Ga naar inhoud

Alweer haakjes op de kiezen?


Rjee

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ons konijn, Funky is de laatste maanden ons zorgenkindje. In februari had ze last van blaasgruis. Ze stopte met eten en zat stil en zielig in een hoekje. Ze is hieraan geholpen door te spoelen en wat medicatie. Ook zijn er, ze was toch onder narcose, wat haakjes op haar kiezen weggehaald. Dit op aanwijzing van mij, want ik dacht dat ze wat last had.

Drie weken geleden was het weer zover. Een vies kopje en pootjes door overmatig kwijlen. Niet eten en zelfs een beetje bloed op haar befje. Wat bleek, ze had alweer haakjes en haar tong flink stukgemaakt. De tong moest zelfs gehecht worden.

Helaas lijkt het nu weer zover. Een nat bekje en een beetje suf. Eten doet ze nog wel: hooi, biks en groente/kruiden (witlof, wortel, peterselie). Heb straks een afspraak bij de dierenarts.

Nu vragen wij ons af wat wijsheid is - nooit eerder konijnen gehad - weer kiezen laten bijslijpen en door dokteren of .... ?

Ik hoor graag de mening van de ervaringsdeskundigen hier.

Groetjes,

Robert Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er ook 2 gehad met haakjes. Bij jop lijkt het weg te zijn gelukkig. Waarschijnlijk door stress gekomen of snel eten. Nu ik hem apart voer eet hij heel langzaam en geen haakje meer gehad.

als hij slechte kiezen heeft die los zitten in kiezen trekken misschien een optie. Sommige konijnen laten kiezen slijpen ook toe zonder narcose, met zo'n beklem. Ook niet alle dierenartsen doen dit volgens mij.

Maar iedere drie weken haakjes slijpen zou voor mij denken ik echt te veel zijn.

Ik zou het nog een keer proberen en bijvoorbeeld nieuw voer, minder voer, meer takken, apart voeren, etc. Proberen. Maar als niks helpt zou ik hem persoonlijk in laten slapen.

Maar dit in natuurlijk helemaal je eigen keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er ook 2 gehad met haakjes. Bij jop lijkt het weg te zijn gelukkig. Waarschijnlijk door stress gekomen of snel eten. Nu ik hem apart voer eet hij heel langzaam en geen haakje meer gehad.

als hij slechte kiezen heeft die los zitten in kiezen trekken misschien een optie. Sommige konijnen laten kiezen slijpen ook toe zonder narcose, met zo'n beklem. Ook niet alle dierenartsen doen dit volgens mij.

Maar iedere drie weken haakjes slijpen zou voor mij denken ik echt te veel zijn.

Ik zou het nog een keer proberen en bijvoorbeeld nieuw voer, minder voer, meer takken, apart voeren, etc. Proberen. Maar als niks helpt zou ik hem persoonlijk in laten slapen.

Maar dit in natuurlijk helemaal je eigen keuze.

Hij krijgt nu science selective en vooral hooi.

Af en toe een stukje wortel of witlof of wat kruiden.

Helaas zitten ze, Jazzy an Funky al apart ( kunnen elkaar wel zien).

Takken is nog wel een idee, maar het is niet zo'n knager. Wat is geschikt en waar haal ik dat? Zijn er nog andere dingen die goed zouden helpen? Bijvoorbeeld kruiden waar ze lang over doet. Peterselie is favoriet, maar dat slobbert ze bijna als spaghetti naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,


Ā 


vervelend om te horen!


Ā 





Takken is nog wel een idee, maar het is niet zo'n knager. Wat is geschikt en waar haal ik dat? Zijn er nog andere dingen die goed zouden helpen? Bijvoorbeeld kruiden waar ze lang over doet. Peterselie is favoriet, maar dat slobbert ze bijna als spaghetti naar binnen.




Ā 


Volgens mij zijn wilgentakken goed geschikt. Obi was er helemaal gek op. Je kan misschien zelfs met een tuinschaartje wat scheuten afknippen, of anders een (onbehandelde) mand kopen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook nog even kijken wat je kunt bereiken met verschillende soorten brok en aanpassingen met voeren.

Anders zou je inderdaad ook nog op zoek kunnen gaan naar een dierenarts die kiezen slijpt zonder narcose.

Dat zullen ze wel willen/kunnen denk ik. Laatst mochten we ook goed binnen kijken, maar toen was ze veel suffer dan nu en moest de tong ook gehecht.

Wat betreft de dierenarts, deze mag volgens mij echt wel op de pagina van konijnkundige dierenartsen. Dierenkliniek Dennenoord in Duizel.

Tips qua voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn die iedere twee tot vier weken haken op z'n kiezen had. Uiteindelijk zijn de achterste liezen getrokken en is er nu bij een andere kies een ongekeerde wortelkanaalbehandeling gedaan, zodat die kies niet meer kan groeien. Als er op de kies aan de andere kant ook telkens haken blijven komen, wordt daar ook een wortelkanaalbehandeling gedaan.

Je kan aan je dierenarts vragen of het probleem van haken door de stand van de kiezen wordt veroorzaakt, of dat het een probleem is wat veroorzaakt wordt door te snel eten, of te zacht voer oid. Mijn konijn heeft, zoals ze dat zeggen, bananenkiezen. De vorm van zijn kiezen lijken op een banaan. Dus is zijn geval is ander voer niet de oplossing, ook op een andere manier eten helpt niet.

Ik vind het wel snel beredeneert om een konijn in te laten slapen omdat het vaker haken op de kiezen heeft. Er zijn toch nog mogelijkheden om de frequentie ervan te proberen te verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet wordt vaak aangeraden bij gebitsproblemen. Verder zou je ook hope farms super trio kunnen proberen, dat is ook een wat hardere brok waar ze goed op moeten kauwen. Over allebei heb ik positieve verhalen gehoord, dus het is even uitproberen of een van de twee ook bij jouw konijn helpt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel snel beredeneert om een konijn in te laten slapen omdat het vaker haken op de kiezen heeft. Er zijn toch nog mogelijkheden om de frequentie ervan te proberen te verminderen.

Dat willen we ook helemaal niet! Alleen gaat het mij uiteindelijk om het welzijn van het beestje, elke 3 of 4 weken naar de dierenarts voor een behandeling vind ik erg belastend voor haar. Dus inderdaad, als er ook maar een mogelijkheid is om die frequentie te verminderen, dan gaan we daarvoor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer rondstrooien in de ren. Dan moet ze brokje voor brokje zoeken. Of uit de hand geven.
Ik vind ze overigens ook wel goed kauwen op beaphar care+, ook een wat hardere brok. Maar hope farms is ook knetterhard. Zou gewoon eens iedere paar weken een andere soort biks proberen en kijken of er eentje bij zit die voor jouw konijn helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zo'n voerbal??

Ik zou ook eerst absoluut proberen om de haakjes te verminderen, maar als dat niet werkt en iedere 3 weken blijven er haakjes, liet ik haar inslapen.

Het is heel erg stress vol en gewoon pijnlijk. Dat zou ik niet fijn vinden voor het konijn. Plus dat het voor jezelf ook niet fijn is en iedere keer stress (en een hoop geld), dat mag ook meegeteld worden vind ik.

Maar dat is natuurlijk ieder zijn mening, dus TS moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dierenarts geweest, die heeft naar de haakjes gekeken en zegt dat het er goed uit ziet. We vond ze haar wat waterig kijken en ze vermoedde dat er iets anders aan de hand is.

Ze heeft een injectie gegeven en een antibiotica kuur. Tevens wordt er een plasje onderzocht.

Dus we kijken het even aan. Ze eet en drinkt goed, dus dat is in ieder geval een goed teken. Wel ga ik kijken naar jullie voedingstips.

Bedankt voor het meeleven en -denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .