Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Allereerst, ik ben nieuw op dit forum, dus moet nog even uitvogelen hoe het hier allemaal werkt!

Ik heb een Nederlandse dwerg hangoor mannetjes konijn van 6 jaar, genaamd Teun. Hij is alleen en staat buiten in een hok. Ik merk sinds de laatste weken dat hij raar zit in zijn hok en raar loopt met zijn linkerachterpoot. Eerst dachten wij dat het door gebrek aan beweging kwam (?) dus hebben wij hem vaker rond laten lopen in de tuin. Ook dachten wij dat het misschien door te lange nageltjes kwam dus hebben wij zijn nagels geknipt, heeft niks geholpen. Ik ben gaan googlen en dacht toen eigenlijk gelijk aan E. Cuniculi.. Nu gaan wij over een paar dagen op vakantie en vraag ik me af wat wijsheid is. Nu naar de dierenarts of over twee weken? Wat denken jullie? Of denken jullie misschien aan iets anders als jullie naar de foto kijken?

Alvast bedankt voor je reactie :).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zou voordat je op vakantie gaat nog langs de dierenarts gaan, gewoon zo snel mogelijk. Ik vind het er namelijk al best ernstig uitzien op de foto. Hoe eerder je begint met behandelen tegen EC, hoe groter de kans is dat hij geneest.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Sanne! Nu moet ik zeggen dat het er op die foto inderdaad heftig uit ziet, komt misschien ook door de zachte ondergrond (aarde) en de filter die er over heen zit.. (Is ingezoomde foto) Ik twijfel gewoon enorm. Mijn konijn wordt als ik op vakantie ben verzorgd door de buren. Zij hebben zelf geen ervaring met konijnen en wil ze dan ook niet opschepen met medicijnen geven en dergelijke. Weet jij of iemand anders hoe en wat je krijgt qua medicijnen en hoe dit toegediend wordt? Ik heb namelijk niet het gevoel dat hij er onder lijdt. Hij eet en drinkt verder gewoon goed en gedraagt zich als een vrolijk konijntje. Zou het nog 2 weekjes kunnen wachten (aangezien hij er al een paar weken mee loopt..) of doe ik dan écht mijn konijn te kort? Ik weet het niet..

Geplaatst:

Wachten is met EC geen optie, zo snel mogelijk behandelen is noodzakelijk om hem een goede kans te geven. Ik begrijp dat het heel slecht uitkomt ivm je vakantie. Waar woon je, wellicht kan iemand op het forum je helpen?

Geplaatst:

Je krijgt sowieso iets van panacur of fenbendazol tegen de EC. Dit kun je vaak makkelijk mengen met iets lekkers, dus dat is nooit zo'n groot probleem om te geven. Er is ook een kans dat de dierenarts het nodig vindt om er dexamethason en eventueel vitamine B bij te geven. Die worden allebei via injectie gegeven. Ook geen lastig klusje, maar ik kan me voorstellen dat je je buren daar niet mee wil opzadelen.

Wachten met naar de dierenarts zou ik in ieder geval zeker niet doen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans is dat hij niet meer herstelt.

Geplaatst:

Ik zou als ik jou was de spoedlijn bellen van jouw stad. Ik weet niet precies hoe erg het is met EC als je tot maandag wacht, maar ik zou voor de zekerheid toch even bellen, het is toch een risico lijkt me.

Geplaatst:

Bedankt voor je berichtje Eva! Spoed vind ik eerlijk gezegd ietwat overdreven. Hij heeft het al een paar weekjes en het is sinds dat ik het ontdekt heb niet erger geworden. Hij eet en drinkt goed, huppelt vrolijk in de tuin en ziet er niet beroerd of iets dergelijks uit. 1 nachtje langer wachten zal niet veel uit maken. Tevens als ik in het weekend moet komen zou ik bij een dierenarts komen waarmee ik geen goede ervaringen heb gehad met mijn hond. Ik wacht tot maandag, maar ik ga wel voor de vakantie!

Geplaatst:

Goed dat je morgen toch naar de dierenarts gaat. Die kan hem dan onderzoeken en kijken wat er precies aan de hand is. Het zou ec kunnen zijn, maar misschien ook heel iets anders zoals rugproblemen. Het zou sneu zijn als hij hier nog een aantal weken mee door moet voordat er naar gekeken wordt. Je wilt natuurlijk niet dat het chronisch wordt of dat het fataal afloopt. Als hij het al een aantal weken heeft lijkt het me niet dat het vanzelf over gaat.

Geplaatst:

Bedankt Lienappelsien (leuke naam ;)). Ik ben benieuwd wat het is. Ik hoop dat ik morgen terecht kan en dat hetgene wat hij heeft goed te behandelen is! Ik hou jullie op de hoogte! :)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Zo, ik zou jullie oo de hoogte houden! Ik kom van de dierenarts vandaan en wat blijkt! Hij heeft rugpijn en een losse knieschijf (ja echt hahah) Had de dierenarts ook niet vaak meegemaakt! Is waarschijnlijk gewoon aangeboren. Hij heeft een spierversterker prik gekregen. Dit moet er voor zorgen dat zijn spieren in zijn poot sterker worden zodat de knieschijf minder van zijn plaats schiet. Ook heeft hij voor de komende 5 dagen pijnstillers gekregen. Ik ben 'blij' met de uitkomst! :)

Geplaatst:

Bedankt Suzanne! Ik keek inderdaad ook raar op, haha.

@Eva: De pijnstiller was voor de pijnlijke rug. De spierversterker zorgt ervoor dat zijn 'bovenbeen' spier die over de knieschijf loopt sterker wordt. Samen met voldoende beweging moet dit er voor zorgen dat zijn poot sterker wordt. Als deze spier sterker wordt zal zijn knie minder snel er af schieten. Er hoeven geen vervolg prikken worden gegeven. Hij heeft er ook geen pijn aan of last van zei de dierenarts dus hij kan prima zo verder leven als die spierversterker niet werkt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .