Ga naar inhoud

Blaasspoeling


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Jelle heeft vandaag zijn eerste (helaas denk ik niet zijn laatste) blaasspoeling gehad. 

Er zijn 2 fotos gemaakt om te kijken hoeveel calcium er in de blaas zat. Dit werd onder narcose gedaan zodat hij eventueel meteen geopereerd kon worden mocht er een blaassteen in zitten. 

Zijn blaas was ver gevuld met blaasgruis en geen blaassteen te vinden. 
Er is toen besloten om te gaan spoelen. Mijn dierenarts is gestopt toen er redelijk wat bloed mee kwam. Er zit dus nog blaasgruis in zijn blaas. 

Hij maakt op 1 of andere manier toch heel veel calcium aan in zijn blaas ondanks dat hij op een calciumarm dieet zit. 

 

Ik wilde hier even kijken of er mensen zijn die ervaringen hebben met blaasspoelingen? 

Ik ben benieuwd hoelang we nu weer zonder problemen vooruit kunnen maar vrees dat het toch elke keer terug zal komen. 

 

Hier de rontgenfotos van mijn Jelle zijn buikje. Als ik het zo zie dan twijfel ik ook of ik hem niet standaard op pijnstilling moet gaan zetten. Zoveel gruis dat moet haast wel pijn doen zou ik denken. 

 

12088221_1147730931921913_84779284065327

12138328_1147730938588579_79363058779301

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij blijft ook maar dokteren, zeg! Wat voor last had hij, waardoor besloten is de foto te maken?

Kun je me uitleggen waar we precies naar kijken? Ik vind het altijd erg interessant, die foto's.

Ik zie op de tweede foto een wittere schaduw, wat denk ik het gruis moet zijn? Maar waarom zie je die schaduw op de andere foto dan zo aan de zijkant? Een konijnenblaas zit toch ook gewoon in het midden?

Beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij blijft ook maar dokteren, zeg! Wat voor last had hij, waardoor besloten is de foto te maken?

Kun je me uitleggen waar we precies naar kijken? Ik vind het altijd erg interessant, die foto's.

Ik zie op de tweede foto een wittere schaduw, wat denk ik het gruis moet zijn? Maar waarom zie je die schaduw op de andere foto dan zo aan de zijkant? Een konijnenblaas zit toch ook gewoon in het midden?

Beterschap

 

Hij is al een sukkel vanaf het moment dat hij hier woont. Daarom is hij ook niet meer weggegaan ;)

Ik merkte weer meer calcium plakken op en dat zijn kontje weer helemaal nat was van zijn urine. Zodra er teveel calcium uit komt dan zwelt zijn geslacht op en komt zijn plasser er niet meer uit waardoor hij zichzelf onderplast. Ook mocht ik niet meer aan zijn buik komen wat voor mij een teken was dat er iets niet goed zat. Vandaar toch een afspraak gemaakt om te kijken hoeveel er in zit. Vorige keer zagen ze namelijk niks op de rontgen terwijl hij wel calcium uitplaste. 

De ene foto is van de zijkant genomen en de andere van boven. Het heeft waarschijnlijk te maken met zijn ligging dat het er wat vreemd uitziet. Ik vond het namelijk raar dat 1 kant dikker is dan de andere zijkant. Maar op dit moment was hij al onder zeil dus hij zat niet op zijn pootjes toen de foto werd gemaakt. 

 

Ik heb de fotos via de mail gekregen zonder toelichting helaas. Maar ik ga zeker nog om uitleg vragen over de fotos op zich. Wilde ze uit nieuwsgierigheid eigenlijk hebben om te zien hoeveel calcium er nou eigenlijk in zat. Je ziet vaak fotos met een klein wit bolletje wat dan bijv een blaassteen is. Dus ik was benieuwd wat nu de hoeveelheid was die in zijn blaas zat. Helaas moest ik werken anders had ik er graag bij geweest 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vandaag mocht Jelle weer naar de dierenarts. 

Heel zijn kontje is geschoren en ingesmeerd met Sudocreme. Hopelijk gaat het voorlopig dan even goed. Het Magnesium lijkt zijn werk te doen want zijn blaasgruis is wel minder wit op de rontgen dan vorige keer. Nu heb ik eens een goede uitleg gehad over zijn wervels waar wat mis mee is. Waarschijnlijk heeft hij in een ver verleden (toen hij hier net was) zijn rug gebroken. Hij kon toen zijn achterpoten niet gebruiken en zijn blaas was verlamd en wij dachten toen eigenlijk aan EC. Met hokrust is hij er toen bovenop gekomen maar in de wervels in zijn rug is wel schade. De connectie met zijn heiligbeen mist het stukje zwart wat je bij elke andere wervel wel er tussen ziet. 
Dit kan ook een oorzaak zijn van zijn plasproblemen maar mijn dierenarts vermoed toch echt dat het echt alleen het blaasgruis is wat het grootste probleem is. Maar daar helpt de magnesium dus wel aan volgens de rontgenfoto's :) 

Jelle.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit sinds een paar weken op de magnesium. Het verhelpt het niet helemaal maar het lijkt dus wel te helpen. Verder zien we nu wel meer dingetjes op de foto die niet kloppen. Zijn linkerpootbot (geen idee hoe het heet ;) ) is korter dan de rechter. Hij blijft gewoon een beetje aan de sukkel. Hij blijft voorlopig op mijn slaapkamer en op vetbedden hopelijk dat het dan allemaal weer een beetje bijtrekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie geen tussenwervelschijf meer! Arme arme Jelle. Wat een gedoe voor jullie. Zou ook nog kunnen dat de zenuw richting de blaas beklemd is doordat die twee wervels zo opelkaar geduwd zitten? Daar is echt nul ruimte zo te zien. Al zit die zenuw bij een mens wel een stuk lager. Ik heb geen idee hoe dat bij konijnen zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Pientjes foto hier met blaassteen ter vergelijking. Ook voor het verschil in ruggetjes. Bij Pien zit de steen veel lager. En Pien is een voedster. Bij Jelle is het aan een kant, is het dan niet een van de nieren? Of valt dat gruis naar een kant als je hem draait, zoiets? Ben maar even hardop aan het denken hoor. Mijn anatomische kennis van konijnen is minimaal haha...

 

WP_20150824_004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .