Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn lieve nijn Noa, nu 10 maanden oud heeft een soort van chronische verkoudheid. Steeds een nat neusje, af en toe een nies en een hoest. Daar heeft ze nu sulfatrim drops voor gekregen. Na de eerste 3 spuitjes ontwikkelde ze een gasbuikje, maar wisten we niet of het nu van de stress van de dierenarts was of de antibiotica zelf.

Eerst haar gasbuik behandeld en twee weken rust gegeven. Echter begon ze weer veel te niezen en weer zo'n natte neus. Dus besloten we verder te gaan met die drops. Maar nu is ze weer ziek er van. Ze eet al ruim een week d'r brokjes niet, maar wel haar hooi. Ze heeft van die natte keutels die blijven plakken. Ze is nu wel wat actiever en ze is ook alert, maar ze eet gewoon heel weinig. Vermoed ook dat ze weer een gasbuikje heeft gehad of nog heeft. Ik heb haar daar voor infacol gegeven, en nu is ze dus weer lekker aan het rennen.

Maandag maar weer de dierenarts bellen... maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? De dierenarts zegt dat deze bijwerkingen niet bekend zijn bij sulfatrim drops.

Geplaatst:

Nou dat laatste vind ik apart. Het is helemaal niet vreemd dat orale antibiotica de darmweking overhoop haalt, ook goede bacteriën in de spijsvertering hebben hieronder te lijden. Waarom niet gewoon een reguliere behandeling tegen snot met injecties duplocilline dan? Als het teveel gedoe is om om de dag op en neer te rijden dan kan Draxxin ook een uitkomst zijn, dat hoeft maar eens in de 4 dagen.

Geplaatst:

Ah Oké. Dan begrijp ik dat. Je dierenarts staat er niet toevallig voor open je zelf te laten zien hoe de injectie te geven? Want zo ziek worden van orale antibiotica lijkt me ook niet iets om dan door te zetten.

Geplaatst:

Wat Lonja ook aangeeft, orale antibiotica maakt ook de goede bacteriën kapot, waardoor de darmwerking verstoord kan raken. Als je zou durven te injecteren zou Duplocilinne misschien beter kunnen zijn. Je dierenarts kan een keer voordoen hoe je dit moet doen. Het is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe.

Geplaatst:

Ik ga het hem zeker vragen morgen, als Noa er beter van wordt durf ik alles!

Ze is nu helemaal gestopt met eten en moet haar nu dwangvoeren, ze laat het wel redelijk toe gelukkig.

Van de week heeft ze ook een stuk tapijt zitten eten, misschien zit er wel een verstopping ergens? Maarja dan zou ze toch niet meer keutelen?

Kijken wat de da zegt morgen, dan maar eventueel een foto laten maken. En ik zal zeker zeggen van die duplo.
De sulfatrim drops zijn nu wel al bijna op trouwens, zit nog in voor 2x.

Thanks!

Geplaatst:

Herkenbaar verhaal helaas. 

Ook hier een sulfatrim kuur waardoor ik het idee had dat de ontlasting/diarree erger werd na het gebruik van Sulfatrim drops. 

Helaas kreeg ik dezelfde mededeling als jou. Er zijn geen bijwerkingen bekend mbt de ontlasting/darmen. Er staan ook alleen maar bloedgerelateerde bijwerkingen in de bijsluiter. 

Ik moet morgen met een ander konijn naar de dierenarts en wil toch voorleggen of zij dit kan melden bij de fabrikant omdat het denk ik wel een bijwerking is. Mijn konijn oogt als een gasbuik konijn maar is het niet, zijn buikje was helemaal in orde bij de dierenarts. Maar zijn gedrag is wel typerend voor gas. Veel liggen, ongemakkelijk liggen en niet eten. 

Ik ben inmiddels al een week aan het dwangvoeren en heb de Sulfatrim kuur wel afgemaakt met het idee dat het toch ook iets goeds moet doen ;)

Hopelijk gaat het nu beter met je nijntje :)

Geplaatst:

Ik was best benieuwd of de werking van sulfatrim iets te maken had met maag darm problemen, dus ik ben zelf even op zoek gegaan. Ik hoefde niet heel ver te zoeken, want alleen al op wikipedia staat dat gastrointestinale verstoring een van de meest voorkomende bijwerkingen van sulfamethoxazol is. De website van de ncbi werkt op dit moment helaas niet, dus ik kan het nog niet echt wetenschappelijk onderbouwen, maar ik ga er nog wel naar op zoek.

Beterschap voor Noa!

Geplaatst:

Nou met noa gaat het nog steeds niet helemaal lekker. Inmiddels heeft ze soms wel weer wat kleine vaste keutels, maar vooral die natte. Die eet ze nu ook op zag ik.
Verder ben ik zondag begonnen met dwangvoeren van critical care. Ze eet nu wel weer iets van hooi en een ienie minie beetje andijvie, maar het wil nog niet echt op gang komen.

Ik heb soms het idee dat de wil er wel is (dan ze zit ze driftig te snuffelen aan iets) maar op een of andere manier houd iets d'r tegen.

Soms heeft ze ineens een opleving en is ze lekker aan keuvelen in de kamer en het andere moment zit ze weer stil in een hoekje.

Ik merk ook dat ze niet drinkt :( dus geef nu ook water in een spuitje, maar het meeste laat ze er gewoon langs lopen.

Ik geef het tot morgen de tijd, anders zit ik weer bij de DA.

Geplaatst:

Weet je toevallig ook waarom de dierenarts ervoor heeft gekozen om te behandelen met sulfatrim? Dat is niet echt de meest voor de hand liggende antibiotica bij een luchtweg infectie. Misschien kun je aan de dierenarts voorstellen om een ander soort antibiotica te proberen.

Geplaatst:

Als 1 van m'n konijnen ziek is merk ik ook dat er niet tot nauwelijks gedronken wordt. Als ik dan extra water middels een spuitje in de bek geef laten ze dat hier ook eruit lopen. Om ervoor te zorgen dat er toch extra water binnen komt maak ik de dwangvoeding dunner.

Misschien toch even overleg met de dierenarts?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .