Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Twee weken geleden een ram opgehaald bij de opvang. Hij is van juli 2011. Bij controle door mijn eigen da hoorde ze een hartruisje. Dit schijnt bij konijnen bijna niet voor te komen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Ik heb een konijn gehad met een vergrote hartspier, en hierdoor ook hartruis.

Vorig jaar heb ik een zwerfkonijn in huis genomen. Bij controle afgelopen jaar bleek dat zij ook een licht vergrote hartspier heeft, en dus ook hartruis. Mijn dierenarts zei dat zolang ze er geen last van heeft er ook niets ondernomen hoeft te worden. Het kan zo zijn dat zij er ook nooit last van zal gaan krijgen.

Is van jouw konijn bekend wat de oorzaak van het hartgeruis is? Het kan nl meerdere oorzaken hebben. Het kan nl ook veroorzaakt worden door angst, het hart gaat dan sneller kloppen en dit kan dan hartruis veroorzaken. Dit noemen ze dan een onschuldige hartruis.

Zolang je konijn er geen last van heeft, zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.

Geplaatst:

Bij Pluis, m'n eerste konijn met hartruis, is toen wel een echo gemaakt. Ik vond het eerlijk gezegd wel heel zielig. Pluis moest toch een tijdje op haar rug blijven liggen, en dat is best stressvol.

Bij Roos, het zwervertje. Is de licht vergrote hartspier op een röntgenfoto bij de dierenarts ontdekt. Bij haar heb ik geen echo laten maken, dierenarts heeft het er ook niet over gehad. Nu ik weet hoe stressvol een echo van buik/hartstreek voor een konijn kan zijn, en zolang het konijn er geen last van heeft, zou ik zelf niet meer zo snel een echo laten maken. Maar goed, wel of geen echo is een beslissing die je zelf moet maken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .