kb1988 Geplaatst: 6 januari 2015 Auteur Geplaatst: 6 januari 2015 Ik bedenk me ineens. Kan dit een parasiet zijn dat overdraagbaar is? Daar heb ik helemaal geen rekening mee gehouden uit alle haast en drukte. Ik heb na het overlijden van het konijn mijn handen heel goed gewassen met zeep, maar dit bij de vorige afspraken niet gedaan. Moet ik Okki (mijn nieuwe konijn) nu in de gaten gaan houden?
Domino Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Lijkt me stug. Het lijkt meer op een maag/darm probleem wat te ver is gegaan en dus niet meer goed is gekomen.
Lonja Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Inderdaad, ieder konijn gaat vanzelf dood als je zo lang wacht met naar de dierenarts gaan en op temperatuur krijgen. Jouw konijn is overleden na de narcose, misschien complicaties van de operatie/narcose. Dit konijn was al lang niet in orde en dat is op zijn beloop gelaten en daarna ook te lang koud gebleven. Dat kan ook gewoon niet anders dan dat hij dan dood gaat, daar heb je echt geen infectie voor nodig.
kb1988 Geplaatst: 6 januari 2015 Auteur Geplaatst: 6 januari 2015 Baasje heeft al vrij op tijd eigen dierenarts benaderd (in eigen woonplaats) maar die was op vakantie, dus bellen naar andere. Die gaf het ADVIES om nog even te wachten, want het at nog. Toen kwam er een weekend tussen, waarin het achteruit ging. Ik vind het een zeer kwalijk advies van die dierenarts en dat kan me best boos maken. Gisteren heeft het een vochtinfuus gehad, kreeg antibiotica en pijnstillers mee. Hierna ging het weer iets beter met het konijn, dit kreeg ik via appjes binnen en heb ik zelf niet kunnen beoordelen. Ik gaf nog door dat handdoeken alleen niet voldoende was, dus ging het konijn naar de verwarmde badkamer. Vanochtend werd ik in paniek geappt dat ik meteen moest komen en toen zag het er heel slecht uit. Het voelde wel weer warm aan, maar ademde zeer moeizaam. Er werd nog met de dierenarts (in Oldenzaal) gebeld welke het advies gaven meteen te komen. Dit wilde baasje eerst overleggen, maar tijdens dit overleg vertoonde het konijn stuiptrekkingen en toen was het ook snel afgelopen. Het baasje voelt zich erg ellendig en schuldig. Lastige situatie en natuurlijk erg vervelend.
Christaaa Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Je noemt het advies van de dierenarts kwalijk, maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Toen het in het weekend achteruit ging, had er actie ondernomen moeten worden. Dat is nu eenmaal een feit.Het is heel sneu voor het baasje. Die heeft dit vast niet gewild. Maar feitelijk is het beessie een beetje aan zijn lot overgelaten.
Domino Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Een konijn heeft een gemiddelde temperatuur van ongeveer 38,5 a 39,5. Een verwarmde badkamer kan die temperatuur nooit bereiken.
Kolino Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Ik was er al bang voor :( Niet helemaal onterecht dat het baasje zich schuldig voelt, zou ik me ook voelen als het mijn konijn was. En dat bedoel ik echt niet gemeen, maar er zijn gewoon dingen misgelopen. Een dierenarts die zegt even aankijken (snap ik echt niet!)... geld wat vrij moet komen, weekend er tussen, mensen (en dan denk ik aan begeleiders) die zonder verstand van konijnen zich er ook mee moeten bemoeien, logisch maar dat maakt het gewoon zo gecompliceerd. Het konijn betaald daar dan de hoogste prijs voor :( Ik vind het gewoon echt *piep*. Mijn gevoel zeg dat het konijntje het met adequate zorg wel had kunnen redden. Maar goed ik heb het konijn niet gezien, dus dat is speculatie en achteraf gepraat. Het is echt frustrerend als je achter een schermpje zit en aan alles voelt dat het niet goed gaat en niks kan doen en dan nu zoiets leest :(Vind het tijd worden voor een verplichte EHBO-cursus voor konijnenbezitters!
Sonja1990 Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Tja, dit zagen we al wel aankomen toch?Als mensen hier aanraden naar de dierenarts te gaan is dat niet voor niks.Arme beestje is nu in ieder geval uit zijn lijden.Dit is geen parasiet geweest maar nalatigheid. En als je de dierenarts niet vertrouwt bel je een andere dierenarts. 1
Lonja Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Nou ja vrijdag was een gewone dag en toen was het al helemaal niet goed. Toen had hij ook naar de dierenarts gekund. Later ook nog. Ja het is jammer, maar het komt natuurlijk niet als een verrassing, hij heeft het nog lang volgehouden vind ik. Ach ja, gelukkig wel 30 euro bespaard.
kwinie Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 ik heb alles even gelezen met een aantal opmerkingen ben ik het eens,maar met een aantal ook niet. er worden conclusies getrokken.waarover een buitenstander niet mag oordelen zonder dat hij of zei de situatie heeft meegemaakt.van het baasje en of nijn.voor het zelfde geld heeft ouderdom ook een rol gespeeld.dit zou niet voorkomen kunnen worden wel??maar goed dat is mijn mening, natuurlijk heeft ieder een eigen mening
Domino Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Wat voor conclusies bedoel je? Dat er te lang is gewacht om naar de dierenarts te gaan is naar mijn idee een feit. Dit is vanaf het begin al aangeraden en pas 3 of 4 dagen later wordt dat een keer gedaan. Het klinkt heel hard, en ik vind het echt niet leuk om te moeten zeggen, maar dat advies is niet voor niks gegeven. Helaas hebben een hoop mensen hier ervaring met zieke konijnen en met zulke gevallen betekend dat gewoon altijd spoed.Dus ik ben benieuwd welke conclusies je dan verkeerd vind.
kwinie Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 met die conclusie ben ik het eens anderzijds wel een voorbeeld ik kan aan de ene kant snappendat als er door de dieren arts word aangeraden.nog even te wachten dat er dan vanuit is gegaan dat die dieren arts er verstand van heeft.en zij dus wacht. precies zoals de dieren arts heeft gezegd. en het baasje van het konijn is ook maar een mens en kan fouten maken dat soort opmerkingen heb ik het over
Lonja Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Dat kan gebeuren inderdaad maar als het even wachten dan 3 dagen wachten wordt (kan me voorstellen dat de dierenarts op donderdag 1 januari zegt dit is geen spoed, kan morgen ook) maar vervolgens gebeurt er vrijdag niks, zaterdag niks, zondag niks, konijn zondagavond doodziek en dan zegt iemand die zeggenschap heeft en die het geld beheert dat het morgen kan omdat dat 30 euro uitspaart dan vind ik het terecht om daar kritisch over te zijn. Dat is geen advies van een dierenarts opvolgen. Ik snap dat het een rotsituatie is waar het baasje dan in zit maar die situatie had enerzijds voorkomen kunnen worden en anderzijds is het zeker ook de schuld van zo iemand die over 30 euro loopt te mauwen omdat ie toevallig de centen beheert maar blijkbaar niet denkt aan de dieren.
yuki-chan Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 ik heb alles even gelezen met een aantal opmerkingen ben ik het eens, maar met een aantal ook niet. er worden conclusies getrokken. waarover een buitenstander niet mag oordelen zonder dat hij of zei de situatie heeft meegemaakt. van het baasje en of nijn. voor het zelfde geld heeft ouderdom ook een rol gespeeld. dit zou niet voorkomen kunnen worden wel?? maar goed dat is mijn mening, natuurlijk heeft ieder een eigen mening Natuurlijk worden er conclusies getrokken! Er wordt advies gegeven en zelfs zonder het diertje te zien weten de meesten hier "dat is mis"... Maar er wordt NIETS mee gedaan op het cruciale moment wanneer het nog wat uitmaakt! Op het moment dat je konijn minder gaat eten en lusteloos wordt WEET je dat er iets grondig mis is en als een dierenarts dan zegt "ah nee joh, kijk het maar even aan" dan ga ik persoonlijk gelijk voor "lulkoek, ik wil NU komen! Weet je wat? Laat maar! Ik bel wel een ander die schijnbaar MEER verstand heeft van konijntjes!" (en velen hier met mij...). Als het konijntje dan op zaterdag nog slechter is, maar er wordt gesteld: "Het is weekend dus het is 30 euro duurder", ja, dan is het je eigen schuld. 30 euro is een nieuw konijntje, en 30 euro is een halve week eten, daar ben ik me maar al te goed van bewust... Maar een konijn mag niet meer dan 24 uur "niet eten" waar "aanzienlijk minder eten" naar mijns inziens bij hoort. Je moet niet willen wachten tot hij helemaal stopt met eten. De leeftijd van het konijntje zou geen meter uit moeten maken in dit verhaal. Het klinkt niet alsof hij van moment 1 al opgegeven heeft en besloten heeft dood te gaan, anders was hij er vrijdag al niet meer geweest, t beestje heeft geknokt! En dan ook! Maximus is ooit met 36 graden bij de dierenarts geweest en ik kon smeken wat ik wilde, hij werd niet teruggegeven tot hij in de couveuse volledig opgewarmd was, laat staan als hij 34 graden was geweest!! Ga alsjeblieft NOOIT meer naar die dierenarts, want naar mijn gevoel is dit fout op fout op fout... En de fout begint eigenlijk al bij de eigenaar om niet voor een konijnkundige arts te gaan, zelf aan te gaan lopen modderen (voor hetzelfde geld heeft het beestje een verstopping én gas, waardoor je m letterlijk dood voert) en ook niet gelijk te gaan! We weten allemaal ondertussen dat dierenartsen zich voornamelijk concentreren op katten en honden en de knaagdieren en haasachtigen (nog altijd) een beetje bijzaak zijn, als je eigen gevoel zegt "Bel de dierenarts" dan is het in 99,5% van de gevallen ook echt tijd voor de DA, ongeacht of hij zin heeft in je gemekker of niet! Jezelf schuldig voelen in dit verhaal is eigenlijk niet meer dan natuurlijk is mijn mening. Als je zo'n moeite moet doen om geld bij elkaar te krijgen voor de DA, gewoon maar niet meer aan een konijntje beginnen lijkt mij. 1
Aanbevolen berichten