Laura_x_ Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Hallo forumleden,Ik ben dringend op zoek naar advies. Ik zit met de handen in het haar en weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen.. Vorig jaar december heb ik twee konijnenzusjes opgehaald, Kiwi en Piwi (ze waren toen een week of 10). Alles verliep voorspoedig, totdat Kiwi begon af te vallen. De dierenarts concludeerde dat er niks mis was met haar, ze was alleen schraal en waarschijnlijk zorgde haar zusje ervoor dat ze niet goed bij het voer kon. Ze vond haar schraal en zei dat ze geen kracht in haar spieren had, ze heeft ook een vitamineshot toegediend gekregen. Afijn, tussenschotje gemaakt met gaas, zodat ze elkaar toch konden zien en Kiwi leek op te krabbelen. Ze kwam aan.Plotseling ging het minder. Ze zakte door haar achterlijfje en sleepte af en toe met haar rechterpoot. Uiteindelijk ging haar andere poot ook meedoen (logisch, overbelasting). Antibiotica gegeven, maar het sloeg niet aan. Het is dus geen ontsteking. Intussen ook extra voer gaan geven (muesli en science selective naast haar kasper voer) om haar wat meer energie te geven. We hebben het even laten rusten en het leek iets beter te gaan. Ze huppelde de ene keer vrolijk door het hok, maar de andere keer lag ze daar maar. Ze kwam wel altijd aandacht halen en at/dronk goed. Ook groenten, gaat super.Nieuwe dierenarts benaderd en zij kwam tot de conclusie dat het e. cunculli was, waarschijnlijk opgelopen in de baarmoeder van mams. Dierenarts kon het snel zeggen, ze had vaker zulke gevallen in de kliniek gehad. Afijn, medicijnen gekregen en extra vitamines. Ze schatte de kans redelijk in, maar zei wel dat Kiwi het zelf moest doen. Logisch.(Dat is een week of 2 geleden... We zijn nog met de kuur bezig)Intussen ook calcium bijgegeven om de spieren wat meer te ondersteunen. Medicijnen - 1x Vitamineshot van dierenarts 1 / catosal- Vitaminespul van dierenarts 2, voor het drinkwater- Antibiotica / baytrill- Medicijn tegen e. cunculli (heb de naam niet zo bij de hand)- Extra calciumGemiddelde situatieZe ligt grotendeels van de dag op haar zij uit te rusten, maar loopt af en toe ook wel. De ene keer zijn die passen echt zuiver, maar de andere keer gaat ze slepen.Eten en drinken doet ze wel, maar mondjesmaat. Ze is vrolijk, kijkt helder uit haar ogen. Ze wil wel, maar kan gewoon niet.. Medicijnen voor e. cunculli slaan wel iets aan lijkt het, maar niet echt heel veel. En vooral door de 'wil' twijfel ik zo enorm.. Ze lijkt echt te willen leven.. daarom vind ik het erg moeilijk om te bepalen hoe nu verder.. Ben erg gehecht aan het konijntje.Aan de andere kant (rationeel). Ze is nog geen half jaar oud en kampt nu al met zulke problemen. Dit houdt in dat we haar hele verdere leven constant in de gaten moeten houden, ze niet naar buiten kan (i.v.m. de mogelijkheid op een terugval) en het altijd terug kan komen. Ook vraag ik me af of ze zich zo wel kan verdedigen tegen een maatje (in dit geval mijn gecastreerde - rustig - rammetje). Met haar zusje kan ze sowieso niet, dat is veel te veel konijn voor haar qua karakter (en ook 1,5 keer zo groot). Hoop dat jullie mij kunnen ondersteunen.. ik vind het enorm moeilijk..
Lonja Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Nou je geeft pas 2 weken panacur of fenbendrops terwijl het lang op zo'n beloop is gelaten dus dat is te kort om er nu al iets van te zeggen. Dit kan wel even duren eer het werkt. Erg dat zo'n dierenarts bij het vermageren zonder aanwijzingen niet gewoon begonnen is met behandeling. Ik zie dat er niets gegeven wordt om de ontstekingen te remmen. Heeft ze wel injecties dexamethason gekregen of dat ook niet? Wel belangrijk, zo te lezen is er nog geen blijvende zenuwschade dus zou toch minimaal pijnstiller geven.Dat het altijd terug kan komen zou ik niet als reden nemen om het bijltje erbij neer te gooien, dat geldt voor alle konijnen wel dat het de kop op kan steken. Als ze er weer bovenop komt kan ze ook weer naar buiten.
Laura_x_ Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 Ik ben er al ruim anderhalve maand mee bezig, misschien kwam dat niet duidelijk uit mijn verhaal naar voren. Het is dus al een lange tijd zo, een lange tijd dat ze geen konijnwaardig leven heeft. Dat doet mij zeer Net even gekeken, ik geef Ferbendrops. Ik moet dit 28 dagen geven. Sorry ik heb net niet goed gekeken, maar gisteren was het al 3 weken (ben op 13-01 begonnen). Nee geen injecties dexmethason, kun je me uitleggen wat dit is? Voor zover ik weet is er geen ontsteking bij haar. Je begrijpt me verkeerd, want dat doe ik niet Ik kijk alleen naar wat voor toekomst ze zou hebben. Ze is nog geen half jaar oud en begint nu al met zo'n achterstand en heeft nog wel jaren te gaan.. Het kan inderdaad opsteken, maar dat is niet de hoofdreden dat ik twijfel. De hoofdreden is de rest van haar leven, is dat wel konijnwaardig? Ik ben van mening dat je ook naar de levenskwaliteit moet kijken bij behandelingen en ja, ze lijdt nu naar mijn idee.Edit: Ik maak sowieso de kuur af, dus nog een week.Bedankt voor het bericht!
Lonja Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Inderdaad is het wijs om de kuur af te maken. Dit lijkt mij een klip en klaar geval van E. Cuniculi, dus waarom denk je dat ze geen ontstekingen heeft? Dexamethason is ontstekingsremmer, het zijn steroïden. Wordt gegeven bij E. Cuniculi om de ontstekingen te remmen zodat er geen zenuwschade ontstaat. Hetzelfde met pijnstiller. Beetje veel om uit te leggen. Ik zou zeggen lees je er eens wat over in om zo de informatie mee te kunnen nemen in je beslissing.
belleke Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Hoeveel moet je geven van het medicijn tegen EC? Denk dat het panacure is.Ik zou ook Metacam vragen daar zit ook een pijnstiller bij.Verder mischien bijvoeren dit kan ook met een lepeltje.Extra Calcium heb ik nog nooit van gehoord of gelezen.Mijn EC konijn heb ik gewoon gekoppeld en hij zit al een hele tijd samen.Het kan terug komen dat weet je niet. Maar zolang ze levenslustig is zou ik haar nog een kans geven.Sterkte en knuffels Belleke
belleke Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Als het zonder Dexamethason kan zou ik dat liever doen want het is een paardenmiddel.Ook heeft het soms langere tijd nodig dan een maand. Zeker als ze zolang niet behandeld is.Knuffels Belleke
Proetski Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Toen mijn konijn EC had kreeg hij alleen op de eerste dag van de behandeling dexamethason. Ook kreeg hij vitamine B injecties (de eerste 3 dagen, we mochten die zelf geven onderhuids), baytril antibiotica, pijnstiller en natuurlijk panacur. Je zou kunnen overleggen met je dierenarts of vit B injecties nog een optie zijn. Ik zou haar echt nog niet opgeven. Staat ze trouwens binnen of buiten?
Lonja Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Ik zou verder nog willen zeggen, hou haar goed warm. Het kost vreselijk veel energie, EC. Energie om zich warm te houden kan ze goed ergens anders voor gebruiken. Dat ze veel ligt lijkt mij ook niet verkeerd, dan spaart ze kracht. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slecht klinken met wat je beschrijft, dat maar af en toe het ene pootje verlamd is en dat ze al terug gekomen is van 2 verlamde poten. En dat terwijl er zo lang niet behandeld is en nu ook eigenlijk nog niet volledig behandeld wordt. Dexamethason mag een paardemiddel zijn maar op het moment dat het alternatief inslapen wordt is het tijd om paardenmiddelen uit de kast te trekken naar mijn mening. En al helpt het niets, alleen al het feit dat ze er zich prettig door zal voelen is al fijn, als palliatief middel zeg maar. Of ze lijdt kunnen wij van hieraf niet beoordelen, dat is volledig aan jou om in te schatten, net zoals of je de kuur af wilt maken of er een er mee wilt stoppen. Daar kunnen we niets over zeggen eigenlijk helaas. Jij ziet wanneer het genoeg is. Als je naar de toekomst kijkt dan is het gewoon een normaal konijn als ze weer beter wordt, ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over een achterstand in dat geval.
Aanbevolen berichten