Ga naar inhoud

Nieuw voer - valt niet goed?


Waku

Aanbevolen berichten

Ik maak me een beetje zorgen over mijn konijn(en). Eén van hen heeft nu al 4 dagen last van "vreemde" poep, in het begin zag ik twee keuteltjes die met haren aan elkaar zaten, dan weer een keer zachte poep die aan de vloer plakte, dan weer alleen kleine, harde, donkere keuteltjes (alsof ze geen hooi had gegeten). Soms zie ik ook een blindedarmkeutel liggen..


De 'keutel met haar' heb ik nu al 3 dagen niet meer gezien, maar de zachte en kleine harde wisselen elkaar nu af.


 


Ze eten allebei gewoon hooi, biks en groente, en zijn even enthousiast als normaal als ze denken dat ze iets krijgen. Ik heb wel het idee dat ze minder drinken.. Maar ik vind het moeilijk in te schatten, en volgens mijn vriend (die is meer thuis dan ik) is er niks anders dan normaal.


 


Nu ben ik vorige week overgestapt van gemengd voer (Terra) naar Hopefarms supertrio. Ik heb het langzaam er tussen gemengd, en in het begin lieten ze de Hopefarms tot het laatste liggen (dus minder lekker). Nu zitten ze al een paar dagen op puur Hopefarms en gebeurt dit.. Ze vallen er nu wel op aan, maar eten niet meer in één keer het hele bakje leeg dus doen er langer over (uiteindelijk gaat alles wel op).


 


Moet ik dan weer terug naar het vorige voer? Of geduld hebben en hopen dat het overgaat? Naar de dierenarts?


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou sowieso niet weer terug gaan naar gemengd. Verder kun je kijken wat je portemonnee toelaat, of je nog naar SS of beaphar zou willen switchen.


Wat ik in een ander topic al aangaf een konijn heeft in principe maar een eetlepel biks nodig (van hoogwaardige biks dan, waar hopefarms ook wel onder valt). Wat je zou kunnen doen is kijken wat er gebeurd als je iets minder biks geeft. Ze zullen hierdoor wel meer hooi gaan eten, maar dat is geen probleem lijkt me ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels met haren komt waarschijnlijk Door de rui. Ze wassen zichzelf, krijgen haren binnen en poepen ze zo weet uit.

Hoeveel voer geef je? Blinde darm keutels laten liggen kan komen Door teveel voer. Aangezien je over gestapt bent op beter voer hebben ze misschien minder nodig??

Ik zou iig niet terug gaan. Misschien moeten ze nog even wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt altijd minder geven en kijken wat dat doet. Ongeacht of je teveel geeft of te weinig. Ik voer altijd op het oog, heb weinig aan hetgeen wat op de zak staat en kijk daar ook nooit naar. Als ik dat namelijk moet geven eten ze niets anders meer.


 


Ik zou dus wat minder geven, en vooral in de gaten houden of ze de rest goed blijven eten en of ze goed op gewicht blijven. Zo krijgen ze bij mij allemaal zo'n 20 gram biks. Vind ik genoeg, ze hebben zat andere dingen om te eten en zoveel biks hebben ze niet nodig


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de zak staat te veel aangegeven. Hier op bb wordt 20-25 gram per kilo aangeraden. Maar als je konijn hier te dik van wordt, te weinig hooi eet, bdk laat liggen, etc. Kun je minderen. Het is een richtlijn en geen regel, je kunt het aanpassen op de behoeften van je konijnen.

Dat sneller eten zal trouwens nog wel komen denk ik. Gemengd voer vinden ze waarschijnlijk lekkerder waardoor ze nog langzaam eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wegen tussen de 1,5 en 2 kilo, en krijgen samen 60 - 70 gram biks, dus dat lijkt me zeker niet te veel.. Weet eigenlijk niet eens wat er op de zak wordt aangeraden, heb me altijd gebaseerd op 20 - 25 gram per kilo.


Ik vind het ook zorgwekkender dat er zo weinig en zo'n kleine/rare keutels zijn. Ik zal de blindedarmkeutels zeker in de gaten houden, maar hoop nu vooral op zo veel mogelijk grote droge keutels :P


 


Vandaag lijkt het wel al beter te gaan. De keutels zijn wel nog klein en heel donker, maar het zijn er in elk geval al meer nu


Link naar reactie
Delen op andere sites

Om maar een voorbeeld te noemen; ik heb ook twee koppels van ongeveer hetzelfde gewicht en 60-70 gram is voor hen echt veel teveel :P

Nogmaals, verschilt per konijn, maar je weet pas of het echt teveel is als je gaat minderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .