Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Jammer dat ze het konijn niet goed hebben warm gehouden. 34 graden is echt kritisch hoor. Hopelijk knapt het konijn gauw op maar dat het warm moet worden gehouden zeg ik niet voor niks.
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Ik krijg nu terug dat konijn wegloopt bij de warmtebron. Wat nu?
Kolino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Hoe hoog staat de verwarming? Die zou je ruim boven de 20 kunnen zetten. Ik zet hem in dat soort gevallen op 22 graden. Desnoods op 25, dat je de omgeving al een aardige temperatuur geeft, in dit geval kan dat prima, want het is toch een binnenkonijn. Het kan zijn dat de warmtebron net wat TE warm is. Je zou er over kunnen denken meerdere warmtebronnen te geven. Bijvoorbeeld aan weerszijden van de kooi van die 1,5 literflessen te leggen. Zelf zou ik in zo'n geval met het beestje gaan zitten en met kruik onder een deken kruipen, maar ik weet natuurlijk niet hoe tam dit beestje is.
Sonja1990 Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik heb mijn voedster toen in een reiskoffer gezet op een snugglesafe zodat ze geen kans had om er van weg te lopen. 34 graden is echt gevaarlijk!
Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik snap eigenlijk niet zo goed dat het konijn niet eerst even een aantal uur is opgenomen om weer op temperatuur te krijgen bij de dierenarts, die hebben vaak een warmtemat of warmtehokje waar ze in op kunnen warmen. Ik heb even gedacht hoe ik het het beste kon uitleggen, het is geen supervoorbeeld maar vergelijk het met olie, als dat koud is loopt het ook voor geen meter, en dat is met de maag en darmen van een konijn ook zo. Als die te koud worden werken ze trager of gaan zelfs stil liggen en dan wordt het echt kritiek voor het konijn.
Lonja Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Kan het konijn niet opgenomen worden bij de dierenarts? Met 34 graden dwangvoeren is vrij zinloos lijkt mij. Hij moet eerst warm worden, dit is gisteravond al aangegeven door jou maar toch zit het konijn nu met een enorme ondertemperatuur. Als het het baasje niet lukt hem warm te krijgen dan kan de dierenarts dit beter doen. Zo'n ondertemperatuur komt niet goed met enkel een fles warm water erbij.
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Daar hoopte ik eigenlijk ook op, maar helaas. Ik heb zojuist een appje binnen gekregen dat het weer zelfstandig brokjes at, dat is op zich een goed teken! Als we het niet hadden gedwangvoert, was het al dood geweest zei de dierenarts, dus ik ben blij dat we deze beslissing hebben genomen. 1
Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Toch is het wel een gevaarlijke beslissing geweest, dwangvoeren zonder dat je de reden weet van het niet eten is gewoon link. Nu hebben jullie geluk gehad, maar het had ook anders kunnen aflopen. Sorry dat ik er zo negatief over doe, maar dat konijn is echt door het oog van de naald gegaan.
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Als het niet eet, moet het toch wat binnen krijgen? Dit is ook wat de dierenarts zei. Zonder dwangvoeren was het nu niet meer in leven geweest.
Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Als je de reden niet weet, moet je dat niet zomaar doen. Stel het konijn heeft een verstopping en daardoor een gasbuik. Dan moet je er vooral lekker dwangvoer bij gaan proppen. Dat werkt niet, dus EERST laten onderzoeken waarom het dier niet eet en DAN eventueel dwangvoeren.
Gast Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Je kunt het konijn wel volproppen maar als de maag en darmen niet werken doordat het dier te koud is ben je verder van huis. Dat is gewoon hartstikke slecht. En zoals Domino zegt, als het konijn al vol zat en je gaat er nog meer bij gooien, ook dat is hartstikke slecht.
Kolino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Verstopping, dan wel gas kun je gewoon voelen. Het is dus goed om te weten hoe een gezonde konijnenbuik aanvoelt. Dan voel je het ook als er iets niet goed zit. Daarom vind ik het aanleren van buikmassage zo belangrijk. Jammer dat de dierenarts dat niet uit zichzelf heeft geopperd. Ik ben het wel met jullie eens dat zomaar dwangvoeren averechts kan werken. Je moet weten wat je doet en waarom je konijn niet eet. Dwangvoeren zou ik dan ook nooit doen zonder enige vorm van stimulatie. Dan wel van drops ter stimulatie, of massage of beide... maar die darm moet bewegen hoe dan ook!
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Het lijkt toch weer iets achteruit te zijn gegaan. Ik heb aangeraden warme handdoeken erbij te doen en hier bleef het konijn onder liggen. Het dwangvoeren & medicijnen geven gaat nu beter, al slikt het konijn het nog niet altijd door. Even hardop denken, zou er iets de keel kunnen blokkeren?
Lonja Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Meestal is het eerder een teken dat het konijn aan het opgeven is als het niet meer slikt. Het beestje is op. Als het nu al zo lang zo'n ondertemperatuur heeft, ik weet het niet. Ik vraag me af of je er niet beter aan doet om hem bij een konijnkundige dierenarts op te laten nemen, maar goed daar heb jij ook niets over te zeggen natuurlijk. Warme handdoeken zijn écht niet voldoende.
Kolino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Wat Lonja zegt, in de toestand van dit konijn klinkt het als opgeven. Is darm inmiddels alweer op gang? Ik vrees echt voor het leven van het konijntje, kan het baasje de zorg wel aan? Ik zou tenminste 3 kruiken dan wel 1.5 liter flessen in het hok stoppen (in een u vorm) beestje er tussenin. Die temperatuur is zo belangrijk! Heeft het konijn een injectie met onderhuids vocht gehad (zoutoplossing/ringer)? Verder weet ik het ook niet meer. Misschien is opname niet eens zo'n slecht idee.
Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik ben het met mijn voorgangers eens en ik denk dat als je dit konijn nog een kans wil geven, dat je dan terug zal moeten naar een goede dierenarts en laten opnemen, zo lang met zo'n ondertemperatuur is echt niet goed. En als ze niet meer willen slikken en maar koud blijven vrees ik er ook voor.
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Daar was ik al bang voor. Het heeft vandaag wel wat gegeten weer trouwens, maar toch. :( Ik ga het nieuws doorgeven. Ze heeft het konijn verplaatst naar een verwarmde badkamer.
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Ik kreeg appje terug dat konijn het dwangvoer 'critical care' uitspuugde, omdat konijn het niet lekker vond, maar wel Alvarit babyvoedsel opat via het spuitje. Niet zo echt een idee wat ik hierop moet antwoorden. Is dit goed of niet?
Domino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Dat beter dan niks, die darmen moeten weer op gang komen en de temperatuur op peil dat is op dit moment het belangrijkste, en als het konijn dan olvarit wil eten is prima. Beter iets dan niets. (wel zonder aardappel enzo he, puur wortel bv) Hoe gaan groentes? Bv wat wortelloof ofzo? Dat gaat er hier altijd erg goed in. En evt gedroogde kruiden?
kb1988 Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 De persoon de topic link gegeven, zodat de persoon zelf ook mee kan lezen in de tips.
Kolino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Hoeveel ml zit er nu in zn buikje? Zou toch proberen om er af en toe een spuitje critical care tussendoor te proberen. Maar als het echt niet anders gaat, blijft iets inderdaad beter dan niets. Vannacht natuurlijk een aantal keer de wekker zetten. Heeft de dierenarts hier nog iets over gezegd? Hoe vaak?
Kolino Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ergens op een site las ik trouwens dat je critical care ook kan mengen met het eigen voer en anders ook nog met banaan, geraspte appel of wortelbrei. Misschien nog een idee om te proberen
Domino Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Je kan de critical care ook met het wortelhapje mengen waardoor een hoop konijnen het ook wat beter eten. Zijn er ondertussen al keutels en hoe is het met de tempreratuur?? Die kun je een beetje aanvoelen vlak achter de oren in de nek.
kb1988 Geplaatst: 6 januari 2015 Auteur Geplaatst: 6 januari 2015 Het zag er gisteren erg gunstig uit, maar vanochtend moest ik met "spoed" naar het konijn toe. Het zag er niet goed uit, lag slap op de bank op een handdoek en kon niet meer zelf opstaan. De ademhaling was vrij lag en met de minuut leek het er meer moeite mee te hebben. Ondertussen nog de dierenarts gebeld voor advies, zij gaven als advies langs te komen en dit werd eerst even met huisgenoot baasje overlegd.Ondertussen vonden de stuiptrekkingen plaats en toen adviseerde ik het erbij te laten. Enkele ogenblikken later stopte het met adem halen en was het afgelopen.
Aanbevolen berichten