Ga naar inhoud

Viezigheid bij ogen


tjitske93

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb 2 konijnen. Nee, ze zitten helaas niet bij elkaar. Ik heb ongeveer 9 jaar terug één konijn gekocht. Een paar jaar later heb ik een konijn gekregen, die was toen een half jaar en nu inmiddels een jaar of 7. Het zijn beide mannetjes.

Nu is mijn vraag: mijn ene konijn heeft de laatste tijd viezigheid onder de oogjes. Dit maak ik steeds weer schoon. Ze zijn laatst beide verhuisd. Ze hebben een hok gekregen met daaronder een ren. Overdag kunnen ze naar buiten en 's avonds doe ik de ren dicht, dus zitten ze 's nachts binnen.

Weet iemand hoe dit kan?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts weet dat vast wel. Wij kunnen alleen aandoeningen opnoemen die tot traanogen kunnen leiden.

Jammer dat je de konijntjes alleen houdt, je zegt zelf ook 'helaas' maar waarom dan niet ieder castreren en proberen of ze samen kunnen en zo nee een eigen vriendinnetje? Als je de ren overdekt zodat ze niet opgesloten hoeven te zitten in het hok zou je die dingen kunnen overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ik daar maar even horen. Dacht misschien is er iemand die het toevallig weet of zelf heeft meegemaakt. Castreren is een optie....



De ren zit onder het hok en natuurlijk heb ik van die verlengstukken die ik gebruik. In de zomer zet ik ze sowieso weer in het gras!



Bedankt voor je reactie. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier ongetwijfeld veel mensen die het mee gemaakt hebben, maar er zijn gewoon allemaal verschillende oorzaken die tot zo'n symptoom kunnen leiden, van in de tocht zitten tot een abces en van haakjes op de kiezen tot een verstopte traanbuis en nog van alles daar tussen, dus dan weet je nog niks. Het is een symptoom van iets maar van wat kun je niet zo zeggen, dat moet de dierenarts bij het konijn zelf bekijken.

Ik begreep dat ze in het hok zitten snachts omdat de ren niet veilig is tegen roofdieren, maar dat is een conclusie die ik zelf getrokken heb, dus misschien heb ik dat verkeerd. Maar voor 2 konijnen samen is een standaard hok met 2 verdiepingen te klein, dat kan echt bonje geven helemaal als je zou proberen 2 rammen samen te houden, vandaar dus dat ik het had over de rennen overdekken zodat ze permanent voldoende ruimte zouden hebben want alleen in dat geval zou je een of 2 koppels kunnen houden. Maar mocht je castratie en koppeling overwegen dan moet je daar anders maar even een apart topic over openen, 2 rammen gaan meestal niet goed samen maar als ze allebei gecastreerd zijn en de hormonen helemaal uit hun lijf (dit duurt zeker 2 maanden) en niet eerder gevochten hebben dan kun je het een kans geven, ze zouden er een hoop bij winnen mocht het lukken, er is ook niets verloren mocht het niet gaan, en dan zouden ze ook sowieso goed samen kunnen wonen met een vrouwtje, aangezien ze dan toch al gecastreerd zijn dus ook zo'n castratie zou nooit moeite voor niks zijn in dit geval. Je hebt toch al 2 hokken en rennen dus best wel wat opties!

Maar omdat het 2 rammen zijn is het wel zaak de koppeling dan heel goed aan te pakken omdat de kans al kleiner is dat dit lukt, dan met mannetje en vrouwtje, dus je zou dan wel even goed moeten weten wat je doet. Daarom misschien even een apart topic daarvoor maken tegen die tijd. Nu eerst maar even dat oogje na laten kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fo heeft dat ook gehad, weet niet meer waardoor. We hebben een zalfje meegekregen die goed hielp.

wat voor bodembedekking gebruik je? Zaagsel is namelijk erg stoffig en giftig, ze kunnen hier last van hun oogjes van krijgen. (Sowieso naar de DA gaan hoor. ;) )

Zou heel erg leuk zijn om ze te castreren en koppelen (evt aan voedsters) hebben ze wel 24/7 2m2 ren nodig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook huppels die af en toe lopende oogjes hebben maar dat komt dan wel omdat er haartjes tegen hun oogjes


wrijven als ik het haar dan rond de ogen wegknip is het probleem verholpen.


Waarmee ik niet wil zeggen dat dit bij u konijntje ook zo is daar ik langharige konijnen heb.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tranend oog kan verschillende medische redenen hebben.


Het kan gaan om dacryocystitis dit is een ontsteking van het traanzakje en de traanbuis. Deze ontsteking kan ooguitvloeiing


veroorzaken een zogenaamde tranenvloed het oog is te nat en vaak is er een witte uitvloeiing.Het kunnen ook tekenen zijn van


een gebitsprobleem.Het kan ook veroorzaakt worden door een infectieziekte zoals snot of myxomatose, maar ook een onschuldige


reden hebben zoals stof, tocht en kou kunnen de oorzaak zijn.


 


De DA zal je oogdruppels of een oogzalf met antibiotica geven waar je het oog(jes meermaals per dag mee moet behandelen.


Soms kan een oogontsteking of traanoog chronisch worden maar meestal geneest je konijn na behandeling vrij snel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus...

Conclusie: ook shivas weet het niet. Ga gewoon naar de dierenarts! Blijkbaar is het erg genoeg om je hier aan te melden en de vraag te stellen. Dan is het ook een bezoekje aan de dierenarts waard. ;)

 

Wil niet zeggen dat het erg genoeg is, maar ik denk ik vraag het even. Het hoeft niet per se al erg te zijn toch? ;) Ik zal deze week de DA even bellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fo heeft dat ook gehad, weet niet meer waardoor. We hebben een zalfje meegekregen die goed hielp.

wat voor bodembedekking gebruik je? Zaagsel is namelijk erg stoffig en giftig, ze kunnen hier last van hun oogjes van krijgen. (Sowieso naar de DA gaan hoor. ;) )

Zou heel erg leuk zijn om ze te castreren en koppelen (evt aan voedsters) hebben ze wel 24/7 2m2 ren nodig. :)

 

Ik gebruik een laagje zaagsel en daar bovenop heb ik stro. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je nou of de dierenarts oogdruppels of zalf mee gaat geven? Dat zou in sommige gevallen toch ook klinkklare onzin zijn?

Dat weet je niet helemaal zeker.Maar als het een ontsteking of infectie is,is het wel hoogst waarschijnlijk dat die dit meegeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .