Ga naar inhoud

Waterbuik


Walrus

Aanbevolen berichten

Wie o wie kan mij helpen!?


 


Ik heb al even gezocht maar kan een soort gelijk topic niet vinden.


Momenteel ben ik bezig met opbouwen van groente voor mijn konijnen zodat ik ze van genoeg goede groente kan voorzien. Op diverse websites lees ik over hoeveel gram groente per kg gewicht je konijn mag en dat dan iedere dag. 


Nu gaf mijn vader aan dat ik wel moet opletten met het geven van iedere dag groente omdat mijn konijnen dan waterbuiken kunnen krijgen. 


 


Nu vroeg ik me af; wanneer krijgt een konijn een waterbuik? Ik neem aan dat als je iedere dag een bepaalde hoeveelheid aan groente geeft dit niet zomaar zal gebeuren maar eerder als je iedere dag te veel aan groente geeft?


 


Verder vroeg ik me ook af wat een normaal gewicht is voor een konijn, ook hier lees ik zeer diverse dingen over. ik heb 2 Teddy Widders die nu +/- 6 maanden zijn en zitten volgens mij op een normaal gewicht (1350 gram als ik het goed zeg).


 


Hopelijk is mijn vraag duidelijk en weet ik eindelijk wat er nu goed is voor mijn konijnen.


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een waterbuik. Wel van een gasbuik, dat kunnen ze krijgen als je ineens te veel groente geeft zonder op te bouwen en sommige konijnen zijn gevoelig voor bepaalde groenten waardoor ze gas kunnen krijgen.


 


Volgens mij mogen konijnen zoveel groenten als ze op kunnen zolang ze er maar aan gewend zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger werd er ook gezegd dat je geen water mocht geven als konijnen groenten aten maar dat regelen ze natuurlijk zelf wel. Over het algemeen wordt 50-100 gram groenten per kilo lichaamsgewicht geadviseerd maar veel gaan daar overheen. Zo lang de keutels goed blijven is er niks aan de hand.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog even naar gegoogled, omdat ik toch wel benieuwd ben geworden naar zo'n waterbuik. Ik ben het inderdaad op verschillende konijnenwebsites (niet allemaal van even goede kwaliteit) tegengekomen.

Ik denk dat de benaming 'waterbuik' een beetje verkeerd gekozen is. Vaak wordt met waterbuik een ophoping van vocht in het buikvlies bedoeld. Het vocht dat ze hier bedoelen is lichaamsvocht en dus niet het vocht dat je binnen krijgt met drinken of het eten van groenvoer, want dat wordt gewoon uitgeplast.

De symptomen die genoemd worden zijn: een opgezette buik en diarree.

Doet mij denken aan gas en andere darmproblemen die kunnen komen door verkeerde groenten of groenten die het konijn nog niet gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou toevallig hoorde ik weer het woord vallen. Moest meteen aan dit topic denken.


 


Je moet echt aan mensen denken die zeg maar in 1950 voor een extra zakcentje konijnen opfokte voor de kerst, die dat woord gebruiken. De oorzaak van de zogenoemde waterbuik is inderdaad (teveel/verkeerde) groente. Sanne1993 heeft dus helemaal gelijk met haar redenering.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Sanne zegt klopt grotendeels dit heet ook wel Dikke Buikenziekte oftewel komt dit door de Clostridium bacterie.


De modernere bekende benaming en de officiële oorzaak.


Komt alleen niet door groen, maar juist door een teveel aan biks, te snelle groei, darmen kunnen dat niet aan, bron voor bacteriën. Zijn ze inmiddels achter en daarom krijgen slachtkonijnen ook Bacivet door het water die deze bacterie tegen gaat. 


Als je dan "schud" met het konijn hoor je de buik ook klotsen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke buiken ziekte dat ken ik wel had heb er vaker nestjes aan verloren.

Meestal inderdaad als ze over gingen naar meer vast voer.

Vreselijk ze overleefde het vaak niet.

Buik klotste inderdaad en hadden waterige diarree.

BIj volwassen konijnen heb ik dit nog nooit meegemaakt gelukkig.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader hield (inderdaad in de jaren '50 Kolino) als jonge jongen een stel konijnen.


Hij waarschuwde ons, zijn kinderen, later toen wij konijnen kregen voor 'blast'. Ik weet niet of je het zo schrijft. Een ziekte wat te maken had met teveel vocht. Ik heb het hem net nog weer eens gevraagd. Volgens hem kregen ze het van teveel nat gras, sla enz. Een soort waterbuik. Volgens mijn vader hoefden konijnen ook geen water. Verschil was denk ik wel dat zijn konijnen geen brokjes kregen (en ik denk zomers ook geen hooi), maar uitsluitend groenvoer. Inmiddels heeft hij trouwens ingezien dat een konijn ook gewoon water drinkt.


 


Er zijn meer (oudere) mensen die de ziekte 'blast' bij konijnen van vroeger kennen, maar niemand kan er echt het fijne over vertellen. Ook Internet geeft geen uitsluitsel. Of het misschien een typisch Drentse of Noordelijke naam is weet ik ook niet. Ik denk vooral een waarschuwing om niet te veel, te nat voer te geven (wat mogelijk ook nog de kans heeft gehad om te broeien).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wat mijn vader zei toen hij zag dat er bij de konijnen, witlof/sla/peterselie etc etc hek hok in ging. Toen ik hem vertelde dat ik dat iedere dag deed kwam hij met het verhaal "Waterbuik" aan. Ik denk dus inderdaad te vergelijken met jouw verhaal Bammyflurry =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook nog herinneren dat ik met mijn opa en een sikkel en jute zak altijd op pad ging voor de konijnen. Die kregen alleen groenvoer die hij afsneed langs de bermen en droog brood.

Ik was nog te klein om iets over ziektes te weten. Maar eigenlijk aten die diertjes alleen groenvoer.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .