Ga naar inhoud

Haken, gasvorming en slecht herstel. Ervaring?


anoukvk87

Aanbevolen berichten

Lieve BunnyBunchers,

Al verschillende malen heb ik via dit forum informatie ingewonnen m.b.t. de gezondheid van mijn harige viervoeter. Nu hoop ik dat er mensen zijn die mijn verhaal wellicht herkennen of mij eventueel advies kunnen geven over het ziekteproces van mijn beestje. Zal het verhaal zo beknopt - maar compleet mogelijk proberen op te tekenen.

 

Vier weken geleden vond ik mijn knijn Dirk (16 maanden) 's ochtends lusteloos in zijn hok. Geen interesse in mij en - belangrijker - geen eetlust. Ik heb 'm tien minuutjes de tijd gegeven om zich te bedenken, maar dat gebeurde niet. Op het moment dat ik 'm wilde oppakken werd 'ie nijdig - dus bij mij gingen de alarmbellen rinkelen. Ik heb direct contact gezocht met de dierenarts en Dirk binnen een halfuur naar de praktijk gebracht. De dierenarts voelde een flink opgezette maag wat - zoals mijn vermoeden al was - duidde op gasvorming. Ze wilde 'm een dagje houden ter observatie. Dat werden uiteindelijk vier dagen, omdat hij afwisselend niet at of keutelde. In een van die dagen zijn er twee haakjes van zijn kiezen verwijderd, waarschijnlijk de veroorzaker van het feit dat hij niet wilde eten. Waarschijnlijk - want hij had (nog) geen wondjes in zijn mond. Toen hij naar huis mocht heeft 'ie al een dijkwerker gegeten - en binnen no time was Dirk weer de oude.

Gisterochtend bleek Dirk opnieuw geen behoefte te hebben om te eten. Ook werd me vrij snel duidelijk dat hij buikpijn had en was hij steen- en steenkoud. Ik heb 'm in een handdoek gewikkeld en gezorgd dat hij zsm bij de dierenarts was. Doordat het probleem zich zo kortgeleden ook heeft voorgedaan, is er een echo gemaakt van zijn buik. Uiteindelijk ook een punctie, omdat er mogelijk sprake was van een verdikking bij de nier. Dit bleek na de punctie gelukkig zijn lever te zijn, dus geen nood aan de man. Wel werd duidelijk dat Dirk opnieuw haken had - en dit maal waren zowel tong als wangen beschadigd. Logisch dus, dat hij niet at! Gistermiddag mocht Dirk weer naar huis. Ik heb 'm het eerste uur met rust gelaten en daarna gedwangvoederd. Begin van de avond opnieuw (toen wortelhapje van Olvarit) en toen heeft 'ie flink gegeten en leek 'ie een stuk opgewekter. 's Avonds en 's nachts was die euforie minder - Dirk had duidelijk nog steeds buikpijn. Ik heb voorzichtig massage toegepast en 'm verschillend voer aangeboden in zijn hok.

 

Vanochtend vroeg geen verbetering: hij heeft 's nachts niets gegeten. Opnieuw gedwangvoederd. Doordat gisteren zo hectisch was, kwam ik er vanochtend achter dat ik geen metocloral had meegekregen. Wel ciseral en carprofen. Dat vond ik vreemd, dus ik heb de DA gebeld. Zij constateerde dat er een fout was gemaakt: Dirk had inderdaad metocloral moeten krijgen. Dat heb ik in allerijl opgehaald en toegediend. Na drie doseringen moet het beter gaat, stelde zij. Inmiddels heeft Dirk twee doseringen binnen en merk ik geen zichtbare verbetering. Dwangvoeren gaat ook steeds moeilijker. Ik zit echt met m'n handen in het haar. Ik stond net op het punt om de dierenarts te bellen en Dirk weer te laten opnemen, maar mijn man adviseerde nog even te wachten. Hij heeft tenslotte om half 2 zijn metocloral voor de tweede keer gehad en daarna dwangvoeding. Laten opnemen kan einde van de dag ook nog. Hebben jullie tips, ervaringen of advies? Ik ben - met het weekend voor de deur - inmiddels radeloos! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd zo naar als ze zich zo slecht voelen.

Volgens mij doe je het hartstikke goed. Heb je ook iets om hem warm te houden, een snuggle safe of een kruik? Dat is het enige dat ik verder nog kan bedenken. Bij een konijn met ondertemperatuur komen de darmen ook niet op gang. Ik zou hem met gas niet teveel dwangvoeren, kleine beetjes, maar dan kan je dierenarts het beste over adviseren.

Als je het niet vertrouwt toch maar weer de dierenarts bellen. Vervelend dat dit soort dingen vaak vlak voor of in het weekend gebeuren.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Lienappelsien!


 


Het is vreselijk om je beest zo te zien. Dirk's lichaamstemperatuur is 38.8 dus dat is prima. Probeer af en toe zijn buikje te masseren, en dat laat hij goed toe. Maar ik voel geen 'belletjes verschuiven' zoals je op sommige fora leest. Dirk heeft nu over de hele dag zo'n 50 ml dwangvoer gehad, dus dat is an sich al vrij weinig. Ik geef om de 1,5 a 2 uur steeds een klein beetje (10 a 15 ml, meer lukt ook niet). Ik kijk het nog eventjes aan, anders ga ik straks weer bellen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het gas of is het verstopping?

Bij gas kun je infacol geven, dit zorgt dat de gasbelletjes oplossen. Ik begin altijd met 4 keer om het kwartier 1 ml en daarna om het uur 1 ml tot het minder wordt.

 

Dank voor je reactie. Het is gasvorming in zijn maag, daarom durf ik ook geen Infacol te geven. Heb weleens gehoord dat Infacol alleen nuttig is bij darmgas en dat het kleine gasbellen kan vervormen tot een grote bel. Dat lijkt me in de maag helemaal problematisch te worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je hem voorgeschoteld? Misschien is daar nog iets waar mensen je tips in kunnen geven.

Groenvoer/kruiden?

 

Dank voor je reactie. Zijn favoriete groenten (peterselie, witlof) en een stukje andijvie (iets minder favoriet, maar je weet het niet). Daarnaast gewoon kruidenhooi en een partje appel. Voor peterselie doet Dirk echt alles normaalgesproken, dat vindt hij het lekkerste wat er bestaat ;-) Nu heeft 'ie nog geen hap zelf gegeten, echt helemaal niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij werkt het juist andersom, dat de grote bel wordt omgevormd tot kleintjes die makkelijk oplossen. Ik heb er in ieder geval heel veel goede ervaringen mee ;)

Verder werkt lichaamsbeweging vaak ook goed, dus als hij nog een beetje levendig is kun je hem misschien iets te doen geven (kartonnen doos of een tunnel om doorheen te rennen ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij werkt het juist andersom, dat de grote bel wordt omgevormd tot kleintjes die makkelijk oplossen. Ik heb er in ieder geval heel veel goede ervaringen mee ;)

Verder werkt lichaamsbeweging vaak ook goed, dus als hij nog een beetje levendig is kun je hem misschien iets te doen geven (kartonnen doos of een tunnel om doorheen te rennen ofzo)

 

Heb jij die ervaring met maag- of darmgassen? Ik ben er een beetje huiverig mee, zeker omdat zijn toestand niet echt verbetert, al lees ik ook veel goede verhalen. Maar haal daar niet zozeer uit of dat om maag - of darmgas gaat. Kan wellicht het verschil maken? Zou dat wel kunnen i.c.m. metocloral, ciseral en carprofen? Dirk heeft vanmiddag een beetje door de kamer gehuppeld, dus dat was positief. Daarna ging 'ie weer liggen en daar is geen verandering meer in gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei. Ik ben vrijwilliger bij een opvang en dan kom je toch wel regelmatig konijnen tegen met gas. Meestal zit het inderdaad wat lager in de darmen, maar soms ook in de maag of allebei. We geven infacol juist in combinatie met metocloral en cisaral, daardoor wordt het alleen maar makkelijker afgevoerd. En carprofen krijgen ze natuurlijk ook altijd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei. Ik ben vrijwilliger bij een opvang en dan kom je toch wel regelmatig konijnen tegen met gas. Meestal zit het inderdaad wat lager in de darmen, maar soms ook in de maag of allebei. We geven infacol juist in combinatie met metocloral en cisaral, daardoor wordt het alleen maar makkelijker afgevoerd. En carprofen krijgen ze natuurlijk ook altijd ;)

 

Thanks voor je reactie. Ik las ergens een ml per keer. Heeft dus geen invloed op de andere medicijnen? Ik denk dat ik dan toch Infacol ga proberen, anders kan ik 'm begin van de avond nog laten opnemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja 1 ml per keer, maakt niet uit hoe groot je konijn is. Het heeft geen invloed op de andere medicijnen en ook geen bijwerkingen, omdat er niet door het lichaam wordt opgenomen

 

Net eerste dosis toegediend en daarna de bijsluiter bekeken (handige volgorde ja, i know ;-)) In de bijsluiter van Infacol staat letterlijk dat de werkzame stof - simeticon - ervoor zorgt dat de kleine gasbellen worden samengevoegd tot grote gasbellen 'die door de baby makkelijk als lucht kunnen worden afgevoerd'. Konijn kan natuurlijk niet boeren... Wat een dilemma! Even aankijken? Of toch maar DA bellen?

 

Update: de boel begint af en toe te borrelen bij Dirk. Goed teken lijkt me, gas is in beweging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gas wordt afgevoerd via de andere kant :P de metocloral en de cisaral zorgen er ook wel voor de het gas de goede kant op gaat.

Borrelen is inderdaad een teken dat er beweging in het maagdarmkanaal zit. Als je je ongerust maakt kun je natuurlijk altijd de dierenarts bellen, want daar zijn ze voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gas wordt afgevoerd via de andere kant :P de metocloral en de cisaral zorgen er ook wel voor de het gas de goede kant op gaat.

Borrelen is inderdaad een teken dat er beweging in het maagdarmkanaal zit. Als je je ongerust maakt kun je natuurlijk altijd de dierenarts bellen, want daar zijn ze voor

 

Haha ja dat snap ik ;-) maaggas gaat meestal weer naar boven, maar als die bellen te groot zijn... Enfin, ik probeer dit toch even. Hij trachtte zichzelf net zelfs te gaan wassen omdat z'n kin onder de dwangvoeding zit. Deed 'ie de afgelopen dag(en) ook niet. Hij lijkt wat alerter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, heb straks een afspraak bij DA. Zij is niet bekend met Infacol bij konijnen, dus durfde me er ook geen advies over te geven. Kans is groot dat Dirk weer een nacht wordt opgenomen, omdat dwangvoeren echt een strijd wordt. Ben erbij als hij straks wordt onderzocht dus ik ben benieuwd wat eruit komt. Dank jullie voor het meedenken!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had toevallig toen het zoontje van mijn zusje met geboren was ook dat gesprek over hoe het nu behulpzaam kan zijn als de kleine gasbelletjes 1 grote worden, want zo werkt infacol inderdaad. Maar het helpt wel vaak bij baby's en konijnen volgens mij al heb ik er zelf ook geen ervaring mee. Heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Lienappelsien, Ainariel en Lonja!


 


Zoals ik schreef had ik om 18 u een afspraak bij de dierenarts. Hij bevestigde wat ik einde middag zelf al merkte: zijn buikje voelde soepel aan - heel positief dus. Wellicht hebben de massages een bijdrage geleverd? Infacol durfde ik niet mee door te gaan. Alleen: meneer wil nog steeds niet eten en dwangvoeding was vandaag haast een gevecht. Doordat het zo moeizaam ging durfde ik haast ook niet meer te geven, je zou zeggen dat hij gewoon te veel pijn had. Maar als ik het zo hoor gelukkig vrijwel geen gas meer.


 


Dirk is nu wel opgenomen omdat 'ie vandaag simpelweg veel te weinig (dwang)voeding heeft binnengekregen (slechts 50 ml, de rest liet 'ie gewoon uit z'n bekje lopen) en hij geen interesse heeft in ander voedsel. Bij de dierenarts gaan ze 'm flink dwangvoeren zodat 'ie zich hopelijk komende nacht steeds beter gaat voelen. Met een beetje mazzel is het 'gewoon' een 24-uurs opname, dus kan ik 'm hopelijk morgen halen. Ik vind het heel moeilijk dat 'ie nu niet thuis is, maar ik weet dat 'ie bij de DA in goede handen is.


 


Voor nu niet direct het probleem, maar wel een zorg voor de toekomst: Dirk heeft gebitsproblemen (was natuurlijk al duidelijk) en de dierenarts attendeerde me erop dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de laatste keer is dat dit probleem zich voordoet. Daar was ik mezelf ook bewust van. Wat ik alleen ontzettend moeilijk vind is dat de gezondheidstoestand van je beest in een paar uur zo ontzettend snel achteruit kan gaan. Woensdagavond voor ik ging slapen gaf ik 'm zijn laatste eten: beetje groenvoer en wat hooi. Hij begon er vrolijk aan te knagen, ik heb 'm een knuffel gegeven en ben gaan slapen. De ochtend daarna was het foute boel - en zo ging het de vorige keer ook. Herkennen jullie dat? Hebben jullie tips hoe ik in het vervolg (ik hoop natuurlijk niet dat het nodig is!) te handelen? Met welk middel kan ik het best beginnen om 'eerste hulp' te verlenen? Dwangvoeding heb ik sowieso altijd in huis, maar op het moment dat je niet weet waar het gas zich bevindt (maag/darm), vind ik het ook lastig om dat in te schatten. Dirk is mijn eerste konijn met gas en gebitsproblemen, zijn voorgangers hebben er nooit last van gehad. Alle tips zijn welkom! Voor nu: prettige avond - en nogmaals dank voor het meedenken! Heel waardevol!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het gas zo goed als weg is :)

Ik weet niet wat voor voer je nu geeft, maar een wat hardere brok waar ze goed op moeten kauwen helpt vaak bij het afslijten van de kiezen. Ik heb zelf geen konijnen met gebitsproblemen, maar ik hoor wel vaak goede verhalen over hope farms super trio, trovet en beaphar care +. Dit zijn alle drie ook kwalitatief goede brokken.

Mocht je willen overstappen zou ik wel heel rustig aan doen, omdat hij best gevoelige darmen heeft.

Als ik merk dat een konijn gas heeft geef ik altijd het eerst een pijnstiller en vaak ook meteen metocloral en cisaral erachteraan. Dwangvoeren doe ik zelf vaak pas als ze langere tijd niks willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet even mijn verhaal met jullie delen, zijn een hoop nieuwe ontwikkelingen sinds gisteren.


 


Helaas geen positief bericht vandaag. Gisteren is Dirk opgenomen met het idee dat het een 24-uurs opname werd, vanochtend om 09.00 uur werd ik door de DA gebeld dat dwangvoeren onmogelijk was geworden. Hij weigert te slikken. Na verder onderzoek zag de DA een verdikking aan het begin van de darm waarvan hij niet kon zeggen wat het was. In het meest gunstige geval een flinke haarbal, maar volgens hem was de kans op bijv. een tumor ook aanwezig. Een grote schok natuurlijk. Ik ben direct naar de DA gereden en ben me kapot geschrokken van Dirk. Hij had het zelf al opgegeven, hij was enorm aan het lijden - dat zag ik direct. Flinke tranen natuurlijk. De dierenarts zei dat we Dirk hoe dan ook in slaap moesten brengen: om 'm te opereren of 'voor langere tijd'. Hij schatte de kans dat Dirk de narcose niet zou overleven op bijna 50%, omdat hij steeds zwakker is geworden.


 


Maargoed, met 50% kans op overlijden én leven is de keus m.i. 'makkelijk'. Voor mij was direct al duidelijk dat Dirk onder het mes moest. Ik wilde per se weten wat het was. Het voelde sowieso uit kiezen tussen twee kwaden - maar slapen moest 'ie toch. Het wachten duurde eindeloos, maar hoe langer het duurde voor ik werd gebeld, hoe positiever ik me voelde. De dierenarts had immers gezegd dat hij direct kon zien wanneer het foute boel was en dan zou ik dus ook na een kwartier al telefoon kunnen krijgen. Uiteindelijk het verlossende woord: Dirk was wakker aan het worden uit de narcose en de DA had een enorme haarbal gevonden in het maag-darmstelsel. Ook zaten er veel haren in de maag. Ik was zo opgelucht om te horen dat het geen tumor is en dat de kans op herstel groter is geworden!


 


Zojuist heb ik gebeld met de DA (sluit om 18 u) om nog even wat informatie in te winnen. Helaas blijft het onmogelijk om Dirk te dwangvoederen. Hij weigert te slikken, maar is ook nog niet helemaal over z'n narcose heen. Komt toch weer een beetje rauw op m'n dak. De DA gaat zo de beslissing nemen om een sonde aan te leggen, want hij heeft nu koste wat het kost voedsel nodig. Ik hoop zo dat het weer goed gaat komen! Ik mis 'm enorm :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai ai. Inderdaad heel rot enerzijds maar anderzijds is het positief dat het geen tumor was en dat hij nog wakker is geworden uit narcose. Dat hij niet wil slikken is wel alarmerend natuurlijk. Wat een heftige toestand zeg. Je zal wel op zijn van de hele situatie. Maar hij is in goede handen. Ik duim voor jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .