Ga naar inhoud

tandprobleem


Gast

Aanbevolen berichten

Konijn, Franse hangoor, ram, bijna half jaar oud.

Wegens een erfelijk probleem in het nest hebben enkele jongen dus een slechte tandstand.

De tanden zijn 7 weken geleden gedaan en hij moet volgende week weer. Hij ondervind hier weinig stress aan, dwz, is gewoon relaxt en gaat bij thuiskomst direct eten.

Wat zouden jullie doen? Het vijlen/slijpen, ik weet niet precies wat er gedaan word, blijven doen? Of tanden trekken?

Konijn eet amper hooi, wel veel groen en zijn biks. Hij heeft nu 5 soorten hooi, luzerne, maar hij eet het niet. Los, in een balletje, ruifje, ook niet. Takken lijkt ie niet te begrijpen.

Dus, wat is het verstandigst in deze? Tanden trekken kan, is wel een dure operatie bij deze praktijk waardoor hier natuurlijk even voor gespaard moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten tanden laten trekken.

Een behandeling aan de tanden is echt naar voor het konijn. Onder narcose kan, maar dan kom je in de problemen als het konijn oud of krakkemikkig wordt. Bovendien kan het qua geld ook prima uit: het is nu 1 maal een grotere uitgave, maar dat is bij elkaar minder dan elke paar maanden laten helpen.

Dit geldt natuurlijk wel voor problemen die niet vanzelf over gaan (soms kun je bij een jong konijn nog net wat verbetering zien, waardoor het probleem oplost) en die met het trekken van de voortanden verholpen zijn. Dat moet een goede dierenarts beoordelen.

En de fokker moet natuurlijk alle konijnen uit deze lijn laten castreren, zodat ze de afwijking niet verder kunnen doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts durfde nog niet met zekerheid te zeggen of het beter zou worden.

Vandaar dat ik me afvraag wat te doen.

Dat qua uitgaven klopt, maar dat geld is er nu nog niet, dat bedoel ik. Maar dat komt wel goed.

De fokker ging de dieren inderdaad castreren maar in hoeverre dat ze dat doet...

Ik ga het doorgeven, het is namelijk niet mijn konijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.. Het scheen ook al het tweede nest te zijn die dit had. Ze heeft alleen een ander ouderdier vervangen. Dus daarom betwijfel ik het ook ten zeerste.

Vind het ook zo sneu gewoon, je weet dat je min of meer ongezonde dieren fokt, ik zou dat niet kunnen.

Misschien dat er een regeling bij de DA kan worden getroffen mbt betalen. Want ja, hem zo rond laten lopen met die tanden kan ook niet, maar direct trekken ook niet. Hij is nu 3 kg ongeveer en dan mag ie wel onder narcose toch?

Deze DA maakt ook rontgenfoto's, zodat de tanden er goed uit zijn. Het schijnt dat ze terug kunnen groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als de tanden getrokken zijn, dan kan ie gewoon alles eten nog? Hooi, biks, groenvoer (klein gesneden). Of moet de biks bijv speciale biks zijn?

Ik ben niet zo thuis in de tandloze konijnen, sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee tandeloze rammen gehad. 1 daarvan kon niet tegen groenvoer, dus dat kregen ze niet. Wil je dat geven, moet je het klein snijden. Verder kunnen ze alles eten. Hooi en biks (ss) geen probleem.

Of hij onder narcose kan? Lijkt mij wel, aangezien konijnen voor castratie ook wel jonger onder narcose gaan. Of het gewicht goed is, weet ik niet. Is hij erg mager, moet je wel voorzichtiger zijn natuurlijk.

Terug groeien kan. Mijn Sam had 1 terug gegroeide tand. Dat kan al vanuit een heel klein stukje wortel. Of je dat ziet op een foto betwijfel ik. Ook vraag ik me af of het consequenties heeft. Snijdt de dierenarts dan de gehele kaak open om dat stukje er alsnog uit te halen? Ik zou er zelf liever voor kiezen het nogmaals te doen, als de tand inderdaad terug komt.

Beiden hadden bij mij een stifttandje die terugkwam, waar ze geen last van hadden.

Op zich is het geen ingewikkelde ingreep. Je kunt ook overwegen het door een minder dure dierenarts te doen.

Triest van die fokker. Dit had dus voorkomen kunnen worden.... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .