Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Onze Kees (Franse hangoor van 2,5) heeft sinds 2 weken snot. Het is niet veel en zit maar in 1 neusgat. Inmiddels na 2 weken AB (novadox) zagen wij woensdag nog steeds n beetje snot. Het is ook niet dagelijks te zien maar af en toe. De dokter heeft naar zijn kiezen gekeken en dat zag er goed uit. De kuur is na het weekend afgelopen. Volgens de dokter moet het als het na deze 2 weken niet over is wel een ontsteking bij 1 van D ekiezen zijn en die raad aan om onder narcose een foto te laten maken en dan meteen n kies te trekken. We moesten kijken of hij tijdens het eten de snotkant ontziet maar dit is zeker niet het geval. Ook eet hij prima (SS) en is net zo actief als altijd. Ik ben huiverig voor de narcose want na de castratie duurde het ook ff voordat hij en alles weer op gang kwam en ik wil hem dit niet aandoen terwijl er misschien nog andere mogelijkheden zijn. Daarom hoop ik dat er iemand met wat snot er ervaring misschien nog andere ideeën heeft.

Groetjes

Geplaatst:

Bij mijn konijn met snot deed novadox ook niks (enrofloxoral werkte hier het beste). Het lijkt mij ook niet verkeerd om eerst een andere antibiotica te proberen voor er zoiets drastisch als kiezen trekken gedaan wordt, zonder dat duidelijk is of het probleem wel bij de kiezen zit. Even goed overleggen met de dierenarts inderdaad.

Geplaatst:

Dankjewel voor je reactie. Ik vind het zelf ook meteen n drastische maatregel juist omdat het heel weinig snot is en hij er zelf verder geen last van lijkt te hebben. Ik ga zeker vragen om eerst nog n kuur van een andersoortige AB te mogen proberen!

Geplaatst:

Wat je ook kan doen is de snot op kweek laten zetten zodat je weet met welke bacteriën je te maken hebt en dan gericht kunt behandelen met de juiste antibiotica.

Geplaatst:

Snot is 9 van de 10 keer pasteurella multocida. Antibiotica als novadox en enrofloxoral worden veel gebruikt, omdat ze makkelijk oraal zijn toe te dienen, maar daardoor wordt er ook meer resistentie ontwikkeld. Het lijkt mij waarschijnlijker dat je dan te maken hebt met een pasteurella stam die resistent is tegen novadox, dan dat het een andere bacteriesoort is, maar een kweek is nooit verkeerd natuurlijk ;)

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties! Maandag gaan we weer verder overleggen met de DA en kijken of we een andere AB kunnen gaan gebruiken!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .