Ga naar inhoud

voer bij haken op kiezen


ennas

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik hoop dat jullie even mee willen denken. Mijn Franse Hangoor van 6 maanden heeft haken op de kiezen en een overbeet, waardoor de voortanden te lang werden. Afgelopen dinsdag is hij geholpen. Hij kreeg altijd hooi, groente (wortelloof, kruiden, witlof en andijvie) en SS. Dierenarts vind dat ik moet stoppen met al die groentes en alleen maar hooi moet geven met een eierdopje SS per dag. Konijn eet nauwelijks hooi, wat voor grappen ik daar ook mee uithaal. Gevolg: konijn eet hele dag niks en wacht op zijn brokjes. Lijkt me niet goed. Hebben jullie advies. Zouden jullie ook geen groenvoer meer geven?

Wilgentakken vond dierenarts ook onzin. Maar dat lijkt mij nou juist goed knaagspul.

Ik las ergens dat Trovet een goede harde brok is. Die ga ik bestellen.

Nog meer tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij heeft hfst goed geholpen bij haakjes. Het is wat harder dan ss, dus misschien werkt dat beter?

Ik zou verder zeker wilgen takken voeren,,en ook groenten. Ook veel gras als hij geen hooi eet, daar moet hij goed op kauwen.

Heb je hooi van een boer al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijn die telkens haken op zn kiezen had, maar gelukkig geen overbeet. Mijn dierenarts vindt het juist wel belangrijk dat een konijn biksen (niet teveel uiteraard) te eten krijgt, dit ivm de benodigde vitamines. Groentes mag ik ook gewoon blijven geven. Hooi is uiteraard ook belangrijk, want daar moeten ze lang op kauwen, waardoor de kiezen beter slijten.


Misschien kan je een ander soort hooi proberen, zodat er toch hooi gegeten wordt. Ik had hier ook een anti-hooi eter, totdat ik boerenhooi had gehaald, sindsdien eet hij wel hooi. 


 


Omdat mijn konijn heel vaak aan dezelfde kies gemene haken had, is uiteindelijk bij deze kies een omgekeerde wortelkanaalbehandeling gedaan. Op andere kiezen heeft hij ook wel haken, maar niet zo vaak als op de kies waarbij nu een wortelkanaalbehandeling is gedaan. Ook geef ik nu harder voer. Ik heb eerst ook Trovet geprobeerd, maar mijn konijn vertikte dit te eten. Toen ben ik Care+ van Beaphar gaan proberen, dit is ook harder dan SS, en tot nu toe gaat het prima. Het is inmiddels al meer dan twee maanden geleden dat hij voor het laatst een haak op zijn kiezen had, terwijl er voorheen bijna iedere twee tot vier weken een haak aan zijn kiezen zat. 


 


Belangrijk is wel dat je konijn blijft eten. Ik zou zelf toch zijn brokjes en groenvoer blijven geven, en uiteraard toch ook hooi blijven geven, en dan een hardere brok kopen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Allerlei soorten kruidenhooi proberen? Die van mij wil alleen paardenbloemhooi :)


Ik zou je nijn gewoon groenten blijven geven hoor, eten is het allerbelangrijkst! Als z'n darmen gaan stil liggen ben je nog verder van huis.


Gras en hooi slijten inderdaad het beste. Maar dan moet het gras wel veilig zijn, ergens waar geen honden of katten hun behoefte op doen en waar geen direct verkeer langs komt.


 


succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .