Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hai iedereen,

Beetje een rare titel, maar kon niks beters verzinnen.

Beau is inmiddels 2 jaar bij me, tot augustus had ze een vriendje appie, helaas hebben we die in moeten laten slapen met symptomen van ecunnuli. Gelukkig vonden we in de opvang al snel een nieuw vriendje voor d'r, helaas heeft Neus het maar 5 maanden volgehouden. Dinsdagavond bij thuiskomst zat hij er apathisch bij, s'ochtends was er nog niks aan de hand. Hij was koud en lamlendig. Gezien de rui dachten we aan een verstopping (lastig te zien of hij keutelde). Warm gehouden op schoot en gestart met dwangvoeren en Hooithee op advies van telefonisch consult met de dierenarts. Helaas verlamden ineens zijn achterpootjes, werd nog apathischer en toen we on 10 uur s'avonds bij de dierenarts kwamen, was hij eigenlijk meer dood als levend. In overleg met de dierenarts besloten hem te laten inslapen, want hij reageerde nergens op, ook niet op pijn prikkels. De dierenarts zei dat het niet nodig was om Beau preventief te behandelen. Nu een week later twijfel ik, ben zo bang dat beau het ook krijgt. Let overbezorgd op.

Nu heb ik nog medicijnen van appie (augustus 2014), zal ik Beau dan toch preventief behandelen? En kan dat nog met die medicijnen, zijn nog open vanaf augustus? Als ik het advies van jullie krijg haar toch te behandelen; kan ze hier klachten van krijgen (diaree, gasbuis etc)? En hoe lang, hoe vaak en hoeveel moet dit dan?

Ik hoop dat jullie advies hebben

Geplaatst:

Sterkte met het verlies, lijkt me niet makkelijk zo kort achter elkaar. Begrijp zeker dat je nu angst voelt dat het haar ook treft.

Onmogelijk is het niet, maar aan de andere kant, ze laat geen symptomen zien.

Heeft de dierenarts bij Neus ook E.C. (e. cuniculi) vastgesteld?

Of je de medicatie nog kunt gebruiken hangt af van de medicatie. Meestal staat dat in de bijsluiter. De meeste bijsluiters zijn wel op internet te vinden. Eigenlijk zou ik niet maar zo met medicatie aan de slag gaan. Panacur zou je kunnen overwegen, maar volgens mij is dat geopend niet erg lang houdbaar, uit mn hoofd een maand ofzo.

Geplaatst:

@ kolino, bedankt voor je snelle reactie. Ja het valt me zwaar, Beau heeft gelukkig dit keer geen last van het verlies. Ze hupt vrolijk rond, eet goed en lijkt het naar d'r zin te hebben. We willen straks wel weer gaan kijken voor een maatje.

Nou ik vind het dus gewoon lastig, ze heeft geen symptomen, maar goed. Heb indd de penacur hier. Zal deze vast weer bij de dierenarts kunnen krijgen, ook al vind hij preventief behandelen niet nodig. Hij weet hoe ik ben met mijn kinders, hahahaha

Het is nu gewoon mijn eigen angst, weet ook niet of ze niet of ze veel plast. Ze zaten altijd samen op de bak. Vandaag drinkt ze wel veel, maar goed ze heeft al heel wat rondjes kamer gehad vandaag ;-)

Geplaatst:

Ik heb 2 konijnen verloren aan EC en mijn dierenarts zei juist dat als het koel bewaard werd dat het nog wel maanden houdbaar was. Voor het geval 1 van de anderen symptomen kreeg. Kon ik gelijk beginnen met behandelen zei ze.

Maar het nut van preventief behandelen zie ik ook niet. Panacur zorgt er niet voor dat het weg gaat, en op het moment dat het goed gaat onderdrukt de weerstand het zelf al. Je kan het preventief geven hoor, er zijn ook mensen voorstander van om het om de 3 maanden preventief 2 weken te geven.

Maar ik heb ook wel gezien bij het tweede konijn dat zij er volgens mij wat slechter van ging eten. Wilde haar brokjes niet meer. Wel groen.

Maar ik vind trouwens wat je over het tweede konijn vertelt niet als EC klinken.

Geplaatst:

@lonja; oh gets jij ook 2, vind het zo'n nare ziekte en ik het me echt zo aan die beestjes.

Nou ze eet als een dijker ;-) krijgt niks teveel hoor en weet op de 1 of andere manier goed mate te houden. De paar biks die ze s'ochtends krijgt verdeeld ze over de dag en als we s'ochtends wakker worden is er meestal nog wel wat groenten. Dus preventief behandelen zonder symptomen en het risico dat ze er minder van gaat eten vind ik ook rot.

Waar denk jij aan bij neus? Een acute gasbuis ofziets? Hij at s'ochtends nog wel goed en was gewoon vrolijk. Hij was ook gedumpt, dus geen idee hoe oud hij was. Was ook in de natuur aangevallen, neus stuk gebten en zijn oor.

Ik weet in ieder geval zeker dat een nieuw maatje voor Beau dit keer een afstands en geen vondeling wordt. Wil nu wel achtergrondinformatie, weet je nog niet wat er gebeurd, maar toch.

Geplaatst:

Sterkte met het verlies van je nijnen. Je hebt gedaan wat je kon.

Wat ik alleen niet snap is dat de dierenarts telefonisch zegt dat je kan gaan dwangvoeren, want dwangvoeren en verstopping.. Je snapt hem wellicht wel, dat gaat niet zomaar zeg maar, om het niet erger te maken. Hopelijk laat die je de volgende keer wel direct komen :)

Betreft het EC, ik ben eigenlijk tegen het preventief behandelen. EC is al zo moeilijk te behandelen op het moment dat het actief is en preventief behandelen heb ik nog steeds genoeg mensen gezien de gewoon EC kregen de konijnen. Wat ga je krijgen bij preventief behandelen naar mijn mening: resistentie. We moeten al 28 dagen panacur geven, wat erg lang is en als ze dan ook nog resistentie op gaan bouwen, dan is ben ik bang het eind zoek. 

Al verwacht ik niet dat het EC is geweest in deze eigenlijk. Het kan heel goed gas of verstopping zijn en dat kan enorm snel gaan, maar ook iets totaal anders. Het staat ook los van wel of niet gevonden, want ook met een konijn waar afstand van gedaan is kan dit gebeuren. Ik had hier een Vlaam van 2 jaar in de opvang, gehouden van jongs af aan, opeens een week geleden verstopping blinde darm, niet los te krijgen en helaas moeten laten gaan. Helaas, is bij konijnen in de buik niet zomaar te opereren en hebben ze wel het vaakst wat met de darmen. 

Geplaatst:

Inderdaad, ik zou ook zo natuurlijk niet kunnen zeggen wat het geweest is maar EC daar valt een konijn niet binnen een paar uur zo goed als dood van neer zeg maar. Een konijn met problemen in de buik kan ook door de achterpoten zakken.

Maar ik kan je echt onmogelijk zo zeggen wat het wel geweest is.

EC is echt zo'n rotziekte inderdaad. Maar alle konijnen kunnen het bij zich dragen, sterker nog meer dan de helft van de konijnen draagt het bij zich. Het kan gewoon van moeder op kind doorgegeven worden. En buikproblemen kunnen natuurlijk ook alle konijnen treffen. Dus ja of een konijn gedumpt is of geboren en getogen op een goed plekje maakt denk ik geen verschil in risico op EC of spijsverteringsproblemen. Maar als jij daar toch een beter gevoel bij hebt en meer gemoedsrust dan moet je dat doen natuurlijk, ik hoop alleen dat het straks niet weer een illusie blijkt.

Natuurlijk ben ik ook als de dood dat ik straks ook mijn andere konijnen aan EC verlies maar er is gewoon niks om het te voorkomen, was het maar waar.

Geplaatst:

Super bedankt voor jullie input. Ik ben zelf nogal een voedselgoeroe ;-) en zal voor mezelf ook niet zomaar medcijnen nemen etc. Dus jullie mening maakt voor mij de keuze makkelijker om het gewoon niet te doen. We kijken gewoon hoe ze het doet, tot nu toe super goed. Het is een binnenkonijn, dus krijgt voldoende aandacht. Plukken haar nu ook wat meer, omdat ze in de rui is en geen maatje heeft.

Maak zelf prive ook het 1 en ander door, waardoor ik ook vreselijk emotioneel ben en nog gevoeliger. Plus dat ik Beau heb gekregen toen mijn relatie stuk over ging, mijn vriendinnen kinderen kregen en heb super veel aan d'r gehad. Aan d'r maatjes ook, maar Beau is toch net wat meer. Heb haar eerste maatje zo zien lijden tijdens de ecunille, kan het idee al niet aan dat dat straks met Beau gebeurd.

Denk bij neus dan toch ook meer aan verstopping of gasbuik, hebben ze hier allemaal wel eens gehad, alleen toen waren de symptomen minder heftig. Wist niet dat ze ook door de achterpoten konden zakken bij gasbuik en/of verstopping.

Beide keren heb ik voor Beau een maatje gekozen (indien ze het klikte natuurlijk), die ze in de opvang niet zo makkelijk konden slijten. Poezelige konijntjes worden door gezinnen natuurlijk veel sneller gekozen dan een blind konijn (zoals appie), of zoals neus met kapotte oren en een stukke neus.

Vriendlief vind dat ik even de tijd moet nemen en zolang Beau het goed doet wachten we even met een maatje. Over een week of 3, 4 voelt alles al weer anders natuurlijk.

Geplaatst:

Verstopping/gas is altijd onvoorspelbaar de ene keer sleep je ze er zo doorheen, de andere keer lukt het niet en vaak wanneer het niet lukt is er een oorzaak die je vrijwel niet aan kan pakken.

Zoals wij een tijdje terug gas bij een dame hadden, nog operatie geprobeerd, maar bleef vullen met gas, bleek ontsteking blindedarm, was nooit aan te pakken geweest. Vorige week mijn Vlaamse vent, verstopping blinde darm, operatie niet mogelijk, proberen, proberen met laxeren, niet gered. Moeilijke plek om iets te behelpen. Het kan dan ook heel snel gaan en als je er snel bij bent kan je nog een gelukje hebben, maar zelfs als je er snel bij bent kan het ook zijn dat je heel snel machteloos bent. Een operatie is bij een konijn gewoon zo lastig en vaak gecompliceerd, laat ik zo zeggen ik ken bijna geen konijn die succesvol een operatie gas/verstopping heeft overleefd (en ik ken nogal wat konijnen ;)

Je hebt gedaan wat je kon, waarschijnlijk was er iets aan de hand wat je echt niet aan kon pakken.

Als Beau lekker binnen is kan hij rustig even wachten tot een nieuw vriendinnetje, krijg het rustig op de rit, sterkte! 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .