Ga naar inhoud

Te dun


Patatje

Aanbevolen berichten

Ik kom net bij de dierenarts vandaan voor de jaarlijkse inenting.


De dierenarts vond Kruimel te dun.


In 2013 woog ze 2 kilo


In 2014 1,85 kilo en nu nog maar 1,65. De dierenarts raadde mij aan om Kruimel te wegen bij thuiskomst (1,58), haar meer voer te geven en over twee weken nog eens te wegen.


Nu zit Kruimel niet alleen in een hok maar samen met Divoo. Divoo weeg 2 kilo en blijft op gewicht.


 


Mijn vraag aan jullie: Hebben jullie tips om Kruimel aan te laten komen? Apart voeren is geen optie omdat ze altijd samen zijn.


Hier onder informatie:


 


Kruimel: 1,65 kilo


Divoo: 2,15 kilo


Ze krijgen iedere dag samen 2 bladeren andijvie, 2 bladeren witlof en 50 gr. Science Selective. Verder krijgen ze veel hooi.


Wanneer ze eten krijgen zijn ze heel wild. Ze rennen hard rondjes en stormen meteen op het eten af (eten is hun lust en hun leven zeg maar, haha).


 


Wie heeft de gouden tip om Kruimel aan te laten komen?


 


p.s. Dierenarts vertelde over haar konijn dat niet ziek leek, gewoon heel levendig was, goed at en toch steeds meer afviel. Uiteindelijk heeft ze haar konijn in laten slapen. Ik ben daar nu wel bang voor geworden..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als je dierenarts een konijn in laat slapen zonder te behandelen voor de mogelijke oorzaken Van het vermageren dan twijfel ik ernstig aan de kunde van je dierenarts, maar dat verhaal zal dus wel niet zo simpel liggen dus daarover zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Als het echt zo simpel ligt als jij nu vertelt dan zou ik als de wiedeweerga een andere dierenarts zoeken :P

Je zou eens kunnen beginnen met iets meer biks voeren. Je kan wel wat meer biks geven, het maximale is zo'n 20 gram per kilo. Misschien heeft Kruimel gewoon net wat meer nodig dan ze nu krijgt, dat kan best, het wisselt een beetje per konijn waar ze het goed op doen.

Mocht Divoo dan alles opeten en Kruimel niet dan zou je ze alleen met brokjes eten even kunnen scheiden, dus apart laten eten. Maar ik zou dus eerst eens proberen ongeveer de helft van wat je nu geeft er nog eens bovenop te geven.

Of begrijp ik je verkeerd en geef je per konijn al 50 gram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is tijdelijk apart voeren de enige optie, vooral ook om te kijken of Kruimel wel aan kán komen.


Apart voeren hoeft niet te betekenen dat je Kruimel uit het hok pakt en apart zet (waarschijnlijk eet hij dan niet eens) maar ze tijdens het voeren van de brokjes even te scheiden. Dat kan d.m.v. een hekje (kun je eventueel passend maken van een raampje met gaas) of (deel van een) panelenren wat je tussen hun in zet. Ze krijgen dan allebei hun eigen bakje brokjes (eventueel Kruimel wat extra).


Omdat ze dat zo te lezen direct op eten, hoeft het scheiden niet lang te duren, totdat Kruimel alles op heeft, dan kan het hekje er weer tussen vandaan.


Vaak wennen ze er vrij snel aan dat ze allebei hun eigen bakje op een aparte (vaste!) plek krijgen en rennen ze al naar die plek toe.


 


Mocht Kruimel ondanks meer aanbod van eten niet aankomen, dan natuurlijk naar andere oorzaken kijken dan dat hij te weining eten krijgt omdat de andere sneller/meer eet. Wat had het konijn van de dierenarts? Misschien EC? Wel wat vreemd verhaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor de reacties.

Over de kunde van de dierenarts twijfel ik niet echt. Het konijn van de dierenarts at goed maar werd wel steeds magerder. Uiteindelijk zo mager dat ze stopte met eten, toen is hij ingeslapen als ik het goed begreep. Dierenarts heeft het konijn steeds onderzocht en ook foto's gemaakt (om te ontdekken of er bijvoorbeeld tumoren zaten) maar ze kon niks ontdekken. Ook na het inslapen heeft ze nog gekeken maar niks ontdekt. Dat was ongeveer wat ze vertelde.

 

Ik ga in ieder geval wat meer brokjes geven en proberen of ze apart kunnen eten (het hok is niet zo makkelijk in tweeën te delen want ze leven in een tuinhuisje).

Is er verder nog iets dat ik aan Kruimel kan geven zodat ze wat aankomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar verhaal van die dierenarts. Zoals Lonja zegt, als er echt iets aan de hand is, zijn veel dingen gewoon te behandelen. Ze zal heus niet ernstig ziek zijn, aangezien dit beloop over 2 jaar is. Is er echt iets aan de hand, dan gaat het sneller of er komt eerder iets anders aan het licht.


Ik zou gewoon even wat extra voeren en je niet te veel zorgen maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met Christa eens. Ik blijf het een raar verhaal vinden, ook met je verdere uitleg, ik denk ook aan E. Cuniculi bijvoorbeeld maar dat mis ik dan in het verhaal van de dierenarts. Ik heb je dierenarts niet gesproken natuurlijk maar óf je dierenarts is niet konijnkundig óf het verhaal ligt anders, een konijn vermagert niet zomaar, uit het niks, zo erg, er moet iets mis zijn dan. Dus óf die dierenarts is niet goed óf het verhaal is kort door de bocht, maar dan denk ik dat het wel een beetje jammer is om jou angst aan te jagen met zo'n kort door de bocht verhaal want zo werkt het niet en nu ben jij bang dat het wel zo werkt.

Een konijn wat in de loop der jaren zo'n hoeveelheid afvalt als Kruimeltje daar is hoogstwaarschijnlijk niet zodanig iets grondig mee mis dat je ook maar enigszins aan inslapen zou hoeven denken, echt niet, wees gerust.

Als je echt 50 gram voor ze samen geeft dan doet ze het waarschijnlijk beter op wat meer biks, dat ligt veel meer voor de hand. Dus begin daar eens mee en zoals Christa zegt, maak je geen zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een raar verhaal van de dierenarts. Wat al gezegd is valt een konijn niet zomaar af, er is dan iets aan de hand.

Ik heb zelf een konijn gehad, die ondanks dat hij genoeg at, toch afviel. Uiteindelijk wist de dierenarts, waar ik toen altijd kwam, niet meer wat hij eraan kon doen en kreeg ik het advies hem in te laten slapen. Omdat ik mijn konijn nog te goed vond daarvoor, hij was nl nog levendig enz, ben ik naar een andere dierenarts (konijnkundig) gegaan en daar kreeg ik te horen dat het EC was. Konijn ervoor behandeld en het kwam weer goed.

Ik wil hiermee niet zeggen dat jouw konjjn EC heeft, maar wel dat er altijd een oorzaak moet zijn voor het afvallen, of dit nu een ziekte of wellicht toch te weinig eten is. Ik zou behoorlijk twijfels hebben over deze dierenarts.

Je zou je konijn erwtenvlokken of paardenbloem (vers of gedroogd) kunnen geven. Dit zorgt voor gewichtstoename.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eerst proberen of Kruimel door meer eten aankomt. Wanneer ze toch nog afvalt ga ik met haar langs een konijnkundige dierenarts!



Iemand een tip bij welke winkel ik erwtenvlokken kan kopen? Liever niet online want de verzendkosten zijn nog meer dan de vlokken zelf!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenvlokken bij een winkel weet ik zo niet, ik heb ze wel eens bij Bunnybunch hier besteld maar dat is dus online. Eerlijk gezegd zou ik beginnen met kijken of ze zonder extraatjes aankomt, gewoon met normaal voeren. Als ze altijd allerlei dikmakers nodig heeft dan zou je wel kunnen denken dat er iets misschien niet goed is. Als ze met normale biks op gewicht komt dan weet je dat er verder niets aan de hand is en dat je gewoon wat meer biks moet voeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .