EstherR Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Onze nijn heeft pech! Vanochtend liep hij rond en zag ik bloed aan z'n hakken. Sore hocks was meteen het eerste waar ik aan dacht. En jahoor, dat werd bij de dierenarts ook geconcludeerd. We gaan de ren (waar hij alleen snachts in zit) nu even op gras/zand zetten. Totdat z'n nieuwe grote ren (ook op vooral gras en zand) af is. Overdag zit hij in de hele tuin (dus ook op stenen), kan dat kwaad? Of moet hij een tijdje echt alleen op zachte ondergrond? DA zei dat t opzich wel kon. Nu een paar dagen betadine smeren en hopen dat het goed herstelt.
Sanne1993 Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Mijn konijn heeft er sinds kort ook weer last van. Hij heeft het al vaker gehad en dat is toen mooi genezen met sudocreme en een dikke badmat in de ren. Verder ervoor zorgen dat hij veel blijft bewegen. Beterschap voor je konijntje!
Sonja1990 Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Is zand niet juist heel slecht voor de wond op zich?Inderdaad sudocreme/pawwax smeren, creeërt een soort beschermlaagje op de pootjes
EstherR Geplaatst: 19 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2015 Het wondje is nu wel dicht. Heb hem vandaag gewoon in de tuin gelaten, en merkte dat hij zelf veel chill (met z'n poten als een zeehond) in de tuin op het zand lag. Alsof ie weet dat hij z'n pootjes even rust moet geven. We hebben de ren verplaatst naar zand en gras. Pieter Konijn is gras goed gewend, maar nu wordt het z'n keutels in de gaten houden of hij niet teveel gras gaat eten. Een badmat is voor binnen wel een optie, maar ik denk dat Pieter hem echt helemaal in een hoekje van z'n ren "graaft". Heb net onder het huppen door even z'n hak bekeken en het lijkt nu iig goed dicht. Vanavond nog eens zalf erop (calendula op vaselinebasis is misschien ook een goede, anders haal ik sudocreme) en het goed checken.
Sanne1993 Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Ik zou hem niet teveel stil laten zitten hoor, stilzitten zorgt juist voor druk op de pootjes. Ik kreeg gisteren als advies van de dierenarts om zelfs een pijnstiller te geven als ik het idee kreeg dat hij te veel stil ging zitten. Als je Calendula zalf in huis hebt hoef je niet per se sudocreme te kopen, want dat werkt ook goed
Rian Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 En de doorbloeding is bij beweging ook beter lijkt mij, bevorderd de genezing ook!
EstherR Geplaatst: 19 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2015 Ik heb niet echt het idee dat hij vanuit pijn stil zit. Hij beweegt verder net zoveel als anders. Hij lag alleen netjes met z'n pootjes omhoog ;-)Mooi, ga ik de calendula proberen. Thanks voor de tips!
EstherR Geplaatst: 19 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2015 Calendula gesmeerd (wat al een halve worsteling was) en natuurlijk gaat meneer hophop het zand in. Ook niet handig van mij, had hem even een tijdje op handdoek oid moeten laten zitten. Dus een vieze hak. Uiteindelijk weer met veel gedoe half schoon kunnen maken. Morgen even kijken hoe het eruit ziet en betadine smeren voor ontsmetting. Heb nog nagedacht over een andere bodembedekking dan zand maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet realiseren in de ren. Het is vrij groot en lakens, dekens, handdoeken etc blijven echt niet liggen bij Pieter. En "ophokken" werkt voornamelijk averechts, hij is dan zo snel gestresst...Het wondje leek wel al dicht, dat scheelt misschien.
Pascale1987 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik lees ook ff mee.Hebben ze bij sore hocks echt wondjes of is het ook als ze een kale plek onder de poten hebben? Darcy heeft op beide achterpoten een kale plek. Is gelukkig nog geen wond. Ook lijkt het dat er wel wat haar overheen valt van een ander stukje van zijn poot. Zal het helpen als ik er vaseline of vaselinette op smeer?
Sanne1993 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Als het alleen kale plekken zijn kun je het beste iets van pawwax erop smeren waardoor er een soort beschermlaagje ontstaat, want er is wel een grote kans dat er uiteindelijk een wond ontstaat. Ik weet niet of vaseline daar ook goed voor werkt, dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Pascale1987 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Pawwax heb ik nu niet in huis en die andere 2 wel. Vaselinette is ook een vrij dikke zalf ( wij hebben de dikkere versie) ik zou het kunnen proberen toch? baad het niet, schaad het niet. kwam er gister achter dat hij dat had. loop buiten ook alleen op tegels. Hij heeft wel een gras stuk en een zandbad maar de rest zijn tegels. zit er ook over te denken om er ff wat speelzand over de bestrating te gooien, maar ben bang dat het een smeerboel gaat worden. overal keutels en urine
Pascale1987 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik heb het vanmiddag aan een vriendin van me gevraagd ( dierenarts assistent) en ze zei dat vaselinette ook kon.Ik moet het er alleen niet heel dik opsmeren, dus ga zo zijn poten insmeren. Ook zei ze dat ze ook eeltplekken kunnen krijgen op die plekken, dus dat de poot een beschermlaagje maakt. Zag vanmiddag wel dat het idd iets dikker was. Zal het iig in de gaten houden en hopen dat het mooi dicht blijft.
EstherR Geplaatst: 21 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2015 Goeie, ik ga de andere poot (die nog niet open is maar wel kaler), ook maar preventief smeren. Maar Pieter vindt t niet tof als ik aan z'n pootjes zit dus dat is altijd een hele onderneming.
EstherR Geplaatst: 23 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2015 Na een paar dagen op een zachte droge zand/gras ondergrond te hebben gezeten zijn de wondjes iig helemaal dicht. Het is een klein beetje rood maar ik denk dat het wel meevalt. Straks komt er weer een aantal dagen regen aan en omdat meneer graag in de regen zit ga ik eens op zoek naar een zeil voor over de ren. Ik denk dat de paar dagen veel regen van laatst gezorgd hebben dat z'n hakken wat week werden en dat het daarna open is gegaan. Ik heb niks meer gesmeerd omdat ik het gewoon niet voor elkaar krijg. 2
Aanbevolen berichten