anjolein Geplaatst: 15 januari 2015 Geplaatst: 15 januari 2015 Hoi Allemaal, Hoop weer een keer gebruik te kunnen maken van al jullie kennis hier, want ik weet het even niet meer. Op kerstavond viel het me op dat Jelle-Makker zijn kop wat scheef hield, het viel niet heel erg op maar het was anders dan anders. Ik heb hem en zijn maatje Zoë dus meteen naar binnen gehaald en in de garage gezet om ze in de gaten te kunnen houden. En ja hoor, de volgende ochtend was het veel duidelijker. Dus meteen naar de DA en begonnen met Dexamethason en Vitamine B injecties gedurende 3 dagen. Daarna 1,6ml Fenbendazol (panacur) en ook de preventieve behandeling voor Zoë gestart.Omdat zijn temperatuur snel omlaag ging heb ik ze ook meteen in een kamer met verwarming gezet.Gelukkig had hij geen last van zijn oog, urinebrand en at hij zelf nog steeds goed. Maar de kopscheefstand werd wel veel erger en hij kon niet meer normaal hupsen. Na anderhalve week zijn we ook gestart met metacam (geen idee waarom toen pas, lees nu dat we dat beter meteen konden doen...). Aankomende woensdag is het 3 weken geleden en ik zie geen verbetering met het begin. Hij is verder wel gelukkig en heeft veel steun aan zijn maatje Zoë. Hij eet goed en hobbelt nog op zijn manier rond, sloopt wat dozen en ligt dan lekker te slapen. Dus los van de flinke kopscheefstand en gedeeltelijke verlamming denk ik dat hij wel kwaliteit van leven heeft....? Maar ik zit nu wel met wat vragen en weet dat er hier veel ervaring is:- Kan ik nu stoppen met het behandelen van zijn maatje? Ik lees overal 2 weken maar mijn DA zegt dat ik haar ook 2 maanden moet behandelen om er zeker van te zijn dat "het beestje" dood is. Klopt dat, wat hebben jullie gedaan?- De DA zegt dat na 4 weken er meestal geen verbetering meer optreed, is dat ook jullie ervaring?- Zijn er nog dingen die ik kan doen, die ik nog niet heb gedaan (kruiden, homeopathie of iets anders...?) Alvast heel erg bedankt!
belleke Geplaatst: 15 januari 2015 Geplaatst: 15 januari 2015 Hallo Anjelien,Vreselijk dat je konijn EC heeft.Ik heb de maatjes nooit mee behandeld maar denk dat je na twee weken wel ku nt stoppen.Inderdaad jammer dat je geen AB en pijnstilling erbij gekregen heb.Ik heb ook wel eens langer behandeld en dat er toch nog wel verbetering optrad.Maar eigenlijk zou je na een maand toch wel iets moeten zien.Wat ik bij Samson deed is zijn nek voorzichtig masseren hij vond dit ook lekker.Ook zou je hem kunnen triggeren door bv aan de andere kant iets lekkers aan te bieden zodat hij die kant uit moet kjjken.Ik ken trouwens een aantal konijnen waarvan het hoofdje behoorlijk scheef bleef staan en toch nog een aantal jaren een leuk leven hadden.Knuffels Belleke
elnienkjo Geplaatst: 15 januari 2015 Geplaatst: 15 januari 2015 Mijn ram had pas na een maand verbetering, en is daarna voor 90% hersteld. De maatjes heb ik twee weken behandeld.
anjolein Geplaatst: 15 januari 2015 Auteur Geplaatst: 15 januari 2015 Heel erg bedankt voor jullie advies! Goed om te horen dat het dus toch nog kan verbeteren, gewoon langer wachten en hopen dus. Ik denk dat ik ook ga stoppen met het behandelen van zijn maatje Zoë, ze vind het zo vreselijk. De panacur heb ik vandaag moeten halveren en moet ik nu nog 5 weken zo volhouden voor Jelle-Makker en met de metacam ga ik op dezelfde dosering door ook nog 5 weken. Het masseren doe ik ook wel, maar ik denk niet dat hij het heel fijn vind (Ik zie oogwit, dus volgens mij is hij bang). Het aanbieden van voer om hem te laten draaien is een supergoed idee, dat ga ik zeker proberen.
Ikka Geplaatst: 15 januari 2015 Geplaatst: 15 januari 2015 Bij mijn dame duurde het ook lang voor we verbetering zagen. Zelfs na een half jaar zagen we nog kleine verbeteringen en ze is zo goed als helemaal hersteld.Ze heeft er een blijvend scheef hoofd aan overgehouden, maar dat is voor haar absoluut geen handicap. Ze doet hetzelfde als elk ander konijn.Bij haar is door de scheefstand van haar hoofd bij haar ene oogje ook meer oogwit te zien, dus misschien dat dit ook veroorzaakt wordt door de stand van het hoofd. Maar dit heb ik eigenlijk nooit nagevraagd. Ik heb haar maatje ook maar 2 weken behandeld. Daarna hem alleen maar goed in de gaten gehouden.
belleke Geplaatst: 15 januari 2015 Geplaatst: 15 januari 2015 Weet je ik zou misschien juist wat meer gaan geven.Panacure bedoel ik.Ik had ook 1,6ml per dag en mijn andere dierenarts zei toen dat het 2 ml mocht zijn.Hoe zwaar weegt jouw konijn?Probeer toch voorzichtig die massage en het stimuleren echt het hielp hier heel goed.Ik vind het nog steeds jammer dat ik geen foto gemaakt heb van Samson toen hij hier binnen kwam. Koppie lag echt op de grond. En nu moet je goed kijken om te zien dat het nog een beetje scheef staat.Het oogwit zie ik ook wel vaker wit.Denk niet dat dat een teken is van pijn.Maar jij kan je eigen konjjn het beste dus als je merkt dat jouw konijn het echt niets vind dan moet je het natuurlijk niet doen.Het moeg wel fijn zijn.Knuffels Belleke
Aanbevolen berichten