook meerdere opvangen en die raden mij toch echt Toltrazuril aan. Ze bleef voet bij stuk houden. We gingen niet zomaar switchen van medicijnen, vooral niet omdat het antibiotica was. Ok, dat laatste stuk snap ik (wij mensen moeten ook een kuur afmaken), maar ik heb nog wel even aangekaart dat zij als dierenarts allerlei dieren over de vloer krijgt en een konijnenopvang voornamelijk met konijnen werkt en daardoor echt heel erg veel ervaring ermee heeft, vooral omdat ziektes nogal eens voorkomen. Dat was blijkbaar een heel redelijk argument, dus ze zei me dat ze met haar konijnkundige collega ging overleggen. Ik zou nog gebeld worden voor de uitslagen en was die collega had gezegd.


 


Gistermorgen kreeg ik een telefoontje. Bij Stamper was ook een verhoogd aantal van die dingen gevonden en moest ook behandeld worden. Gelukkig niet zo hoog als bij Cassie. Ok, gaan we doen. 5 Minuten later kreeg ik nog een telefoontje: ze had nog even met haar collega overlegd en ik had helemaal gelijk: ze moesten toch echt met Toltrazuril behandeld worden om de coccidiose te verjagen. De medicijnen zou ze in de medicijnenkast leggen zodat ik het 's avonds op kon halen. Verder heb ik nog snel even gevraagd of die 5 graden verschil ervoor kon zorgen dat Cassie 's nachts zo afviel en zij vond dat wel een aanleiding. Wij laten dus voorlopig de kachel 's nachts aan. Want de grammen verbranden die je er overdag zo zorgzaam bij op hebt lopen eten, schiet niet op. 


 


Na het weekend moet ik langskomen met de meute en dan ook keutels van ze meenemen voor een nieuw onderzoek. Inmiddels wel een aardig duur grapje, maar goed daar weet iedereen uiteraard alles van. ;) En je moet wat voor je hupsels overhebben natuurlijk. :P


 


Voor mijn nieuwe dierenarts was dit een leermomentje (ze is nog erg jong) en ik heb ook geleerd om wat meer op mijn strepen te staan. Iets wat ik heel moeilijk vind. En ze heeft nu wel door dat als ik wat zeg, er toch best wel waarheid achter kan zitten. Ik bedoel: ik weet ook lang niet alles, maar leer hier dankzij jullie wel erg veel bij en geef de boodschappen door. Dus zal ze een evt volgende keer wel eerder schakelen misschien. :)


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .