Ilonaa1 Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Hoi allemaal,Ik post niet vaak wat, meestal lees ik berichten om ervaring op te doen. Nu vraag ik toch wat advies Gister kwam ik buiten en zag Toby al raar liggen in zn nachthok, scheef liggend en keek vreemd uit zn ogen. Normaal als ik met zak biks schudt, rent en springt bij door de hele ren en krijg ik de biks amper in het voerbakje doordat hij zn neus en al in duwt. Nu was alleen Tara zn maatje actief. Heb meteen dierenarts gebeld(heel fijn kiezen die beestjes er toch altijd voor om of in het weekend zoiets te krijgen of als het niet uitkomt..)Konden een uur later bij de dierenarts terecht, als zij aan zn buikje kwam begon hij wat te schokken, pijn dus. Ze kwam uit op gas, maar ik heb geen idee hoe hij dit heeft gekregen. Hij heeft niets raars gegeten, alleen biks, hooi en klein stukje wortel. Hij heeft een infuus gekregen en pijnstilling.Heb nu dus pijnstilling mee gekregen voor 1 week 1x p.d en darmstimulerd medicijn 2 a 4 x p.d.Dit is niet echt mn favoriete hobby... Toby te pakken krijgen is moeilijk, ren en spring konijn(hij knapte al snel op gelukkig). Na 20 min eindelijk samen met mn vriend Toby rustig gekregen in een hoekje om zn medicatie te geven. Echter moet ik nog 6 dagen.... Hebben jullie tips voor mij om toby toch iets sneller dan 20 min te vangen??WeekendDierenarts vertelde dat biks voortkomt uit de proefkonijnen, simpel en makkelijk eten. Ze raadde mij sterk af om het nog te geven en alleen maar over te gaan op gras en hooi. 1 ons groente per konijn per dag en 1x in de week eens een paar biks te geven. Zij heeft zelf ook konijnen en heeft speciaal hierover gestudeerd. Wisten jullie dit?? Ik dacht dat biks elke dag moest... Ben dus gister begonnen met andijvie, basilicum en broccoli te geven. Ze vonden het heerlijk. Meteen een zak grsd geplukt.Alvast bedankt voor de tips en het hele verhaal lezem
elnienkjo Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Volgens mij is het onzin dat konijnen geen biks mogen elke dag. Konijnen in de natuur eten veel meer dan alleen gras, ze eten een heel scala van kruiden, bladeren en ander groen. Ik denk niet dat het haalbaar is om dat allemaal te gaan plukken voor je konijn. Ik denk dat wanneer je elke dag een klein beetje biks geeft en de rest hooi en groen je het beste zit, anders krijgt een konijn tekorten.
StamperPluis Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Mijn dierenarts, die toch heel konijnkundig is, vindt juist dat konijnen wel biks moeten eten. Niet onbeperkt natuurlijk. In de biks zitten vitamines ed die voor een konijn heel belangrijk zijn. Uiteraard moet het konijn ook hooi en groen eten.
evadonatella Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 het lijkt me ook niet echt dat er bij veel konijnkundige dierenartsen van dat speciale science selective voer in zakken van 10kg staan als konijnen het eigenlijk beter niet mogen hebben. bedoelt je dierenarts niet gewoon van dat gemengde voer wat sowieso slecht is voor je konijnen? want ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. maar het gewone goede biks van bijvoorbeeld science selective zou onmisbaar moeten zijn.
Lonja Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Ik heb vorige week gehad dat mijn ram opeens niet meer wilde eten en een stille darm had. Ik heb hem binnen gezet met een vrouwtje zodat het vangen makkelijker gaat. Heb hem binnen in een paar seconden, hij kan niet echt ergens heen en loopt dan zelf de vervoersbak in. Konijnen vangen is ook niet mijn hobby en levert stress op vandaar dat ik een ziek konijn meestal binnen haal, ook voor de warmte en goed in de gaten kunnen houden. Maar ook om zonder al te veel gedoe de medicatie te kunnen geven. Bij hem vroeg ik me ook af wat de oorzaak was en het bleek de volgende dag dat hij een blaasontsteking heeft waardoor hij van de pijn niet at. Er kunnen veel mogelijke oorzaken zijn voor spijsverteringsproblemen, 1 daarvan is voeding. Het hangt er een beetje vanaf wat voor brokjes je geeft en hoe veel of het problematisch kan zijn. Onbeperkt gemengd voer is niet goed, sommige konijnen zijn gevoeliger voor bepaalde soorten biks en sommige konijnen voor te grote hoeveelheden. Dat ze helemaal geen biks mogen vind ik wat veel gezegd, gras of hooi, en groenvoer (wel rustig opbouwen!) is het belangrijkste. Daarnaast een goede kwaliteit biks met mate afgestemd op gewicht van het konijn is prima om als aanvulling te geven.
Ilonaa1 Geplaatst: 22 juni 2015 Auteur Geplaatst: 22 juni 2015 Dankje voor jullie adviezen. Ben vandaag naar mijn eigen dierenarts geweest en die vond het ook wat creemd. Ze zei water en hooi is het belangrijkste uiteraard. Daarnaast gewoon goed afgewogen biks(heb ook ss) en groenvoer niet te veel. Ze denkt dat Toby misschien krampjes had, als het gas was geweest vond ze hem iets te snel weer de oude. Hij laat namelijk uit niets meer blijken dat er wat mankeerde, gelukkig maar
Lienappelsien Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Fijn dat hij is opgeknapt! Ik zou ook niet opeens een hoop groente geven, maar dit langzaamaan opbouwen, zeker bij een konijn dat net iets als gas heeft gehad.
Aanbevolen berichten