Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ons konijn heeft al drie weken last van haar darmen. Drie weken geleden begon het met diarree. Met metocloral en cisaral is dat gestopt. Daarna kreeg ze last van verstopping. Eerst een kuurtje metocloral waardoor de maag weer op gang kwam en nu zit ze al bijna 5 dagen aan de cisaral. Dit is de laatste dag volledige dosering en dan gaan we het afbouwen. Ze eet goed (veel hooi), drinkt redelijk (maar is nooit een grote drinker geweest). Maar vandaag hoorde ik een paar keer harde buik geluiden. Net zoals bij ons als we honger hebben. Dit kan duiden op gas, dus heb ik haar buik gevoeld. Die voelt normaal aan. Geen hard buikje maar ook niet super zacht.

Ik maak me alleen ontzettend zorgen dat er iets mis is en ik iets over het hoofd zie.

Hebben jullie ervaringen hiermee? Toch maar weer de DA bellen?

Geplaatst:

Nee dit is niet gebeurd. Aanleiding van de problemen is verandering van voer geweest. Ze weigerde te eten. Toen wist ik niet veel van konijnen dus dacht ik; dat komt wel weer. Totdat ze dus zoveel gas had dat ze diarree kreeg. Verstopping is waarschijnlijk verooraakt door teveel biks. Ik moest van de DA zorgen dat ze veel biks at. Toen ze verstopt zat ben ik naar een andere DA gegaan. Die zei stoppen met biks. Alleen hooi en water en metocloral. Dat heeft geholpen. Deze da heeft me vanalles uitgelegd over het konijn, hoe je moet voelen, waar je op moet letten etc. Maar ook deze heeft nooit haar ontlasting onderzocht

Op dit moment gedraagt ze zich ook heel normaal. Nieuwsgierig, actief. Alleen ik wil eventuele problemen voor zijn.

Geplaatst:

Ah dat verklaart een hoop. Wat een rare dierenarts die eerste.

Houd de ontlasting goed in de gaten, niet zomaar onbekende dingen te eten geven en een goede kwaliteit biks goed afgewogen. Groenvoer langzaam opbouwen en veilige groentes geven (geen kolen zoals bloemkool bijvoorbeeld) en het belangrijkste is hooi, hooi en nog eens hooi.

Zolang er altijd goed gegeten en gekeuteld wordt en de keutels zien er goed uit en het konijn is alert en levendig en fanatiek over eten gaat het zoals het hoort.

Als je problemen aan ziet komen zoals veel harde geluiden uit de buik kun je het even bij water en hooi houden zodat de darmen tot rust komen. Op de website van bunnybunch is ook veel informatie over voeding te vinden.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

Geplaatst:

Dank je dat stelt me gerust! Ze is echt heel levendig. Kom net thuis van boodschappen en ze springt meteen tegen de tralies om me te begroeten. Nogmaals dank.

Geplaatst:

Helaas is ze vanavond overleden. De kerstdagen gingen perfect. Lekker alert, at goed, keutelde goed. Ze kwam ons zoeken als we niet in de buurt van haar kooi waren. In het weekend ging het langzaam slechter. Ze wilde niet uit haar kooi, maar was wel alert, etc etc. Haar buik voelde goed. Ze heeft een snotneus gekregen en haar achterpoten waren ineens zwak geworden. Lopen ging goed. Springen tot een bepaald niveau. Ze was nog magerder geworden (1.35 kg). Ondanks biks, lekkere groenten, etc. ze at alles Vandaag kon ze ineens niet meer. Biks, waar ze zo dol op was dat ze de tralies erbij opvrat waren nu een moeilijke klus. 3 staafjes en dan rusten. Lekker liggen. Veel knuffelen en zo nu en dan wat hooi. Dat is haar laatste dag geweest. Ik wilde haar koste wat kost een lijdensweg besparen. Dat heb ik haar beloofd en dat ben ik nu nagekomen. Voelt ***, maar het beestje is goed af.

Uiteindelijk weten we niet precies wat ze heeft gehad. De dierenarts verwacht meerdere dingen. Maar omdat ze ineens zo zwak was, had het niet veel zin om nog wat te doen. Boeit me ook niet. Ik ga d'r missen. Maar ben blij dat ik weet dat ze niet heeft geleden. Dank bunnybunch voor de gigantische hoeveelheid informatie. Ik heb heel veel steun gehad aan de forum berichten en info sites de afgelopen 4-5 weken dat ik haar intensief heb verzorgd. En dank je aan Lonja voor je berichten. Die hebben me geholpen.

Geplaatst:

Ach jee wat erg! Allereerst heel veel sterkte. Dat is echt heel snel achteruit gegaan. Inderdaad denk ik dat de dierenarts gelijk heeft dat er meer mis is geweest dan alleen een probleem met de spijsvertering. Zo snel ineens zo zwak is inderdaad helemaal geen goed nieuws. Wat een moeilijke keus heb je moeten maken vandaag, zo rot. Maar wel met alle beste bedoelingen en verder lijden bespaard. Sterkte met het verlies.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .