Ga naar inhoud

zieke konijnen met gaten in de neus


beestenboel 20

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

ik heb een dringende vraag.

bij ons op school hebben we konijnen zitten nu is er het volgende aan de hand

1 konijn kreeg een rare blaar/bult op zijn neus en dat werd een gat 1 dag later zaten er 4 gaten in zijn neus.

nu 4 dagen verder hebben in totaal nu 6 konijnen het.

er is al een arts bij geweest en die weet niet helemaal wat het is.

ook hebben sommige konijnen last met de ademhaling.

alle konijnen zijn wel ingeent.

nu vroeg ik me af wie van jullie herkent dit of heeft dit meegemaakt en kan mij vertellen wat het is.

ben er namelijk erg nieuwschierig naar, maar dat niet alleen.

zelf heb ik een hoop dieren thuis en wil niet dat hun er dalijk ook mee besmet raken.

alles is dan wel in quarantene gezet maar toch, zit daar wel op school.

wie kan mij informatie geven?

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

bedankt voor de reactie.

ik dacht daar idd ook aan alleen de ogen zijn niet opgezwollen, en de verdere verschijnselen ook niet.

en ze zijn er tegen ingeent.

ze hebben alleen dat met die neus en sommige dan ook met de ademhaling en het begint allemaal met grote blaar/bult op de neus en daarna is het een gat het ziet er ook heel vreemd uit.

de konijnen hebben verder ook geen koorts en zitten er niet echt heel ziek bij, dat is het vreemde ervan.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook aan myxomatose.

Kun je eens een foto plaatsen van een van de zieke konijnen?

Zie je alleen bulten / plekken en geen korsten? Is het alleen rond de neus, zie je geen plekken rond de ogen, oren, geslachtsopening of ergens anders? Zijn de konijnen nog levendig of zijn er ook veranderingen in gedrag en eetlust?

Wanneer is hun laatste enting geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

de bulten zitten alleen op de neus en vormen gaten verder zitten ze nergen,

wanneer de laatste enting precies is geweest kan ik niet vertellen omdat de konijnen van school zijn. het was wel dit jaar en ze krijgen het vaker per jaar dat is het enige dat ik helaas kan zeggen.

het ziet er uit als een soort blaar en als deze geklapt is zit er een gat en er zit dan een soort korst op idd.

verder zal ik proberen om er bij te komen,we mogen er op dit moment van de school niet bijkomen maar ik zal het eens vragen als uitzondering.

hoewel ik dit wel een risico vind want ben bang dat mijn eigen konijnen besmet raken.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het geen konijnensyfilis?

Dat is ook besmettelijk. Dan krijgen de konijnen een soort zweertjes rond de geslachtsopening en ook rondom de bek.

Ik vind het maar vreemd klinken, ik hoop dat jouw school toch verder zal onderzoeken wat het is, het kan natuurlijk altijd een variant op myxomatose zijn, of een andere ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is waarschijnlijk modulaire myxomatose, de vorm van myx de geƫnte konijnen kunnen krijgen. Dat zit idd meestal alleen en vn op neus, tenminste van buitenaf. Maken ze ook een raar geluid bij het ademen? dan vormt er zich litekenweefsel op de longen. (heb hier erg veel over gelezen op engels forum ,waar veel mensen zitten met konijnen met nodulaire myx)

Ze kunnen hier van herstellen, maar hebben wel intensieve verzorging nodig. Myx gaat alleen van konijn op konijn, dus eens je definitief zeker weet wat het is, kan je hen verzorgen.

Er bestaat ook konijnensyfilis, wat op de neus en gesclachtsdelen zichtbaar is, maar daar weet Cindy meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de info,

ik zal het eens op school vertellen en kijken wat zij er van vinden dat syfilis heb ik thuis eens gehad bij een konijn en die is er goed van genezen.

alleen ziet het er niet zo uit.

nou zegt dat natuurlijk niks want het kan zich anders uiten.

in ieder geval bedankt.

ik heb ook eens gekeken op het internet bij alle ziektes en ja kan eigenlijk niet echts iets vinden wat er echt op lijkt behalve dan myx.

ik vind het alleen zo raar dat ze behalve de neus en de ademhaling verder niks hebben.

want het konijn dat het als eerste had doet verder heel normaal alleen de gaten in zijn neus worden erger.

het blijft een vreemde zaak.

ik hoop ook dat ze blijven onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat fotoĀ“s van syfillis. maar ik denk toch zeker aan myx de entig van myx is maar 2 tot 4 maanden houdbaar in een konijn he.

#4 report.gif

post_old.gif 22-05-07, 18:18

image.php?u=320&dateline=1172097764bunny ranch chanty user_online.gif

De Konijnen Fluisteraar

Geregistreerd: Sep 2006

Locatie: provincie utrecht

Berichten: 3.142

Weblog Berichten: 17

Fotoalbum

im_msn.gif

icon1.gif

sannie wat ik zo lees komen de symptomen inder daad over met konijnen

Konijnen Syphilis:

Wordt veroorzaakt door de bacterie treponema cuniculi.

Besmetting gaat via dekken of door direct kontact meestal voester jong.

Het is dus een geslachtsziekte die ook kan optreden bij dieren

die nog niet gedekt zijn en of hebben.

Het komt steeds vaker voor dat dieren het krijgen in jonge leeftijd!!!!!!!!

die ook alleen in een hok zitten.

De jonge dieren hebben vaak alleen neus problemen en geen geslachts

misvorming of verdikking.

De dieren vertonen roodheid , zwellingen en later soms pus rond geslachts

organen en anus.

Ook zwellingen /korstjes op neus ,lippen ,oogleden is mogelijk.

LET OP: er komen tevens symptoomloze dragers voor,die gedurende stress

situatie ziek kunnen worden.

Diagnose: bloed onderzoek

Ziekte beeld

incubatie tijd 20-72 dagen

Behandeling bekend

hier onder de foto's: Na behandeling was dit konijn binnen 3 weken helemaal

weer goed en van de ziekte af.

siffylis.jpgneus korst laat los van neus.

siffylis%20(1).jpg

Hier boven ziet u ook pus vorming bij de neus.

siffylis%20(2).jpg

De korst staat helemaal naar voren.De da heeft hier speciaal medicijn voor wat alleen deze ziekte kan genesen.

Myxomatose

Meestal dodelijke virus ziekte .Word over gebracht door muggen.Symtomen:

Onstoken gezwollen oogleden,en zwellingen rond de neus,mond en anus en aan de oorschelpen.

Meestal met overlijden van het konijn in zeer korte tijd.

Foto's myx:

myx%201.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Dit is idd al behoorlijk oud en ik ga hier een slotje op doen.

Een snel antwoord op je vraag: Als je konijn deze tekenen vertoont, ga je sowieso naar de DA en niet zelf dokteren...dat is toch wel duidelijk niet?

Tegen myx zelf bestaat trouwens geen medicijn, vandaar enten... maar er zijn wel mogelijkheden om te behandelen.

Maak gewoon even zelf een topic aan ,doe jou verhaal en ga maandag naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .