Ga naar inhoud

Vraagje over ontstoken oogje


Knuukje

Aanbevolen berichten

 Zaterdag een nieuw konijntje gehaald  bij  een goede fokster.  3 maanden  oud en vorige  week  heeft  ze met dit beestje nog een prijs gehaald .  Maar.... en nu komt het:  afgelopen week had hij iets aan t oogje en  ze  dacht dat hij zich gekrabt had en zijn oogvlies daardoor  beschadigd was. Maar omdat het zo'n ongelofelijk lief beestje was  stal  hij meteen mijn hart. Ik nam hem mee. En thuis begon ik met     gekookt water te deppen. Paar keer per dag. Maar het wordt eerder erger dan beter. Sliertjes etter haal ik er af. t Andere oogje heeft het ook maar heeeel lichtjes ( nog). k Heb  zitten zoeken op internet wat het zou kunnen zijn.  Gebeld naar de fokster of hij was in ge ent. Nee  net te jong nog. En ze heeft die  ziekte  myxomatosis niet  en nooit gehad  bij  al haar konijnen dus  ze denkt niet dat het dat zou zijn. Ik was weer gerustgesteld en ging trouw door met deppen.   Vanmorgen was het nog niet minder. Ik de dierenarts gebeld.. maar die zeggen dan meteen dat  ze het moet zien.. ( kassa voor een consult ?)  ik wilde een zalfje hebben en het eerst zo proberen voor ik  naar een dierenarts er mee ren.   Met mijn kinderen ging ik ook niet bij t minste geringste   naar de huisarts dus... Maar  ik twijfel.. zal ik het nog een dag afwachten..   of zijn er middeltjes  die ik zelf er op kan doen? Aloe Vera bv... dat helpt tegen alles .?   Ik denk dat  het ene oogje blind wordt of al is.


Wat  zouden jullie  mij adviseren??


Link naar reactie
Delen op andere sites

heey 

 

Jonge konijnen kunnen al vrij snel geënt worden. Als ik me niet vergis met 8 weken al. 

Dus die van jou is zeker niet te jong . 

 

Ik zou zeker wel naar de DA gaan om het oogje na te laten kijken. Je zegt zelf al dat het erger word. 
En ik vind een konijn niet met een kind te vergelijken. Konijn kan al dood gaan van buikpijn en je kind niet. ( om maar ff een simpel voorbeeld te geven)  Dus zou er zeker wel mee naar toe gaan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een ontsteking is moet je zo snel mogelijk beginnen met behandelen met antibiotica, voordat het alleen maar erger wordt. Een dierenarts kan alleen beoordelen of dat nodig is als hij het konijn ziet. Een dierenarts stelt niet voor om op consult te komen omdat hij zo graag geld aan je wil verdienen, maar omdat hij een dier op een zo goed mogelijke manier wil behandelen.

Konijnen kunnen vanaf 5 weken oud gevaccineerd worden

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Dank je wel.  Ik ga direct Dierenarts voor afspraak  bellen. 


 


 


 En Sanne sorry ik  heb de vraag nog een keer gesteld   omdat ik  deze niet meer terug kon vinden. Haal ze maar weg wat dubbel is hoor. ook deze reactie.  Ik  krijg het niet zelf gedaan nml.Moet  er ff in komen hoe het hier allemaal werkt.  excuses 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  Bij de dierenarts geweest.  Zware antibiotica en  zalf.  Is het met een week niet minder dan kan het snot ziekte zijn  ( Pasteurella )  wat  ik  niet verwacht want geen andere verschijnselen. .... anders  nog eens  terug. 


 Binnen houden en niet bij de anderen konijntjes zitten nu ivm besmetting. en geen hooi of zaagsel  nu.


   Dus het gaat goed komen hoop ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, waarschijnlijk vooral i.v.m. stof en misschien tevens om te voorkomen dat de sprieten in de oogjes prikken of aan de natte oogjes (door etter en zalf) plakken. Maar, zoals Christaaa schrijft, kun je het een beetje nat maken, bv. met de plantenspuit. En misschien niet in een ruif (kans dat het bij er uit trekken in de ogen komt) maar in een bakje of mandje op de grond.

Wat zei de fokker trouwens van het dierenartsbezoek?

Beterschap met je konijntje! Zo sneu voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha lieve meedenkers,    k Heb een groot binnenhok gehaald  en daar  de helft toch met hooi gelegd..  Ja t ging om de stuig=f dat hij dat niet i de oogjes krijgt. Maar t gaat goed zo. Hij zit wel erg stil vind ik.. zo in zijn uppie nu. Maar  ik las dat het ook van stress kon komen .. en dat zou dan kunnen omdat het naar tentoomstelling ging met alle voorbereiding misschien van dien. k Weet het niet.  Voor nu hoop ik dat het gewoon wat beter gaat.  Want toen ik hen zaterdag kocht  leek het echt nog niet zoveel bijzonders. T ging gewoon in een dag zo snel. Toch heb ik er geen spijt van dat ik hem kocht...


 k Heb de fokster gemaild en t verteld.   En ze  had dit ook niet verwacht.. ook omdat de rest van al haar konijntjes  het niet hebben.   En  als er een een lieverd is voor haar  beesten is zij het wel....  daar ben ik van overtuigd.     


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .