Ga naar inhoud

tips voor nazorg castratie


kusmarjo

Aanbevolen berichten

Ik laat mijn ndh castreren, maar hij zit in een schuur buiten, als hij mee naar huis mag, moet hij dan even binnen zijn bij mij, of kan hij ook voor zolang als nodig in de schuur in een bench met een deken er overheen qua temperatuur? of kan hij gewoon in de schuur zoals hij altijd zit?

Excuse voor het verkeerd plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hem zeker de eerste nacht binnen houden. Ze hebben toch minder goed gegeten en wel wat moeite met hun temperatuur. De volgende dag even bekijken of er goed gegeten en gedronken wordt, aan de hand daarvan zou ik een keuze maken wel of niet naar zn vaste stekkie.


 


Oja, meestal gaan ze wel aan de wond zitten rotzooien, dat is wel iets wat even iedere dag zal moeten bekijken, zeker als je niet de hele dag zicht op hem hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej, hier zit ik ook mee. Mijn voedster is dusdanig aan het sproeien dat ik haar het liefst deze week wil laten castreren. Maar ze zit buiten, en daar blijven de temperaturen onder de 10 graden.


 


Is 1 nachtje in de bench voldoende? Dat zou nog te doen zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hem zeker de eerste nacht binnen houden. Ze hebben toch minder goed gegeten en wel wat moeite met hun temperatuur. De volgende dag even bekijken of er goed gegeten en gedronken wordt, aan de hand daarvan zou ik een keuze maken wel of niet naar zn vaste stekkie.

 

Oja, meestal gaan ze wel aan de wond zitten rotzooien, dat is wel iets wat even iedere dag zal moeten bekijken, zeker als je niet de hele dag zicht op hem hebt.

 

Ik ben het hier niet zo mee eens. In de opvang gingen alle konijnen na castratie gewoon weer de koude ruimte in. Eten en drinken is 9 van de 10 keer geen probleem en na 1 dag kunnen ze zeker weer naar buiten. Ik denk dat jouw advies echt te voorzichtig is. Bij twijfel kan 1 nachtje binnen natuurlijk geen kwaad, maar echt nodig is het vrijwel nooit.

 

Verder zitten de meeste rammen niet aan de wond "te rotzooien". Ik heb het bij honderden castraties misschien een paar keer gezien. (kan het me niet eens herinneren). Hoewel je af en toe even moet checken hoe de wond eruit ziet, is het ook niet echt iets om bang voor te zijn.

 

Niet te veel zorgen maken!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op minstens zo veel castraties inderdaad ook nog geen heren gehad die de wondjes beschadigden inderdaad. Controle is wel verstandig, heb wel een enkele keer mee gemaakt dat er binnenin een hechting los was gegaan waardoor de balzak volliep met bloed. Of een ontsteking naderhand. 


 


Hier zet ik ze in principe direct weer buiten of in de garage, alleen de eerste uren na de ingreep staan ze doorgaans nog binnen maar dat zal in dit geval ook wel gebeuren, aangezien je je dier meestal pas weer op kan halen als het goed wakker is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het topic maar even voor je verplaatst ;) Verder zijn de meeste tips ook wel al gegeven zie ik! Mijn ervaring is ook dat een ram zich meestal snel weer redt, of je moet echt een kleinzerig konijn hebben ;) Voor een ram is het een relatief kleine ingreep. Ze aten hier ook vrij snel weer. De voedsters waren een ander verhaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .