Ga naar inhoud

Begin E. cuniculi


Gia

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik ben op het moment het www af aan het speuren naar wat te doen bij E. cuniculi.

Wij hebben 2 dwerghangoren waarvan 1 sinds eergisteren last heeft van tollen, een scheef kopje en ogen die naar boven trekken. Ze zitten beiden altijd binnen, in een hok met twee verdiepingen. Vanwege val gevaar hebben wij het trappertje naar boven en het plankje uit het hok gehaald. Voor beschutting hebben we een grote en een kleine gras/kartonrol in het hok gelegd. Verder bestaat de bodembedekking houtvezels en stro.

Afgezien van een enkel niesje (houtvezels maken we tegenwoordig vochtig) en de sterilisatie hebben ze de afgelopen 3 jaar gelukkig nooit wat gehad.

Als behandeling heeft ze eergisteren 3 injecties gehad, enroflox, fembendazol en een pijnstiller. Sinds gisteren geven wij 2 maal daags 0,5ml enrofloxoral en 1 maal daags 1,5ml fenbendrops. Ze weegt net onder de 1,5kg. Dit lijkt mij overigens een goede behandeling. Verder krijgt zij 4 maal daags 19ml Critical Care. Ze eet af en toe wat van de grasrol, soms een stukje hooi en gisteren een postzegel appel.

Nu gaat het nog redelijk goed met haar, ze wast zichzelf nog, is op bepaalde momenten nog redelijk nieuwsgierig en is nog erg vechtlustig tijdens het dwangvoeren.

Nu zit ik wel met een aantal vragen en ben ik opzoek naar tips heel veel tips.

Zoals:

Ze heeft problemen met het drinken uit de fles, ze staat dan een tijdje voor de fles maar eropaf gaasdoek ze niet. Hoe kan ik zorgen dat ze alsnog wat drinkt?

Verder lees ik veel overonderkoeling en over warmte matten. Ze ligt wel in een kartonnenrol maar is er een manier dat wij haarbeter warm kunnen houden? Als jullie een fleece deken geven verknippen jullie die? En ik lees over warmte dekens onder het hok. Is dat onder het zaagsel of onder het hok zelf?

Ook vragen wij ons af wat beter is licht of donkerte. Gezien ze moeilijker ziet zou meer licht handiger zijn, echter is donkerte of gedimt licht misschien ontspannender.

Tot slot vragen wij ons hoe wij de stress kunnen verminderen bij het geven van de medicatie en dwangvoer. Op dit moment pakken wij haar uit het hok al dan niet in een handdoek en geven haar met een injectie spuitje het voer en de drops. Gezien stress natuurlijk niet helpt vragen wij ons af of het niet beter kan.

Verder hopen wij dat jullie nog meer goede goede tips om het onze konijntjes zo aangenaam mogelijk te maken en natuurlijk dat ze snel beter wordt.

Alvast heel erg bedankt namens ons allemaal.

Mvg Gia

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk mij nog iets wat ik vergeten ben, wij geven ze bij warmte altijd Icepads en nu vind ze die nogsteeds erg lekker om tegen aan te liggen. Ook drinkt ze het later er graag vanaf. Maar gezien de kans op onderkoeling durf ik die niet te geven. Wat vinden jullie?

Mvg, Gia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel een EC konijn in een kleine bak zitten (zo'n zwarte van de ikea) om prikkels zo laag mogelijk te houden. Hoe meer prikkels hoe meer last ze hebben namelijk. Mijn vrouwtje trilt enorm met haar ogen (nystagmus) en als het donkerder is dan lijkt haar oogje wat meer ontspannen. 


Daarin heb ik een 1persoonsdekbed, een hondenmandje (zo'n zachte) en daarop handdoeken en om haar heen handdoeken gerold.  Afhankelijk van hoe slecht het met je konijn gaat kun je er voor kiezen de ruimte klein te maken zodat ze niet teveel kan tollen. 


Ik geef haar dagelijks met een spuitje zoveel mogelijk water afgewisseld met ORS (wordt gebruikt bij diarree als het vochtgehalte te laag gaat) en dit gaat voor zover ik merk wel goed. Zolang ze plast geef ik haar genoeg zei de dierenarts ;) 


 


De medicatie... Moeilijk en verschillend per konijn. Ik meng de fenbendrops nu met een siroop met aardbeiensmaak omdat het anders een gevecht wordt om het erin te krijgen. 


Probeer haar inderdaad zo min mogelijk op te pakken want dat triggert vaak het rollen. Misschien pakt ze wel brokjes aan als je die voor haar neus houdt? Dat doet de mijne namelijk wel. Duurt wel een tijd omdat ze vrij langzaam eet maar zo krijgt ze wel genoeg binnen. 


 


De icepod zou ik er persoonlijk niet in leggen. 


 


Beterschap met je konijntje. Hopelijk knapt ze snel op!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor warmte zou je ook een kruik met handdoeken er omheen kunnen gebruiken. Warmte is wel belangrijk.

Je zou water of ors speciaal voor dieren kunnen geven via een spuitje.

Wat bij mij iedere keer een succes is gewone pure havermout beetje aangelengd met water daarbij doe ik dan dwangvoer, eventueel kruiden, rijpe peer of iets dergelijks en dat geef ik van een lepeltje. Tot nu toe heeft ieder konijn die gedwangvoerd moest worden bij mij ervan gesmuld.

Je kunt er ook gemalen of geweekte brokjes bij doen.

Het is vaak uit proberen. Als dit lukt dan kun je zo ook de medicatie geven.

Succes knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goedenavond allen,

Het ging wat beter met onze Angel. Echter at ze sinds vanmiddag niet. Daarom zijn we vanavond naar de dierenarts gegaan. Daar geconstateerd dat haar maag erg opgeblazen was. Ook was ze een uitgedroogd. Daarvoor heeft ze een injectie Ciseral drops gekregen en een vocht injectie. Gezien haar maagje erg opgeblazen was de kans aanwezig dat ze de nacht niet zou halen. Toen we in de auto zijn gestapt bewoog onze arme Angel niet meer. Toen ik haar wilde bekijken was ze al helemaal stijf. We zijn naar binnen gerent echter was haar hartje niet meer te horen. De afgelopen dagen waren erg hectisch en we hebben allemaal gevochten. Helaas hebben wij het niet gehaald. Wij willen jullie wel bedanken voor alle tips.

Groetjes van ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .