MaritS Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik ga natuurlijk niet letterlijk het bad laten vollopen en dr erin stoppen. Maar ik zou graag tips en adviezen willen..Bailey (mn bunn) heeft al heel lang last van schimmel/mijt en na veel pogingen met o.a. stronghold blijft het steeds maar terug komen. Nu in overleg met de dierenarts moet ik haar 4 x om de 3 dagen wassen met Imaverol (zeer sterk verdund) Hoe kan ik dit het beste doen? Het verdelen van het middel is niet zo'n punt dat doe ik denk ik met een spuit/spray ding. Maar het moet erg goed afgewassen worden. Bijv heel zachtjes de douchekop aan en over de achterkant van zn lijfje. (Zei de dierenarts) Maar ik wil mn konijn zo weinig mogelijk stress geven dus alle tips en adviezen zijn welkom!
Kolino Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Verwarming op 25 graden en alles klaarzetten. Douchekop/handdoek/Imaverol binnen handbereik zetten. Konijn ophalen en die zou ik in de douche op de grond of in het bad (zonder stop) zetten. Dan advies van de Imaverol volgen. Het verschilt nog wel eens of je het beestje eerst nat moet maken of niet.Het is natuurlijk makkelijk als iemand kan helpen met vasthouden, want de meeste konijnen hebben het niet zo op water. Verder zou ik de douche niet te hard zetten en de temperatuur op handwarm zetten. Iets kouder dan je zelf zou douchen, omdat je de douchekop vrij dicht op zn huid moet houden omdat je anders zn kop nat maakt en dat is niet de bedoeling. Zorg dat je zelf ook iets van een short en een t-shirt aan trekt wat gewoon nat mag worden, dan hoef je daar niet meer op te letten. Ik vergeet vast nog dingen, maar ik kan verder even niks meer bedenken.
MaritS Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Okay dus zou ik dan dit doen:Handdoek washand en spray met de medicatie klaarzetten en verwarming hoog.konijn in een helemaal leeg bad zetten.Met spray medicatie verdelen en met washand nogmaals extra verdelen.daarna de douchekop heel zachtjes zetten op lauwwarm water en haar afspoelen. Goed afdrogen.klaar? Er is trouwens niet gezegd of ik het op nat of droog moest aanbrengen..
Lonja Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Zit bij buiten of binnen? Als hij buiten woont dan is het laatste wat ik zou doen de verwarming op 25 graden zetten.
NaOomkuuHh Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Als het een soort shampoo is zou ik ze eerst nat maken. Heb ook ooit de konijnen moeten wassen. Heb ze toen in bad gezet, nat gesproeid met de douche kop met louw warm water. Ingesmeerd met shampoo en weer uitgespoeld. Snel afgedroogd en binnen gelaten tot ze droog waren. Heb de koppie s zoveel mogelijk droog gelaten.
MaritS Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Nee het is geen shampoo. Het is waterdun en gaat niet schuimen ofzo. Het is een binnenkonijn!
Gast Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik zou de manier van Kolino aanhouden. Gewoon goed droogwrijven met een handdoek en de rest regelt zich dan wel vanzelf. Zou wel even letten dat het koppie niet te nat wordt want dat lijkt me niet echt fijn Een douchekop is wel ideaal om iets goed af of uit te spoelen. Staat ook op het etiket niet of het op nat of droog aangebracht moet worden? Anders even bellen naar de DA misschien..
bunbun beauty Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Vaak staat zoiets wel in de bijsluiter
MaritS Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Nee staat niet op de bijsluiter. Misschien dat ie het wel gezegd heeft maar dat het me ontgaan is. Ik heb in ieder geval gemaild dus morgen wanneer ik dr moet wassen weet ik het wel. Bedankt voor alle tips!
MaritS Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Zo heb antwoord. Flink snel haha.Ik moet haar ermee wassen wanneer ze nog droog is.
Sanne1993 Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Fijn dat je zo snel een reactie terug hebt gekregen!Ik verplaats je topic even naar gezondheid, omdat konijnen alleen in bad hoeven als ze ziek zijn. Even om verwarring te voorkomen
MaritS Geplaatst: 27 januari 2015 Auteur Geplaatst: 27 januari 2015 Ik zag er echt ontzettend tegen op maar het is echt super goed gegaan! Ik deed het in me eentje en dat ging prima! Ik zette dr in de badkuip en eerst stond ze een beetje op dr achterpoten nieuwschierig om zich heen te kijken. Toen begon ik de medicatie met een spray te verdelen en ze negeerde dat verder gewoon. Tijdens het wassen bleef ze rustig zitten en het afspoelen vond ze volgens mij ook best. Ze bleef constant gewoon rustig zitten. Niet angstig plat liggen maar echt rustig zitten. Ze vond het vast en zeker niet fijn maar ze werkte goed mee! Nog 3 keer te gaan..
MaritS Geplaatst: 27 januari 2015 Auteur Geplaatst: 27 januari 2015 We zijn nu 3 uur verder ofzo en zn huid zit er nog steeds een beetje nattig uit. Het voelt een klei beetje plakkerig/nat. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik de medicatie niet goed heb uitgespoeld. Heb het een kwartier lang uitgespoeld als het niet meer is. Waar kan dit aan liggen?
Lonja Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 Het duurt lang hoor, als een konijn echt nat is, eer die ondervacht droog is.
Kolino Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 Ja, vaak zijn ze uren zoet met poetsen. Meestal haal ik na een paar uur mn handen nog eens door de vochtige haren. Ik hou er nooit een klok bij, maar voor mijn gevoel duurt het wel een halve dag eer ze een beetje opgedroogd zijn.
MaritS Geplaatst: 27 januari 2015 Auteur Geplaatst: 27 januari 2015 Ja maar het is niet alleen nat, het zit ook een beetje als plukjes aan elkaar geplakt en dat voelt plakkerig. Of is dat ook gewoon nat van t water dan nog?
Kolino Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 Zou me er niet teveel zorgen over maken, als ik lees hoe je hebt uitgespoeld. Plukjes die aan elkaar plakken zijn normaal. Maar ze poetsen en likken zichzelf daarna ook vaak dus kan goed dat er wat speeksel bij zit, dat het daarom zo raar voelt.
MaritS Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Ik heb nu een niet etende bunny. Kan dit door de stress komen? Ik heb in overleg met de dierenarts een klein beetje gedwangvoerd vanochtend en gisteravond..
Christaaa Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Lijkt mij niet waarschijnlijk. In elk geval is niet eten altijd reden voor een bezoek aan de dierenarts!
Kolino Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Zou je konijn goed warm houden en toch kijken of je een afspraak kan maken bij de dierenarts. Zeker omdat het beestje nog 3 keer gewassen moet worden. Even het zeker voor het onzekere nemen dat er niet nog iets speelt.
MaritS Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Ik kan me.niet voorstellen dat er nog iets speelt. Ze is laatst medisch helemaal doorgelicht. Foto's van de buik en tandjes gecontroleerd etc. Ik denk dat ik vanmiddag half 4 als ik thuis ben even kijk hoe het gaat en als ze dan nog steeds stilletjes in een hoekje ligt en niet eet dan bel ik de dierenarts wel..
Christaaa Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Ze ligt nu stilletjes in een hoekje en wil niet eten? En ze blijft alleen tot half 4?! Ik help je hopen dat het vanmiddag weer beter is, maar de kans is groot dat er wel een probleem is en dat ze alleen maar zieker is vanmiddag. Dat de foto van haar buik laatst goed was, wil niet zeggen dat ze nu geen gas kan hebben. (bijvoorbeeld door de stress). Ik kijk het meestal ook een uurtje aan, maar ga dan direct naar de dierenarts.
Kolino Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Gas zou ik inderdaad niet uitsluiten. Dat ze onder de indruk is van het wassen kan heel goed. Alleen dan zou ze wel reageren op dingetjes die ze erg lekker vindt. Hopelijk voelt ze zich straks wat beter. Er is niet iemand anders die even bij haar kan kijken?
Christaaa Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Dat ze onder de indruk is van het wassen kan heel goed. Maar dat was gisteravond 6 uur. En toen was het heel goed gegaan. Klinkt niet alsof ze toen ook zielig, niet-etend in een hoekje zat...
Lonja Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Het kan ook nog een reactie op de shampoo zijn, het is natuurlijk wel een lading gif die je erop gooit. Het lijkt mij ook niet wijs dit tot half 4 af te gaan zitten wachten.
Aanbevolen berichten