Sonja1990 Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Ik wist niet in welk deel ik het moest plaatsen dus doe het even in Gezondheid.Jill had 2 weken geleden weer een kale keel. 2 jaar geleden ben ik hiervoor naar Utrecht geweest waar ook niks zinnigs uit is gekomen.Maar wat me opvalt is dat haar maatje Mauritz elke keer rond dezelfde tijd wen kale neus krijgt. Ik weet niet of dit verband met elkaar heeft maar het viel me wel op.Vandaag zag ik Jill de losse plukken haar van Mauritz zijn billen rustig opeten.De vraag:zou een konijn door een tekort aan bepaalde voedingsstof de neiging kunnen krijgen om haar te gaan eten?Dit is tot nu toe de meest logische verklaring die ik bij beiden gevallen kan bedenken.Ze mogen vanavond in ieder geval naar de dierenarts
Sanne1993 Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Volgens mij is het met sommige konijnen zo dat ze liever geen sporen van zichzelf (of hun maatje) achterlaten en daarom bijvoorbeeld losse plukken haar opeten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er voedingsstoffen in haar zitten waar konijnen behoefte aan hebben. Ik ben benieuwd wat de da zegt!
Lienappelsien Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Kan het niet iets in de ren/het hok zijn waar ze langsschuren? Dat bleek toen bij Cynthia het geval te zijn met 1 van haar pleegbabynijnen. Maar daar heb je vast al naar gekeken...
Sonja1990 Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 Ja, het komt bij Jill ook 1 keer in de zoveel tijd terug en bij Mauritz dus blijkbaar ook. De eerste keer zat er inderdaad een panelenren waar ze zich aan kon bezeren die hebben we toen weggehaald maar blijkbaar was dat niet de oorzaak. Ik geloof dat het konijn bij Cynthia ook een smetplek had onder de kin maar dat is bij Jill niet het geval. Plek is mooi schoon en droog en gewoon roze huid dus dat lijkt me niet het probleem te zijn.
Lienappelsien Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Klopt, 1 van haar pleegkonijnen had toen een flinke open plek, maar ook 1 of 2 anderen hadden alleen een kale kin/hals. Dit bleek uiteindelijk door een randje of iets dergelijks van de kooi/ren te zijn. Wel lastig dat je er maar niet achter komt waardoor het nou komt. Gelukkig is de huid niet beschadigd.
Sonja1990 Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 Ja het is erg irritant als je niet weet waar het vandaan komt. Ik zie ze nooit overdreven schuren of kinnen bijvoorbeeld. Bij Jill is er toen afkrabsel genomen en alles in Utrecht maar daar kwam niks uit. Dikke rekening maar nog geen diagnose zeg maar Hopelijk met de neus van Mauritz kan mijn dierenarts misschien een link ergens in leggen.
Sonja1990 Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 Bij de dierenarts geweest en zij weet ook niet precies wat er aan de hand is. Een laag vezel gehalte zou ervoor kunnen zorgen dat konijnen zichzelf plukken/ kale plekken veroorzaken. Aangezien ze SS krijgen en goed hooi eten is die mogelijkheid eigenlijk niet aan te nemen. Het zou stress kunnen zijn. Ook daarvan weten we niet in hoeverre dit van toepassing is, verder gaat het wel oke met ze namelijk. Zelfbeschadiging zal het niet zijn omdat het niet tot bloedens toe kapot wordt gemaakt. En dan was er nog Syfilis wat heel toevallig zou zijn als dat bij hem op zijn neus begint en er verder geen korsten te zien zijn oid. We wachten even af wat het doet, waarschijnlijk groeit het haar vanzelf terug. Daarom zetten we geen behandeling in (ook omdat er geen diagnose is) om te kijken of het ook vanzelf weer oplost want anders zouden we denken dat een medicatie werkt terwijl zonder medicatie het misschien ook zichzelf wel oplost. Het enige wat we wel weten is dat Jill waarschijnlijk de dader is. Naast een kale neus had Mauritz ook een kale plek boven zijn geopereerde oog, was mij niet opgevallen omdat zijn ooglid altijd kaal is, die hij zelf niet gemaakt zou kunnen hebben. Dus, half uur bij de dierenarts binnen geweest en nog niet veel wijzer. Wel gezellig hoor, maar konijnen vinden het niet zo leuk
Lienappelsien Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Haha de konijnen vinden er meestal niks aan nee (zachtjes uitgedrukt). Even aankijken dan maar.
Sonja1990 Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 Ja, voorheen groeide het haar ook vanzelf terug. Maar je blijft je toch afvragen waar het nou vandaan komt
Aanbevolen berichten