080509 Geplaatst: 1 december 2014 Geplaatst: 1 december 2014 Mijn konijn heeft niesaanvallen waarbij ze een aantal keer flink hard en snel achter elkaar niest. In het begin toen ik haar net had deed ze dit een beetje, daarna eigenlijk niet meer en nu hoor ik het steeds vaker. Verder lijkt er niets mis met haar. Ze is gezond, geen rare afscheiding uit ogen, neus of geslachtsdelen, mooie vacht en ze eet en poept als een trein. De enige oorzaak die ik me kan bedenken is het hooi. Dit krijgen ze in metalen ruiven boven de toiletbak en ik zie haar altijd haar hele neus tussen de spijlen doorsteken om net dat achterste hooitje te pakken dat natuurlijk lekkerder is dan alle bereikbare hooitjes.. Kan het hooi de oorzaak zijn, dat het kriebelt in haar neus, en wat kan ik er dan aan doen? Of kunnen jullie een andere oorzaak bedenken?
Modwain Geplaatst: 1 december 2014 Geplaatst: 1 december 2014 08, ja dit kan, het kan een heleboel verschillende oorzaken hebben als ik eerlijk ben, dus de vraag is, hoe vaak gebeurt dit, een of twee keer per dag? of een paar keer per uur?
080509 Geplaatst: 1 december 2014 Auteur Geplaatst: 1 december 2014 Soms twee keer per uur, dan weer een hele dag niet. Het verschilt echt heel erg, maar de laatste twee dagen wel zo'n 5 keer per dag denk ik.
Modwain Geplaatst: 1 december 2014 Geplaatst: 1 december 2014 voor de zekerheid even langs gaan bij de dierenarts. Het kan gewoon niks zijn, de hooi die hem irriteert of de bodem bedekking. Maar gewoon voor de zekerheid
080509 Geplaatst: 1 december 2014 Auteur Geplaatst: 1 december 2014 Maar stel dat het hooi haar irriteert, wat kan ik dan doen? Ik las iets over het hooi natspuiten zodat er minder stof afkomt. Maar gaat het dan niet schimmelen?
Lonja Geplaatst: 1 december 2014 Geplaatst: 1 december 2014 Ja moet je ook geen drie dagen van tevoren doen natuurlijk. Gewoon als je het geeft.
Zonnebloem Geplaatst: 3 december 2014 Geplaatst: 3 december 2014 Bij niesaanvallen denk ik eerder aan snot. Konijnen wassen zich meteen als ze geniesd hebben dus je hoeft niet altijd snot te zien. Ik zou even langs de dierenarts gaan om snot uit te sluiten. Als ze wel snot heeft, kun je beter meteen behandelen. Het kan ook iets anders zijn maar snot kan erg hardnekkig zijn en ook dodelijk aflopen dus ik zou naar de dierenarts gaan ermee.
Zomer88 Geplaatst: 3 december 2014 Geplaatst: 3 december 2014 hadden mijn konijnen ook tijdje terug. toen ik toch bij de Da was even gevraagd en die adviseerde ons ander hooi... kon verder namelijk niks vinden. maar indd wel even checken, kan nooit kwaad.
Rian Geplaatst: 5 december 2014 Geplaatst: 5 december 2014 Zonnebloem, heb je er al eens aan gedacht dat als konijnen met snot zich wassen, het snot dus aan hun pootjes gaat zitten? En dat daarom het advies wordt gegeven om naar de voorpootjes te kijken? Natuurlijk is het goed om naar de dierenarts te gaan, maar ik denk dat snot dus wel degelijk zichtbaar is bij een konijn, rondom het neusje is het zichtbaar nattig en de voorpootjes zijn dus wat viezig.Niesaanvallen zijn dus zeker niet altijd snot. Er zijn veel konijnen die niezen bij stoffig hooi, stoffige bodembedekking e.d. Om meteen te gaan gooien met dodelijke afloop, dat vind ik wel heel heftig hoor.
Modwain Geplaatst: 5 december 2014 Geplaatst: 5 december 2014 snot is niet altijd goed zichtbaar, dus, om zeker te zijn..... even langs bij de dierenarts
bunbun beauty Geplaatst: 5 december 2014 Geplaatst: 5 december 2014 @rian: Black jack heeft bijna 3-4 maanden rondgelopen met snot (werd wel al behandeld) maar ik heb nooit snot bij hem gevonden, niet op of om zn neusje en niet ook niet op zn pootjes. Het hoeft dus niet altijd zichtbaar te zijn en ik ben het er dus ook mee eens dat het goed is om de da even te laten kijken.
Christaaa Geplaatst: 5 december 2014 Geplaatst: 5 december 2014 Hoe weet je dan dat hij er 3-4 maanden mee rondgelopen heeft? 1
Rian Geplaatst: 5 december 2014 Geplaatst: 5 december 2014 Mensen, lees toch eens... ik geef toch gewoon aan "natuurlijk is het goed om naar de DA te gaan", de consternatie hier ook weer zeg, pfff... Ontspan! Adem in, adem uit. Zie, het leven is toch wel fijn, niet?
bunbun beauty Geplaatst: 6 december 2014 Geplaatst: 6 december 2014 Hoe weet je dan dat hij er 3-4 maanden mee rondgelopen heeft? Omdat hij steeds aan het niezen was.. hij is vanaf dat hij begon met niezen behandeld voor snot, maar de da dacht op een gegeven moment omdat we nooit snot vonden bij zn pootjes en neus enzo dat hij misschien gewoon gevoelig was voor stof oid. gezien de behandeling ook niets deed en hij maar bleef niezen. Maar een kweek heeft toen uitgewezen dat hij wel degelijk snot had.
Aanbevolen berichten