reusje1985 Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Mijn ram van ong 3 jaar wordt steeds zwaarder en ik hoop dat jullie tips hebben voordat het uit de hand loopt.Ik heb het idee dat het vooral komt doordat hij niet genoeg beweegt.In zijn voedingspatroon is weinig veranderd. Onbeperkt hooi , in de ochtend groenten en in de avond biks (SS).Aantal x per week (gedroogde) kruiden en zo nu en dan wat lekkers.Hoe krijg je een konijn in beweging die daar weinig zin in heeft?Speelgoed is ook genoeg aanwezig, heeft hij nagenoeg geen intresse in.Ik ben bang hij blijft aankomen en daardoor straks gezondheidsproblemen krijgt.
Domino Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Hoeveel weegt hij en hoeveel gram biks krijgt hij? Misschien kan je het hooi in een soort spelvorm aan hem geven, met daar het voer doorheen? Zodat hij ervoor moet werken om zijn biksjes te vinden.
reusje1985 Geplaatst: 3 september 2015 Auteur Geplaatst: 3 september 2015 Hij weegt nu iets meer dan 3 kilo ( gewogen op een Babyweegschaal) en het is een gewone hangoor. Officieel een NHD, maar de mensen waar hij vandaan komt hebben hem uit een dierenwinkel. Dus hij zal waarschijnlijk niet van een "goede" fokker komen.Ze zitten nu met zijn tweeën en krijgen rond de 100 gram biks per dag samen. Apart voeren is geen optie, dan eten ze niet: Ik heb een beloningsbal , doe weleens kruiden met hooi etc in een wc rol en dergelijke. Maar hij knaagt er eens aan en laat het dan liggen.Voorheen vond hij dit soort dingen wel leuk. Kan het zo zijn dat hij gewoon lui wordt? Dat het speelse ervan af is zeg maar.Ik probeer ook nieuwe dingen weg te zetten om mee te spelen etc, maar hij ligt liever of is aan het eten
Aniek Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Als hij SS krijgt en ze krijgen samen 100 gram SS per dag en nog groente (hoeveelheid daarvan?) kan dat te veel zijn. Afhankelijk van hoe groot/zwaar zijn vriendin is. Een paar maand terug was ik ook bij iemand waarbij ze SS en groente kregen en de ram tonnetje rond was. Ook zij zei dat hij amper bewoog en maar wat lag meestal.Flink verminderd in de SS en nou is hij afgevallen, maar daarnaast is hij ook weer lekker actief
reusje1985 Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Geplaatst: 4 september 2015 Meestal krijgen ze witlof/andijvie/wortelloof (hoofdzakelijk soms wat anders), hiervan krijgen ze bijv 1 tot anderhalve witlof.Ik was idd van plan om de biks even te minderen en kijken wat er gebeurd, ik was alleen een beetje bang dat zijn vriendinnetje dan te weinig binnen krijgt.Zijn vriendinnetje is een kleiner konijntje ( ietsje groter dan een dwerg en heeft staande oortjes ).Zou halveren te drastisch zijn? Ik heb de biks destijds eens gewogen op 100gram, dit was exact een volle beker. Deze doe ik niet overvol dus zal al iets minder zijn.
bob Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 ik geef twee 2 kg konijntjes ongeveer 60 gram biks per dag. Dat is dus 15 g per kilo lichaamsgewicht. Daarnaast krijgen ze bij mij ook groente, kruiden en soms wat lekkers en dit gaat prima. Ik denk dat je gewoon even moet kijken naar waar ze goed op reageren en niet perse kijken naar wat op de zak staat wat je moet geven. Als ze altijd hooi tot hun beschikking hebben gaan ze sowieso niet dood van de honger (ook al gedragen ze zich wel zo).
Sanne1993 Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Halveren is niet te drastisch hoor. Biks is echt aanvullende voeding, dus ze zouden zelfs zonder kunnen als het echt nodig is
Evee Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 In dit artikel staat uitleg over hoe je te dikke konijnen verantwoord kan laten afvallen: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen/ De biks halveren zou inderdaad prima kunnen hoor! Mochten ze daar uiteindelijk te veel mee afvallen kun je het altijd weer iets ophogen. Mijn vlaamse reus van 6 kilo krijgt hier ook maar 50 gram science selective. Zij eet er heel goed hooi en kruiden bij en elke dag een flinke bak groenten. Mijn duo dwergkonijnen (wegen elk 1 kilo) krijgen 15 gram science selective samen. Daarbij natuurlijk ook onbeperkt hooi, kruiden en een flinke bak groenten. Zij zijn prima op gewicht.
reusje1985 Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Geplaatst: 4 september 2015 Bedankt voor de antwoorden.Ik ga vanavond beginnen met de biks te halveren, kijk ik even aan hoe ze het daarop doen.Nu maar hopen ze niet al te boos zullen zijn
Ainariel Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Dat hebben ze niet eens door joh. Ze krijgen voer.
reusje1985 Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Geplaatst: 4 september 2015 Haha ik denk idd niet ze ze natellen
Aanbevolen berichten