Ga naar inhoud

Cassie


Ainariel

Aanbevolen berichten

Heb net alles even gewogen. Cassie heeft 71 gram brokken op en wel 7 gram hooi (hoe zou dat nou komen) gegeten. 70 ml water gedronken. Dat drinken is niet echt veel toch?

Mijn weegschaal geeft steeds wat afwijkingen in grammen, heb m nu op een ander platform staan en dat gaat beter. Haar gewicht heb ik vandaag ook opgeschreven, ben benieuwd of het morgen meer is.

Zij en Stamper missen elkaar gigantisch. Steeds de neusjes door de tralies heen en Stamper heeft gisteren zelf geprobeerd om de panelenren omver te trekken. De toiletbak staat nu tegen het paneel aan en achter de bak heb ik bakstenen neergelegd.

En vanmiddag zat Cassie wat hooi te knabbelen uit de bal en Stamper wilde ook die bal. Boos omdat hij er natuurlijk niet bij kon. ;)

Heb ze tijdens het wegen in de kamer losgelaten, zodat ze nog weer even lekker met elkaar konden knuffelen. Ik moest toch tussen de brokjes hooi pluizen, dat kon prima. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cassie heeft vannacht toch de hooibal leeggegeten. En ook bijna alle brok. Gewoon niet normaal wat ze naar binnen wermt, lijjt wel rupsje nooitgenoeg. Morgen hoop ik meer te weten.

Mocht iemand een idee hebben wat het zou kunnen zijn, dan hoor ik het graag. Dan heb ik het morgen met de dierenarts over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel wel iets verschil. En je moet niet vergeten dat ze vandaag ruim 125 gram brokken naar binnen heeft gewerkt en gisteren ook een aso hoeveelheid. Er zal vast nog wel een groot deel in de darmen zitten. Mijn weegschaal is niet zo accuraat, maar er zit geen 100 gram verschil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, we zijn weer terug. De dierenarts van van de week heeft ons doorgeschoven naar zijn konijnkundige collega. Zij heeft Cassie heel erg uitgebreid onderzocht. Ze kon niets geks vinden. Temperatuur was goed, hartje klopt normaal, geen rare massa in de buik, geen longontsteking, geen snot. De kiesjes aan 1 kant stonden wel in een trappetje, dus we gaan van de onbeperkte brok af. De slijmvliezen waren ook prima, maar we moeten geen haakjes gaan kweken natuurlijk. Het blijft een raadsel.

Omdat ik opperde dat ik wel eens gelezen heb hier dat sterk vermageren ook ec kan zijn, kreeg ik toch panacur mee, 5 dagen, week stop en dan weer 5 dagen. Heb net verse keutels gebracht voor een labtest. Zij wil alles uitsluiten. Vinden ze wat, dan wordt het een maand. Stamper mag gezellig meedoen. Vanmiddag word ik gebeld met de uitslag.

Verder moet ik beiden de komende tijd apart brok voeren. Ze mag gelukkig wel weer groente en ik mag bijvoeren met erwtenvlok en andere dikmakers, maar niet teveel suikers omdat dan evt bacterien een feest hebben.

Volgende week wegen. Ze was ca 150 gram aangekomen in die paar dagen, maar ze is nog steeds erg mager. Ook vond de dierenarts haar af en toe afwezig. Cassie heeft mij tussen de wijsvinger en duim in de vinger gebeten, ze was het gehannes echt zat. Spirit heeft ze wel gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad voor wormen, tegen EC doet zo'n korte kuur niks, dan moet je het echt 28 dagen geven. Nu lijkt ontwormen me sowieso wel een handige zet, er kwam dan wel niks uit het ontlastingsonderzoek maar je tast nu ook in het duister. Lijkt me goed om het dubbel uit te sluiten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ontlastingsonderzoek wordt nu gedaan. De eerste dierenarts heeft keutels verkruimeld. Mij leek dat al een gekke manier van een echt onderzoek. ;) Ik krijg straks de uitslag.

Ik vind die 5 dagen ook apart. Vorig jaar had Stamper wormen en toen waren ze 14 dagen aan de beurt.

Ik zit zelf al te denken of ik eigenwijs moet zijn en gewoon 28 dagen moet geven of netjes moet doen wat ze zegt. Beetje lastig, want waarom zou ik het allemaal in twijfel trekken? Maar aan de andere kant lees ik hier altijd 28 dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee keer vijf of één keer veertien dagen werkt niet tegen EC, punt. Als er serieus vermoeden is dat ze EC heeft dan kom je dus niet met minder. Aan de andere kant is er dus ook nog helemaal geen ontlastingsonderzoek gedaan en zou het me absoluut niet verbazen als er wél sprake is van wormen of bijvoorbeeld coccidiose dus ik denk dat de handigste zet is om dat eerst af te wachten. Komt er dan alsnog niks uit dan zou ik overleggen over die 28 dagen.


 


Vijf dagen wel/vijf dagen niet/vijf dagen is een vaker gehanteerde dosering die volgens mij ook gewoon betrouwbaar is dus dat lijkt me geen probleem. Mits het om wormen gaat dus, niet bij EC. Heb je Panacur of Fenbendrops gekregen?


 


En voor iedereen die dit leest: Alleen keutels verkruimelen is dus écht géén ontlastingsonderzoek waar je wormen o.i.d. mee kan uitsluiten! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze net zelf gebeld. Er zijn cocco-dingen gevonden. Dus het is hoogstwaarschijnlijk coccidiose. Ik moet nu wel 2x 5 dagen fenbendrops geven en morgen word ik gebeld voor antibiotica. Stamper wordt meebehandeld en ik moet hun hok goed schoonmaken.

Dan heb ik nog een vraag: hoe zit het met mijn groep? In principe trek ik een fleecejas aan en laarzen waarmee ik niet bij Cassie kom. Verder was ik mijn handen vaak (zonder zeep) als ik van de een naar de ander ga. Dus krijgen ze buiten wat en ik heb net met mijn handen Stamper geaaid, dan was ik tussendoor mijn handen. Iets wat ik me vanaf het begin heb aangewend.

Ben wel erg blij met jullie adviezen hier, want dankzij jullie kon ik vanmorgen toch wel ff sparren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, maar gelukkig duidelijkheid.


Wel is het belangrijk beide te behandelen, als de ene wordt behandeld en andere niet gaat die juist uitscheiden en kan de ander er heel ziek van worden. Elke dag alles goed schoonmaken waar maar ontlasting zit dan komt het meestal wel weer vlot goed :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon even de ontlasting van alle konijnen na laten kijken. Met de microscoop natuurlijk :P en op basis daarvan beslissen. Zo, nu heb je 3 verschillende antwoorden :P

Cassie zit toch apart dus ze kunnen elkaar dan toch ook niet besmetten als een van de 5 andere nu niet besmet is lijkt me?

Ik had vorige keer begrepen van je dat de ontlasting onderzocht was maar ik bedoelde natuurlijk wel onder de microscoop. Anders hoef je niet naar de dienarts daarvoor, keutels zie je zelf ook wel. Heel handig van de dierenarts :/

Fijn dat er een oorzaak gevonden is. Let goed op dat je naast antibiotica ook nog wat krijgt tegen de coccidiose anders pak je de oorzaak zelf niet aan. Antibiotica doet namelijk niks tegen coccidiose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat ze het niet gaan geven, maar omdat je het alleen over antibiotica had dacht ik ik zeg het nog even, want het gebeurt wel eens bij sommige dierenartsen alleen antibiotica wordt gegeven en niets tegen de coccidiose zelf. Maar wil niet zeggen dat jouw dierenarts dat ook doet, misschien heeft hij het gewoon niet vermeld vandaag en alleen antibiotica genoemd maar krijg je morgen gewoon alles mee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .