liekeklaassen Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Ik heb een vraag waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen. Natuurlijk zal ik straks ook overleggen met mijn DA, maar ik ben benieuwd hoe de forumleden erover denken. Ik heb 2 voedsters: Snickers, een NHD van zo'n 1,5 kg van bijna 3 jaar oud, en Bounty, een mixje van (geschat) zo'n 2 jaar en ongeveer 1,2 kg. Bounty is een stukje kleiner dan Snickers. Verder is Snickers een echte knuffelkont: ze komt echt naar je toe om geaaid te worden en laat het ook merken als ze aandacht wil. Bounty is wat meer gereserveerd. Heel af en toe wil ze wel gekrabd worden onder haar kin, maar verder moet ze niet zoveel van je weten, tenzij je haar eten geeft. Snickers is altijd al de baas geweest bij de twee, maar de laatste tijd begint haar gedrag richting Bounty echt zielig te worden. Ze pakt Bounty's nekvel dan vast met haar tanden en gaat bovenop haar liggen. Ze rijdt dan niet, maar plet Bounty als het ware gewoon. Omdat ik dit wel erg zielig vindt, wil ik Snickers laten castreren zodat hopelijk haar hormoonhuishouding verandert en ze Bounty wat meer met rust laat. Nu zit ik na te denken of ik Bounty ook wil laten castreren. Er is qua gedrag geen aanleiding voor om haar te laten castreren. Natuurlijk had ik graagdat zij ook wat vrijer was, maar ze is een dierenwinkel-konijn dat ik via via heb gekregen dus ik heb geaccepteerd dat ze geen knuffeldier is.Ik begrijp dat de combi ram-voedster beter is, maar ik ga niet één van mijn lievelingen weg doen terwijl het nog goed gaat tussen ze. Is het verstandig om ze beide tegelijk te laten castreren, zodat ze allebei tegelijk de pijn ervaren? Of is het het juist verstandig om alleen Snickers nu te laten castreren, zodat Bounty haar kan 'ondersteunen', en Bounty alleen te laten castreren mocht hier aanleiding voor zijn? Het zijn buitenkonijnen, ze zitten in een hok met gekoppelde ren buiten. Na de operatie kan Snickers natuurlijk naar binnen in een kooi. Bounty kan danin een aangrenzend kooi ook naar binnen, zodat ze niet bij elkaar kunnen komen maar elkaar wel kunnen zien/ruiken. Ik heb me nog niet ingelezen over hoe alles verloopt na de operatie, dus mocht ik hier fout zijn dan hoor ik het graag. Zijn er hier mensen met ervaringen met castratie van 2 konijnen? Graag hoor ik van jullie!
Gast Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Ik heb 2 van mijn voedsters, twee zusjes, tegelijk laten helpen. Daarna samen binnen gehuisvest en het is allemaal prima gegaan. Ze hadden steun aan elkaar. Ik heb ze na 5 dagen weer in hun buitenren gezet. Wel zaten daar 2 rammen bij maar ook dat ging gelijk goed, waren blij elkaar weer te zien.Ik ben een echte voorstander van castratie bij voedsters. Bij mij vochten de twee zusjes, ze hadden last van hun hormonen (dus de rammen ook) maar ik heb ze helaas uit elkaar moeten halen nadat dit vechtgedrag terugkwam na het overlijden van een exram.Het kan dus zijn dat het gewoon het stukje voedster x voedster is, dat het nu alsnog fout gaat. Die van mij zaten ook al 2 jaar samen.
Evee Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Als je ze beide wil laten castreren, zou ik het allebei tegelijk doen. Vooral om dat na castratie konijnen elkaar raar vinden ruiken. Ook zijn ze dan allebei tegelijk suf en vreemd, en hebben ze op die manier toch steun aan elkaar. Zelf heb ik er altijd voor gekozen om het samen te doen, als ik er twee te gelijk had tenminste die gecastreerd konden worden. Laatste keer was van 2 vlaamse reuzen dames, waarvan de voortanden bij één van de twee ook nog tijdens de castratie verwijderd werden. Alles in één dus. Of je ze wel of niet laat castreren moet je zelf besluiten. De meningen zijn er hier op het forum over verdeeld. Zelf heb ik het tot nu toe altijd wel gedaan, maar ik weet niet zeker of ik het bij nieuwe konijnen ook weer laat doen (wel bij de rammen natuurlijk, nestjes wil ik ook niet!)
*MiCheLle* Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Ook als er maar 1 word gecastreerd zou ik ze niet uit elkaar halen maar samen naar de dierenarts en samen weer thuis in een hok.Zo hebben wij het ook gedaan tenminste.Als de ene niet echt nodig is zou ik het waarschijnlijk alleen bij Snicker doen want het is toch ook best een dure ingreep.houd er wel rekeing mee dat het weken kan duren eer je resultaat ziet mbt gedrag.onze voedster is een paar weken geleden gecastreerd en nu pas begint ze een beetje te worden hoe ik hoopte dat ze zou worden.Ze hield wel per direct op met sproeien dat dan weer wel.
Rian Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Ook hier de ervaring dat 2 voedsters tegelijk laten castreren prima kan. Wij hadden een ren in de keuken gemaakt voor ze toen ze terugkwamen van de DA, normaal wonen ze buiten. Er werd niet gegeten en heel stil in een hoekje gezeten. Volgende ochtend nog steeds hetzelfde; we besloten toen ze weer buiten te laten: ze aten direct als een stel bulldozers en het herstel verliep heel voorspoedig toen.Hun gedrag veranderde na de castratie niet: dat was wel een tegenvaller omdat we gehoopt hadden dat vooral een van de twee, de meest dominante, rustiger en vriendelijker zou worden. Het is hetzelfde gebleven.
liekeklaassen Geplaatst: 11 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2015 Ik heb zojuist met mijn DA gebeld. Hier zeggen ze dat ik geen van beide konijnen moet laten castreren, omdat zij de ingreep te ingrijpend vinden voor het konijn terwijl het gedrag niet met zekerheid veranderd. Nu heb ik dus toch nog maar geen afspraak gemaakt, want mijn voornaamste reden is het gedrag van Snickers. Ik ga nu denk ik de komende maand maar eens experimenteren met andere / grotere ruimtes voor de konijnen, om te zien of dat het gedrag wat aan past. Ze zitten nu namelijk in de vakantie opvang bij mijn ouders, waar ze wat minder ruimte hebben dan bij mijthuis. Ik had nog niet eens eraan gedacht dat dit een oorzaak kon zijn, maar de DA gaf dit ook aan. Hopelijk zijn ze weer lief voor elkaar als ze weer thuis zijn..
*MiCheLle* Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Hmmm beetje geklets van die dierenarts want het gedrag word vaak door hormomen gestuurd en castratie haalt de scherpe kantjes ervan af.Ik zou snickers op basis van hoe jij haar beschrijft wel laten helpen.De andere zou ik nu niet doen omdat daar niet echt reden toe is.En ik dacht altijd dat de ingreep bij een voedster erg ingrijpend was maar het is me 200% meegevallen en onze voedster was al bijna 3 jaar oud toen ze de castratie onderging.Binnen 24 uur was ze weer de oude,alleen dan zonder haar vervelende gesproei.Haar rijgedrag hebben we ook niet meer gezien en we zijn nu weer wat weken verder en ze word steeds liever en liever.Ze zijn nu liever tegen elkaar dan ze ooit waren.Want voorheen lagen ze zelden samen te slapen en ik betrap ze nu regelmatig erop dat ze zij aan zij liggen en dat is natuurlijk heerlijk om naar te kijken.
evadonatella Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Daarnaast zitten er ook andere voordelen aan het castreren van een voedster. Het mag dan wel een lastige ingreep zijn, maar ik vind het wel vreemd dat het daarom maar niet gedaan moet worden
liekeklaassen Geplaatst: 11 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2015 Tja ik weet het ook niet echt meer nu. Ik heb het internet door gespit en gedragsveranderingen treden niet altijd op, zoals Rian hierboven ook al zegt.Dit is toch echt mijn voornaamste reden. Laat je deze reden buiten beschouwing, kom je weer op het wel/niet preventief castrerentegen tumoren, en daar heb ik mijn standpunt ook nog niet helemaal duidelijk over. Ik zal nog eens contact opnemen met een andere dierenarts; Ik ben een tijdje geleden verhuisd waardoor ik ook van DA gewisseld ben.Misschien dat de DA in mijn oude woonplaats, waar de konijnen op dit moment zijn, er anders over denkt. Enige nadeel is dat dan ikofwel een tijd bij mijn ouders in moet trekken na de operatie, ofwel Snickers een uurtje moet rijden na de operatie..
Gast Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Bij mijn 3 voedsters is het gedrag wel degelijk verbeterd.Uurtje rijden kan wel, dat heb ik ook gedaan destijds omdat er een betere (en goedkopere, niet het belangrijkste, maar 300/400 of 176 voor 2 vind ik nogal een verschil..) dierenarts verder op zat.
Rian Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Er is maar 1 manier om erachter te komen en dat is laten castreren en dan afwachten. Of je dat wil ligt geheel bij jou.
liekeklaassen Geplaatst: 20 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2015 Nou de afspraak is toch gemaakt: Snickers wordt 8 september gesteriliseerd. Dan heb ik nog mooi even tijd om me in te lezen over wat te doen en wat niet voor na de tijd.Heb iig geregeld dat Bounty ook mee mag naar de kliniek zodat ze die periode bij elkaar zitten. Alleen na de tijd als Snickers uit de narcose moet komen, zullen ze even gescheiden zijn. Ik heb voor thuis 2 binnenkooien; 1 van 1 meter en 1 van 1,60 m. Het idee is om deze aan elkaar te zetten zodat ze elkaar kunnen zien / ruiken, maar zodat ik wel kan ziendat Snickers zelf eet/poept. Is dat een idee? Dan kan ik ook bij Snickers handdoeken ipv stro op de grond leggen en bij Bounty gewoon stro.Natuurlijk zal er wel hooi aanwezig zijn voor beide konijnen. Ook zullen ze allebei gewoon groenvoer blijven krijgen, aangezien ze dat nu ook elke dag krijgen.Hoe lang is jullie ervaring dat je er echt bij moet blijven? Is dat een paar dagen of toch echt een week?
*MiCheLle* Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik heb ze zoveel mogelijk met rust gelaten.Wel steeds gekeken van een afstandje en twee dagen nog pijnstiling moeten geven maar ik heb onze voedster gewoon bij het rammetje gelaten en niet gescheiden.Ik heb ze beide op handdoeken gehad.Je ziet gauw genoeg of ze wil eten of niet.De uren na de castratie at onze voedster ook niet echt en de ochtend er na hebben we gedwangvoerd.Ik zag als een berg op tegen het dwangvoeren omdat ik dat echt nog nooit heb gedaan bij een konijn en we hadden ook nog nooit medicijnen hoeven geven.Maar mijn man heeft haar in een haddoek gewikkeld vast gehouden en ik heb haar de spuitjes pijnstiller en spuitjes dwangvoer gegeven en eigenlijk ging dat helemaal vanzelf.Nadat ze eenmaal dwangvoeding had gehad ging ze toch weer zelf eten.Het keutelen was even anderhalve dag minder maar eenmaal aan het eten ging dat ook weer beter.Ik zou ze niet scheiden maar in 1 kooi houden en dan ze goed in de gaten houden maar je hoeft er echt geen dagen naast te blijven zitten.Na een week groeide de buikhaartjes alweer een beetje terug zo snel gaat dat.Dit was voor ons ook de eerste maal dat we dit meemaakte want we hadden nog nooit een voedster laten helpen maar alles bij elkaar viel het 200% mee.
SuzanneKnuffel Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Wat ben jij een apart mens Michelle.. eerst beweerje mij dat ze tot min 2weken na de castratie apart moeten ivm vruchtbaarheid, en nu lees ik dat je ze zelf gewoon bij elkaar hebt gelaten.. wie is hier nou gek??
Sanne1993 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Dit gaat over castratie van de voedster he, de ram is in dit geval al geholpen, dus kans op een nest is er niet. 1
SuzanneKnuffel Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Dan trek ik mijn opmerking terig, sorry zag nergens staan dat de ram al geholpen was
liekeklaassen Geplaatst: 20 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik heb Snickers 1x eerder antibiotica moeten geven via spuitje. Mevrouw wist dit na 1x en bleef zo ver mogelijk van mij weg. Nu was dat in een buitenhok van bijna 2 mbreed, dus in een binnenkooi zal ik haar wel wat makkelijker te pakken kunnen krijgen, en is ze waarschijnlijk ook nog niet zo vlug na de operatie. Wat heb je trouwens als dwangvoeding gegeven? Ik zie mensen die een papje maken van de normale biks en mensen die babyvoeding ofzo geven? Ze krijgennormaal gesproken HFST biks hier te eten. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij een dierenarts hier in Zwolle waar de beste recensies van te vinden waren. Tevens was deze het goedkoopst, maar dat hoorde ik pastoen ik contact had opgenomen. Wat ik wel frappant vond was dat ik niet verplicht was om pijnstilling voor na de tijd mee te nemen. Natuurlijk doe ik dit wel, maar dat zat dusniet standaard bij het pakket in.
Sanne1993 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik vind dat niet zo raar hoor, ik heb de afgelopen twee keer ook geen pijnstiller meegenomen voor na de operatie. Nu had ik zelf wel al pijnstiller in huis, maar ik heb het ook niet gebruikt. Vaak is de pijnstilling die ze gelijk na de operatie krijgen genoeg.
liekeklaassen Geplaatst: 20 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2015 Ik neem liever wat mee, aangezien ik alleen antibiotica van mijn gerbils in huis heb en ik liever een druppeltje te veel geef zodat ze snel opknapt dan dat ze ietsvan pijn heeft.
Sanne1993 Geplaatst: 20 augustus 2015 Geplaatst: 20 augustus 2015 Als je het niet al in huis hebt is het zeker handig om mee te nemen
Aanbevolen berichten