Ga naar inhoud

Grommend geluid na eten of drinken


flietje

Aanbevolen berichten

Hallo,


sinds het weekend heeft mijn konijntje geen lust om te eten of te drinken. Ook poepen doet hij niet. Dit is al een paar keer voorgevallen, de eerste keer ben ik naar de dierenarts gegaan en heeft deze mij een laxeermiddeltje voorgeschreven. Samen met dwangvoeren en dit middel loste het probleem altijd op. We vermoeden dat de oorzaak ligt aan onze muren. Hij likt namelijk graag aan het plak werk en de zouten die er nog doorkomen.


Sedert dit weekend weer hetzelfde probleem, dus pas ik weer de wijze toe. Echter moet ik hem niet echt dwangvoeren, het eten voor zijn neusje laten ruiken en hij neemt hapjes. Hij gaat niet uit zijn eigen eten.


Maar gisterenavond zie ik dat hij dan probeert te poepen want zijn achterlijfje trekt een beetje samen. Ook als hij dan door mij gedronken of gegeten heeft komt er een grommend geluidje ter hoogte van zijn bekje of slokdarm? Ik masseer hem daar ook ter plaatse en ook op zijn buikje. 


Zouden jullie weten wat dit zou zijn? Hij wordt nog steeds graag geaaid en komt af en toe bij ons op het tapijt zitten. Maar ik denk dat het ook niet leuk is om met dat grommend geluidje te zitten voor mijn konijntje.


 


Groetjes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook gas zijn. Hier is ook speciale medicatie voor en ook denk ik dat het goed is om pijnstilling te geven. Het klinkt alsof hij pijn heeft vind ik. Dus ja naar de dierenarts en in ieder geval vragen om pijnstilling is geen slecht idee. Wel een konijnkundige dierenarts.

Ik vraag me ook af of dit van de muren likken komt. Als hij dat veel doet is het niet gezond maar ik zou eens kritisch naar zijn voeding kijken.

Eet hij veel hooi? Wat voor brokjes krijgt hij? Krijgt hij ook groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is het niet net zo (of denk ik nu te paards) dat een konijn wat aan muren likt om zout binnen te krijgen, zoals je zegt TS, dat ze iets missen in hun voeding? Paarden eten bijv ook zand als ze iets van mineralen missen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, om nog even bij te reageren.


 


Hij krijgt bricks, mengeling voor dwergkonijnen, constant hooi en af en toe groenvoer. Hij is sowieso een selectieve eter...


Ik had hem ook een knaagsteen gegeven, en naar aanleiding van jullie opmerkingen herinner ik mij dat de klachten ook hiermee begonnen waren. Ik heb de knaagstenen al bij aanvang van de klachten weggegooid.


De muren e.d. kan ik niet zomaar afzetten, is in ons huis waar hij ook vrij kan en mag rondlopen. Nu houden we hem in de gaten dat hij niet te veel likt en knaagt aan de muren.


 


Groetjes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké fijn dat je de knaagsteen weg hebt gegooid en misschien kun je ook nog overstappen naar een goede kwaliteit voer maar dat waren de zijdelingse opmerkingen. Het belangrijkste is dus dat je nu een afspraak maakt bij de dierenarts. Het beestje heeft pijn en het gaat niet goed, bij konijnen zijn dit geen dingen die je even aan kan kijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geluid is van de pijn. Weet precies waar je het over hebt. In die gevallen ben ik altijd uren zoet om het buikje weer op gang te masseren. Het is dan ook zinvol om sowieso pijnstiller te geven. Andere dingen kan ik je niet direct aanraden omdat het soms gokken is of het verstopping, gas of beide is. Daar kun je beter een dierenarts naar laten kijken, om het een en ander te bevestigen dan wel uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geluid is van de pijn. Weet precies waar je het over hebt. In die gevallen ben ik altijd uren zoet om het buikje weer op gang te masseren. Het is dan ook zinvol om sowieso pijnstiller te geven. Andere dingen kan ik je niet direct aanraden omdat het soms gokken is of het verstopping, gas of beide is. Daar kun je beter een dierenarts naar laten kijken, om het een en ander te bevestigen dan wel uit te sluiten.

Ik zou je willen adviseren nu niet uren te gaan masseren, maar naar de dierenarts te gaan. Ik begrijp uit je eerdere bericht dat j nog niet geweest bent? Jammer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen adviseren nu niet uren te gaan masseren, maar naar de dierenarts te gaan. Ik begrijp uit je eerdere bericht dat j nog niet geweest bent? Jammer!

 

Zelf zoek ik inderdaad op zo'n moment altijd contact met een dierenarts. Misschien was dat niet duidelijk uit m'n bericht. Wel even doen dus, daar heeft Christaaa helemaal gelijk in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,


dank jullie voor jullie goede raad.


 


Gisteren is mijn vriend thuisgekomen en als bij wonder heeft hij gepoept. Weliswaar diarree (zal door het laxeermiddeltje zijn) zodat het nodige wassen aan te pas kwam. Gisterenavond had hij zelf eetlust en was opnieuw wild enthousiast voor zijn snoepje. Deze ochtend had hij nog een beetje diarree maar zag ik ook al vaste ontlasting. Voor de zekerheid heb ik hem toch extra water toegediend zodat hij zeker niet uitdroogt. Het geluidje van pijn of gas of dergelijke was gisterenavond ook volledig verdwenen.


Ik hoop dat het verder de goeie richting uit blijft gaan, zoniet weet ik wat mij te doen staat :)


 


nog eens bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de eetlust komt direct terug als ze eenmaal weer kunnen keutelen. Toch lijkt het me verstandig even met de dierenarts te bellen. Zo kunnen zij dit voorval in het systeem ingeven en heeft de dierenarts een completer beeld van de gezondheid, mocht je er een keer in een acute situatie heen moeten gaan. Zeker als het een terugkerend iets is, is het handig om te kijken of er een trigger is die dit uitlokt. Soms vergeet je zelf ook in de stress wat nou wanneer gebeurd is. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .