Ga naar inhoud

Maden bij nieuw konijnJ


evadonatella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik was net de ren van Muis aan het schoonmaken totdat ik keutels tegenkwam met hele kleine maden daarin. Mijn alarmbellen gingen meteen rinkelen: foute boel! Ik heb meteen de dierenarts gebeld.


Ik heb Muis pas één dag, gisteren heb ik haar bij de opvang opgehaald. Ze zit nog apart van Jip, dus het zijn niet de keutels van Jip. 


Mijn konijnen zitten trouwens binnen en ik heb hier sinds ik hier woon nog geen één vlieg gezien en anders is die meteen met vliegenmepper opgeruimd. De maden kunnen dus niet hier zijn ontstaan.


 


Ik ben wel een beetje bekend met de procedures van het bestrijden van maden, daar heb ik ook niet echt vragen over. Advies is wel altijd welkom. Alleen ik zit er nogal mee dat ik een konijn met maden heb meegekregen! Ben ik nou gek of plaatsen konijnenopvangen zieke konijnen eerst in een soort ziekenboeg? Ik vind het nogal vreemd dat ze mij een ziek konijn hebben meegegeven.


 


Ik wil graag horen van jullie of dit normaal is of niet. Want ik wil hier graag contact over opnemen met de konijnenopvang, maar ik wil wel even weten of dit een juiste actie was van de opvang, ja of nee.


 


Dankjewel alvast!


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er gewoon mee teruggaan naar de opvang. Een beetje goede opvang neemt het konijn dan terug of betaalt in ieder geval voor de behandeling.

Waarschijnlijk hebben ze het gewoon niet gezien bij de opvang, dat kan gebeuren, dus ik zou het ze ook niet kwalijk nemen als ze gewoon met een goede oplossing komen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ja dat is waar.


Ik heb net de spoeddienst aan de lijn gehad en die vertelde mij dat er geen spoed of haast is bij alleen wormpjes uit de keutels. Er zijn geen maden gevonden bij haar kont, dus dat was volgens hem niet nodig. Morgen ga ik meteen naar mijn dierenkliniek voor een ontwormingsspulletje en dan neem ik daarna wel contact op met de opvang. Ik vind het ook zo sneu als ze hier mee rond blijft lopen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ga er al vanuit dat het zo'n soort middeltje zou moeten worden. Ik ga morgen toch maar even zelf naar de dierenarts, dat vind ik wel het prettigst. Ik vind het erg naar dat Muis wormpjes heeft :( 


Heb ook net de voicemail ingesproken van de opvang. Ik hoop dat ze mee willen denken voor een passende oplossing :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop je de keutels met wormen even in een zakje voor de dierenarts?

Ik denk dat de opvang dit net zo vervelend vindt als jij. Helaas kun je niet alles voor zijn.

Ikzelf vind dit iets dat kan gebeuren. Het meegeven van een voedster aan iemand met een intacte ram heb ik meer moeite mee. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ziek zijn ze niet direct van wormen, kan gewoon wel eens voorkomen en heel veel konijnen overwinnen of onderdrukken dat prima zelf.


Alleen soms hebben ze een kuur nodig en meestal zie je ze niet in de ontlasting naar buiten komen. In jouw geval wel, mogelijk door de verhuizing stress etc. Helaas, is wormen bij konijnen ook simpelweg meestal niet vast te stellen, omdat je dan de blindedarmkeutels moet onderzoeken, maar die eten ze eigenlijk altijd op. 


Niet leuk, maar geen wereldramp en ze zal er ook niet van omvallen.


Gewoon even contact opnemen met de opvang dan is het ongetwijfeld zo opgelost. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dat al gedaan :)


 


En kan ik begrijpen. De dierenarts die ik aan de lijn had net vertelde me ook dat het gewoon veel voorkomt, ook bij mensen, en dat het relatief makkelijk te behandelen is en dat ik me niet al te veel zorgen moet maken. Ik ben ook niet boos op de opvang, maar ik heb ze wel even ingelicht. Ik vond dat wel zo eerlijk, aangezien het konijn daar vandaan komt. 


En ja, eerlijk gezegd ben ik daar mij steeds meer over gaan verbazen. Nou vind ik dat ik het redelijk goed op heb gelost. De konijnen zitten allebei in een eigen ren, hebben een eigen kamer waar een muur tussenzit. Al zou Jip uit zijn ren ontsnappen, dan kan hij alsnog niet langs de duer, die zit hartstikke dicht.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dat al gedaan :)

 

En kan ik begrijpen. De dierenarts die ik aan de lijn had net vertelde me ook dat het gewoon veel voorkomt, ook bij mensen, en dat het relatief makkelijk te behandelen is en dat ik me niet al te veel zorgen moet maken. Ik ben ook niet boos op de opvang, maar ik heb ze wel even ingelicht. Ik vond dat wel zo eerlijk, aangezien het konijn daar vandaan komt. 

En ja, eerlijk gezegd ben ik daar mij steeds meer over gaan verbazen. Nou vind ik dat ik het redelijk goed op heb gelost. De konijnen zitten allebei in een eigen ren, hebben een eigen kamer waar een muur tussenzit. Al zou Jip uit zijn ren ontsnappen, dan kan hij alsnog niet langs de duer, die zit hartstikke dicht.

Jij hebt het zeker goed opgelost. Ik heb tenminste het idee dat je echt wel voorzichtig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn het wormen en geen maden,want ook al heb ik er zelf gelukkig geen ervaring mee maar met wat ik hier allemaal lees is het echt een horror als je konijn half opgegeten word.Door dit forum ben ik er nu ook steeds allert op.Met een kuurtje moeten de wormen toch snel verdwenen zijn lijkt me?


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb het idee dat er toch wel wat meer 'mis' is met Muis. Het viel me gisteren ineens op dat ze best wel wat aangekomen is in een korte tijd. Ik kan haar ribben nog voelen en haar andere botjes en etc op haar rug. Maar haar buik is best wel bol. Van bovenaf kun je bij haar zij zo haar buik aan beide kanten zien uitsteken, of nou ja, dat vind ik. Mijn vriend ziet geen verschil. Ook als ze recht overeind staat zie ik haar tepeltjes ineens. Die zag ik daarvoor nooit, maar misschien keek ik daarvoor wel niet goed.. Ze eet verder goed, ze beweegt hartstikke veel, ze drinkt veel, haar keutels zijn heel erg mooi.... Ik begrijp er niks van :( 


Ik ben van plan om toch maar naar de dierenarts te gaan, maar ik ben wel een beetje bang... Wat als er iets ergs aan de hand is? Ik ga namelijk binnenkort op vakantie en ik vind het best wel eng nu eigenlijk. 


Iemand een idee of dezelfde ervaringen? Klinkt misschien wel heel stom van mij dat ik hier aan denk, maar zou het kunnen zijn dat Muis zwanger is? (Ik heb trouwens meteen uitgerekend, maar dan zou het betekenen dat ik al een zwanger konijn heb meegekregen van de opvang... Van Jip zou het sowieso niet kunnen zijn)


 


Als ik het zo nog overlees vind ik mezelf een beetje paniekerig overkomen, maar ik ga binnenkort op vakantie en ik wil absoluut niet dat ik een ziek konijn achterlaat...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar was ik dus ook al bang voor. Het is een opvang uit Deurne. Achteraf toch liever voor een andere gekozen. Maar dan nog lijkt het me sterk dat ze zomaar een gevonden voedster meteen mee zouden geven. Ik hou het nog in de gaten. Ik bel morgen de DA en ik vraag of ze misschien even een echo zouden willen maken of zoiets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .