Ga naar inhoud

Walvis wil niet meer normaal eten


Karlijne

Aanbevolen berichten

Walvis is vorig weekend in de opvang geweest om gekoppeld te worden met Mus (het lukte thuis niet), wat uiteindelijk niet gelukt is. Eenmaal thuis wilde hij niet eten, en na een bezoek aan de DA bleek dat hij haakjes had, die zijn woensdag weggehaald.

Nu vertikt hij het om weer normaal te gaan eten. Hij eet wel hooi (niet veel), hij knaagt lekker aan zijn hooihuisje en stukjes witlof heeft hij ook wel gegeten, alleen hij eet geen biks, en bijna geen worteltjes. Ik ben vrijdag terug gegaan naar de DA, omdat ik toch bang was dat hij een verstopping had, maar er is helemaal niks met hem aan de hand. Hij is ook gewoon actief, rent lekker rond en ik zie hem regelmatig een bunnyflop doen. Gisteren heb ik hem een paar snoepjes gegeven, en dat ging ook prima. Alleen de snoepjes die ik in z'n kooi leg eet hij dan weer niet.

Sinds woensdag krijgt hij wel nog dwangvoeding en carprofen, en sinds vrijdag ook metocloral. Vanmorgen overlegt met de DA, we hebben besloten om alleen nog maar hooi en biks neer te zetten, zodat hij geen keuze heeft. Ook dwangvoeren we hem minder, zodat hij wel biks 'moet' eten. Hij krijgt nog wel carprofen en metocloral.

Volgens de DA houdt Walvis ons voor het lapje, en dat idee past ook wel bij zijn karakter, het is een onwijze aansteller en hij is gigantisch eigenwijs.

Kan morgen langs de dierenwinkel om een ander soort biks te kopen, maar heb twee weken geleden nog grote zak SS gehaald, staat me weer een beetje tegen.

Hebben jullie tips om hem weer aan het eten te helpen? We zitten met onze handen in het haar nu, geen idee wat we nog kunnen doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik de tip al vaker gegeven, maar breek, knip of snij die biks eens in stukjes. Het kan zijn dat zn bekje een beetje zeer doet, of dat hij verwacht dat het zeer doet. Je zou anders een kleine zak beaphar care+ kunnen halen, die biks zijn in formaat wat kleiner, misschien helpt het wel om even een andere ervaring te geven.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of hij nog wel echt pijn heeft in z'n bekje, want de snoepjes van gisteravond waren echt loeihard, en die gingen er zonder moeite in. Heb in ieder geval de SS biks in kleinere stukjes gebroken en geteld, hopelijk eet hij vannacht wat. Hij zat net lekker hooitjes te eten, dus er gaan in ieder geval iets dat bekkie in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het belangrijkste dus daar zou ik me op focussen. Als dat weer een beetje normaal is geworden zou ik het verder gewoon afwachten. Als hij nog (te) weinig hooi eet en je dit bv ook terug ziet in veranderingen in zijn keutels moet je wel wat. Misschien kan je nog even een zak extra lekker hooi halen (kruidenhooi), zodat hij nog meer wordt gestimuleerd om hooi te eten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vannacht tien stukjes biks gegeten, het is in ieder geval iets. Mijn vriend was gisteravond langer op dan ik, en die heeft m regelmatig hooi zien eten. Ga zo toch nog Beaphar halen, ben benieuwd. Hij kreeg ook SS in de opvang en daar heeft hij het niet zo naar zijn zin gehad, misschien dat hij nu een nare associatie heeft met SS? Eigenwijs ventje is het ook, maar dat is wel waarom ik zoveel van hem hou. Hij zit zich nu te wassen en wat te knagen aan een speeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een erg leuke naam, haha :P


Ā 


Je zou een klein zakje van een andere soort vergelijkbare biks kunnen proberen. Wie weet vind ie de SS gewoon niet zo lekker. Als ie harde snoepjes wel eet denk ik niet dat het aan de hardheid van de biks ligt.


Ā 


Fijn dat ie verder wel hooi eet!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jop had dit ook nadat zijn haakjes waren weggehaald. Heeft ruim een maand geduurd voordat hij weer helemaal normaal at.

Heb ss voor hem gekocht, maar dat hoefde hij snel ook niet meer. Na een paar dagen ging hij weer wat eten uit zichzelf, maar lang niet alles en verdeeld over de dag.

Hij in steeds beter gaan eten, en eet nu weer normaal. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat het met Jop ook weer goed is gekomen en dat Walvis niet de enige is.

De Beaphar eet hij niet, maar hij eet wel de gebroken biksjes, al is het niet meer dan tien op een dag. Heb vanmorgen met de DA overlegd, ben nu gestopt met de dwangvoer en de medicijnen, in de hoop dat hij het zelf oppakt. Hij eet nog steeds hooi, alleen niet zoveel, en heb weer wortel en witlof neergezet, dat eet hij ook, alleen nog steeds geen grote hoeveelheden.

Hij is nog steeds actief, en knaagt werkelijk aan ALLES in huis, dat deed hij daarvoor bijna nooit. Als we boos op m worden, rent hij vrolijk weg en doet ie binkies. Vind het wel eng om m geen dwangvoeding meer te geven, omdat hij best wel is afgevallen, maar gelukkig hebben we alle medicijnen en dwangvoer nog in huis, dus als hij stopt met eten kunnen we meteen ingrijpen. En er is altijd wel iemand thuis, dus we kunnen op heb letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .