Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik vroeg me af hoe je de temperatuur van een konijntje kan meten?

Kan alleen een DA dit of kan je het thuis ook zelf doen?

1 van mijn nijntjes heeft erg koude oortjes ik weet niet of het door het weer komt of door iets anders?

Groetjes!

Geplaatst:

Ik verplaats dit topic even naar gezondheid.

De temperatuur van een konijn kun je gewoon opnemen met een thermometer. Ik zou alleen niet zomaar de temperatuur van een konijn opnemen, want je doet ze er natuurlijk geen plezier mee. Koude oren zegt niet zoveel over de lichaamstemperatuur van een konijn. De oren zijn lang en minder doorbloed en zijn daarom van wat kouder. Als het kuiltje in de nek achter de oren ook echt koud aanvoelt is het pas tijd om ongerust te worden.

Geplaatst:

Als het echt nodig is kun je het inderdaad gewoon met een thermometer doen (ik doe het met zo'n ouderwetse en geen elektrische. 
Smeer er veel vaseline op zodat het makkelijker glijd. 

Máár dit moet je alleen doen als je konijn echt koud voelt in zijn/haar nek. 
Vorige week had ik echt een doodziek konijn waarvan ik de temperatuur op heb gemeten en die was echt te laag. Als ik haar temperatuur niet op had genomen zou ik haar ook niet opgewarmd hebben en was ze er nu misschien wel niet meer geweest. 

Ik neem aan dat ze zelf ook wel snapt dat je het niet elke dag moet gaan doen ;) Koude oren is normaal zolang de nek maar warm is :)

Geplaatst:

Dus als ik mijn konijn temperatuur ben ik meteen zelf aan het prutsen?

Ze vraagt toch advies? Dan kun je bij alles in het gezondheid forum wel roepen dierenarts en kan het gezondheid deel wel verwijderd worden.

Geplaatst:

Jij weet blijkbaar hoe het moet, maar Ts dus niet. Als je moet vragen hoe je de temperatuur moet opnemen, dan moet je het gewoon niet zelf gaan doen. Sorry, dat is mijn mening.

Ik denk dat jij (sonja) wat meer zieke dieren hebt gezien dan TS. Ik snap dat jij wat zelfstandiger bent. Maar als mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, moeten ze gewoon naar de dierenarts.

Geplaatst:

Zelf doen is echt niet handig. Ik heb het zelfs meegemaakt dat de dierenarts het niet aandurfde. Een konijn vind het heel onprettig om een thermometer in zn kont gepropt te krijgen (logisch). De kans dat je zn darm kapot maakt als je het zelf probeert is dus zeker aanwezig en dan ben je nog verder van huis. Mijn ervaring is dat je echt wel merkt aan een konijn als hij te warm of te koud voelt, ook zonder thermometer.

Geplaatst:

als een konijn koude oren heeft betekent het dat het gewoon rustig is geweest ;) als ze warm zijn zijn ze druk geweest ! tenminste zo is het bij mijn konijnen wel zo 

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hou het konijntje goed in het oog. Als er echt iets mis is ga ik tuurlijk naar de DA. En ik zal haar temperatuur controleren door in haar nekken te voelen. Het is inderdaad niet zo verstandig om het zelf te gaan doen, ik wil ze ook geen pijn doen.

Nu weet ik in ieder geval wel hoe ik het moet doen als het echt, echt nodig is! :D

Geplaatst:

Ik weet nog wel dat ik Leyla goed vast moest houden toen de DA haar temperatuur ging meten, de achterpootjes van t arme beestje sprongen meteen wijd van dat gekke ding in haar achterste. Ik zou het zelf ook echt niet aandurven hoor.

Goed dat je niet zelf bent gaan frummelen, laat zulke dingen maar aan mensen over die weten hoe het moet

Geplaatst:

Jij weet blijkbaar hoe het moet, maar Ts dus niet. Als je moet vragen hoe je de temperatuur moet opnemen, dan moet je het gewoon niet zelf gaan doen. Sorry, dat is mijn mening.

Ik denk dat jij (sonja) wat meer zieke dieren hebt gezien dan TS. Ik snap dat jij wat zelfstandiger bent. Maar als mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, moeten ze gewoon naar de dierenarts.

Oké dan snap ik de opmerking wat beter. ;)

Helaas had ik te maken met een spoedarts die niet echt de indruk gaf dat hij me ging helpen. Dus met temperaturen kon ik in de gaten houden hoe de toestand was. 

Je hebt helaas niet altijd dierenartsen die klaar staan om je te helpen als je zaterdagavond rond een uur of 11 belt dus soms moet je dan wel zelf dingen doen. :(

Geplaatst:

Nu weet ik in ieder geval wel hoe ik het moet doen als het echt, echt nodig is! :D

Als je met een doodziek dier zit legt de dierenarts uit aan jou hoe je dit moet doen. Ten minste mijn dierenarts heeft het eens voorgedaan toen ik een heel ziek konijn met ondertemperatuur zat.

Dus dan weet je het ook wel als het echt nodig is, dan doet de dierenarts het ook voor.

Ik heb het uiteindelijk nooit zelf gedaan omdat ik altijd eerst voel aan het kuiltje in de nek en tot nu toe dan altijd voldoende heb geweten. Bij dat konijn in kwestie voelde ik bijvoorbeeld al dat ze te koud bleef ondanks kruiken en handdoeken en dan vind ik het onzinnig om nog een thermometer erin te gaan douwen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .