Ga naar inhoud

Iemand ervaring met tandloze konijnen en eten?


Wing-Shan Tang

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik heb een Japanse dwergkonijn, genaamd Maya, van bijna 2,5 jaar oud. Ik heb haar gekocht toen ze een week of 5 / 6 oud was (denk ik). Ze heeft altijd heel goed gegeten en at alles wat ze tegenkwam, behalve hooi. Dit heeft ze nog nooit in haar leven gehad. Bij een spontane controlecheck 4 weken geleden bij mijn DA hebben ze geconstateerd dat Maya gigantische haakjes op de kiezen had die verwijderd moesten worden. Bij het verwijderen kwam de dokter erachter dat zij ook 4 loszittende kiezen had. Deze heeft ze onder narcose getrokken. Echter zat er een kies nog te vast en moest dit de week erna gebeuren. De week erna ging Maya weer onder narcose en kwam er de dokter erachter dat er meerdere loszittende kiezen waren die de week ervoor nog muurvast zaten. Deze hebben ze dan ook weer verwijderd.

2 weken na het trekken van de kiezen zijn er rontgenfoto's van het gebit van Maya gemaakt en het schijnt dat bijna al haar kiezen dwars door de bodemplaat groeien richting haar zenuwen en oogkas. Ook had ze last van Abcessen in haar mond. Bij het maken van de rontgenfoto's heeft Maya alweer een aantal loszittende kiezen en deze heeft de DA maar weer verwijderd. 

Maya is in 3 weken tijd 3 keer onder narcose geweest en op dit moment heeft ze geen kiezen meer aan de boven linkerkant, en aan de linkeronderkant van haar gebit heeft ze nog maar 2 kiezen. De rechterkant is maar 1 kies eruit. Maar de rest kon de DA niet trekken omdat deze allemaal muurvast zaten. Volgens de DA is het een kwestie van tijd dat de overige kiezen ook loslaten en dat deze kiezen ook getrokken moeten worden. Dus dan zal ze in de toekomst (bijna) tandloos zijn. :

Maya heeft nooit hooi gegeten, zij ziet hooi als iets niet eetbaars. Wel ligt elke dag vers hooi in de kooi en het andere konijn waarbij ze in de kooi leeft, eet dit wel heel veel. Dus ik denk dat zij ook geen hooi zal gaan eten als ze geen tanden heeft. 

Sinds het trekken van de kiezen eet Maya geen brokjes en andere harde dingen meer. Ook doorweekte brokjes van Supreme Selective eet ze niet. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze nu wel minder last van haar gebit zou hebben, maar helaas. Het enige wat Maya nog lust en eet zijn kleine stukjes peer, crackers van LU, groene bladeren van de bospeen en rucola.

Ik heb al geprobeerd om de doorweekte brokjes op de groenvoer te smeren en hopen dat ze zo meer vezels binnenkrijgt, maar dan lust ze het 'bewerkte' groenvoer ook niet meer. tenslotte heb ik geprobeerd om hooi fijn te knippen tot 1 cm en dit laten geven, maar hier wilt ze niets van hebben. |-)  Ook geef ik haar 2 keer per dag dwangvoer zodat ik zeker weet dat ze goed eet en voldoende vezels binnenkrijgt. Doordat ze niet goed kan eten, valt ze ook geleidelijk af. Ze weegt nu 1.16 kilo tegenover 1.27 kilo, 4 weken geleden.

 

Ik ben op het punt gekomen dat ik niet meer weet wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ze weer harde dingen gaat eten. Want straks krijgt ze weer haakjes op haar kiezen. Ook durf ik haar niet meer onder narcose te laten gaan omdat ze in korte periode 3 keer al onder narcose is geweest. De laatste keer toen ze bijkwam van de narcose was ze echt heel erg suf en bang, vergeleken met de andere keren. Ze moet naar mijn weten eerst voldoende aansterken voordat al haar tanden getrokken worden. Heeft iemand ervaring met mijn verhaal en heeft een konijn gehad die dit probleem ook had en kan mij tips en advies geven wat ik moet doen. Ook wil ik weten of een konijn een goede kans heeft om te overleven als (bijna) alle tanden getrokken zijn. Hoe zit het dan met eten? Mijn konijn eet al zo slecht en weinig nu ze nog de helft van de tanden heeft. Ik ben bang dat ik alleen maar meer leed veroorzaak bij haar dan dat ze ervan zou moeten opknappen.

 

Groetjes,

 

Wing-Shan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende. Konden de abcessen ook behandeld worden? Zouden die abcessen tot loszittende kiezen leiden, of leiden de loszittende kiezen tot abcessen? Ze is in ieder geval een hoop kiezen kwijt. Ze zal ook wel een zere mond hebben en daarom geen harde dingen willen eten. Het gewichtsverlies valt toch wel mee? Je hebt het wel heel precies gewogen. Voelt ze ook mager? Maar ze moet natuurlijk wel eten. Ik zou toch vooral zachte dingen aanbieden denk ik. Eet ze de critical care/recovery ook niet zelfstandig?

Ik zou nog eens met de dierenarts overleggen. Als ze pijn heeft zal ze natuurlijk niet zo eten. Misschien dat die abcessen behandeld moeten worden of dat je pijnstilling mag proberen.

Succes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met zulke gebitsproblemen, maar wel met probleemeters. Wat je zou kunnen proberen zijn verse en gedroogde kruiden. Maak gewoon iedere dag een melanges van verschillende dingen. Zelf gaf ik probleemeters, bladselderij, peterselie, basilicum, munt en oregano. Naast groenvoer natuurlijk.


 


http://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen/  Daar vind je een hele lijst met geschikte kruiden voor konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar mijn ram helaas verloren aan gebits/kies problemen. Mijn konijn had ook pijn, kon niet kauwen op harde dingen, ik gooide alles in de blender voor hem. Ik pureerde groenten met geweekte biks, hooi erdoor en dat at hij dan goed op. Eetlust had hij nog wel maar hij kon het niet meer kauwen. Om het lekker te maken deed ik er ook wel eens appel doorheen, dan wordt het wat zoeter. Misschien kun je zoiets proberen om het eten weer wat op gang te krijgen?


 


En kruiden inderdaad, misschien lust hij dat graag?


 


Krijgt ze op het moment nog iets van pijnstillers eigenlijk? Beterschap voor Maya.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Maya krijgt een keer per dag pijnstillers. Het is nu een week geleden dat ze voor het laatst onder narcose is geweest maar volgens mij heeft ze nog altijd pijn omdat ze af en toe heel lang doet knarstanden. Maya heeft ook erge eetlust maar ook heel erg kieskeurig. Ze kiest echt uit wat ze wilt eten en snuffelt aan al het eten wat ze krijgt en vervolgens laat ze het meerendeel staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De loszittende kiezen hebben geleid tot die abcessen. Et kwam ook allemaal pus uit.. De laatste keer dat ze onder narcose is geweest hebben ze haar niet meer gehecht omdat ze bang waren dat ze ontstekingen zou krijgen. Weet niet of ze daar nog steeds last van heeft of dat het toch aan het tanden ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi all,

Mijn dwergkonijn heeft de helft van al haar kiezen moeten trekken omdat bijna al haar kiezen door de bodemplaat groeien naar haar zenuwen en oogkas toe. Volgens de DA komt het omdat ze vanaf de geboorte van dat goedkope voer heeft gekregen van de fokker waar weinig calcium inzit waardoor de aanleg van haar gebit en kiezen blniet goed is. De DA verwacht dat al haar kiezen eruit moeten omdat ze erg pijnlijk doen. Is er iemand die ervaring heeft of hetzelfde heeft waarbij de kiezen van een konijn allemaal getrokken moeten worden? En hoe dat dan verder? Is er een reeele overlevingskans voor het beestje? Zelf vind ik niets op internet over tandloze nijntjes..

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar verhaal.

Wat vond de dierenarts van het geheel? Ziet hij/zij het nog wel goedkomen?

Als buitenstaander vind ik het wel een heel lastig probleem. Zeker als het diertje ook nog een moeilijke eter is en dan zonder gebit het leven door. En dan ga je er nog van uit dat de abcessen wel genezen, wat ook vaak niet lukt.

Hard gezegd: ik denk dat ik zo'n konijn zou laten inslapen.

Mocht je er toch voor willen gaan: veel beterschap. Maar ik zou wel de prognose bespreken met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, we hebben wel antibiotica gekregen. Maar omdat ze maar pus bleef krijgen in haar mond, heeft ze nu een ander soort antibiotica gekregen. Spoelen doe ik niet want de DA zei dat het bij konijntjes moeilijk gaat. Maar morgen gaat ze weer op controle dus ik zal erbij zeggen of het misschien niet toch beter is dat ze een spoeling krijgt. Over de abcessen heeft de DA trouwens niks meer gezegd. Ze heeft de tanden eruit getrokken en ik denk dat het dan vanzelf geneest met antibiotica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde gehad met een konijntje. Mijn dierenarts noemde het trekken als optie, maar rade het me af. Hij zei dat hij dan waarschijnlijk alleen nog maar vloeibaar voedsel kan "eten". In mijn geval was er al een kies helemaal doorgegroeid en zagen ze hierdoor een beginnend abces. Wij hebben toen moeten besluiten hem in te laten slapen. Hij was toen ook al wel een zielig konijn geworden dus had er echt pijn van.  Intussen zijn we wel wat jaren verder en weten ze steeds meer van konijnen. Misschien kun je info vragen bij de  kliniek in Utrecht die weten heel veel van konijnen en hebben er misschien ervaring mee.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .