Ga naar inhoud

Sterilisatie ervaringen?


Melani

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn konijn laten steriliseren, aangezien ze steeds aan het sproeien is en overal keutels achter laat terwijl ze zindelijk was. Ook las ik dat sterilisatie veel wordt aangeraden omdat konijnen anders last kunnen krijgen van tumoren, ziektes, etc. Dit wil ik natuurlijk graag voorkomen.  
Ik ben alleen bang voor de operatie zelf... wat als haar sproeigedrag helemaal niet minder wordt heb ik haar dan niet voor niks laten opereren?  Waarom hebben jullie je konijn laten castreren/steriliseren? Had je konijn er erg veel last van? En hoe kan ik haar eventueel het beste verzorgen na de operatie? 

 

Alvast bedankt voor de hulp!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 van mijn konijnen laten steriliseren en de operatie is 2 keer goed gegaan. In beide gevallen heb ik ervoor gekozen vanwege hormonaal gedrag. Ik heb nu een voedster die eigenlijk geen hormonaal gedrag vertoont, dus bij haar vind ik het nu niet noodzakelijk.

Sproeien was bij mijn konijnen helemaal overgegaan, maar er zijn ook konijnen die het blijven doen. De dag na de operatie heb ik mijn konijnen nog even moeten helpen met eten, want dat wilden ze zelf nog niet echt doen, maar verder hebben ze nergens last van gehad. De dierenarts zal je ook nog uitgebreide informatie geven over nazorg.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook alle 3 de voedsters geholpen. Ging eigenlijk prima, zodra ze thuis kwamen zijn ze direct weer aan het eten gegaan.


 


Sproeien gebeurt hier nog af en toe, vind dat niet zo'n drama. Het fijnste vind ik gewoon dat ze geen nestjes meer kunnen krijgen, toendertijd zaten er wilde konijnen in mijn tuin. En natuurlijk geen kans meer op baarmoederproblemen zoals tumoren.


Ik heb het laten doen om hun gedrag tegenover de andere konijnen, schijndracht, dat soort dingen. Heeft zeker wel geholpen, zijn een stuk rustiger geworden.


 


Het is wel verstandig om een goede konijnkundige DA te hebben die weet wat hij doet. Die vind je hier;


 


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/18263-lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster sproeide en reed de hele dag op mijn ram. Er zat eigenlijk niks anders op dan haar te laten helpen, het was gewoon echt niet meer te doen. Ze heeft het best eventjes zwaar gehad, maar het is dan ook een flinke buikoperatie. De dag na de operatie ging ze langzaamaan zelf weer wat eten en toen knapte ze heel snel op. Ze heeft nooit meer gesproeid, rijden doen ze allebei nog heel soms, maar het is niet zo obsessief, gewoon even rangordebepaling. Er is heel veel rust in mijn koppel gekomen en ik heb geen moment spijt gehad dat ik het heb laten doen. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het deze herfst laten doen.

M'n dame kwam er wat versuft uit, maar ging niet zo snel eten.

We hebben haar wel moeten dwangvoeren, waarna ze zelf ging eten.

Ps geef nooit (behalve als je konijn het echt gewend is) bloemkool na de operatie.

Dat hebben wij wel gedaan en we waren haar bijna verloren aan een gasbuik....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .