Ga naar inhoud

Wam voedster


reusje1985

Aanbevolen berichten

Mijn voedster een Franse hangoor krijgt een wam, hij begint te komen zeg maar.

Ze is ong. 6 maanden oud.

Nu lees ik hier verschillende dingen over.

Het ene is dat veel voedsters ( vooral van dit soort rassen) het krijgen en het andere dat het een teken is ze te zwaar wordt.

Dus mijn vraag is eigenlijk betekend een wam altijd het konijn te zwaar wordt en ik hierop dus moet letten?

Ze heeft ruimte zat , krijgt Science selective , onbeperkt hooi en best wat groente.

Als te "snoepen" stukje appel , fibra first , vitakraft rollies en dat soort maar niet echt veel.

De brokjes weeg ik niet af , maar geef 3a4 volle handen voor 3 konijnen ( andere 2 zijn kleinere nijntjes).

Ben wel van plan de brokjes te gaan afwegen , maar moet nog even een Weegschaal halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedster kan ook een wam hebben als ze geen overgewicht heeft. Het kan in de familie zitten om een grote wam te hebben. Ik had vijf zussen en drie hadden/heeft een enorme wam. Alleen Nel leeft nog. Je kunt idd het voer afwegen maar ook je konijn zelf. Maar het klinkt niet of je veel teveel biks geeft. Als je haar af en toe weegt, kun je in de gaten houden of ze niet teveel aankomen. Je hoort de ruggengraat een klein beetje te voelen, zo kun je het ook checken. Nel was wel te dik en moest op dieet. Nu is ze al een tijd op gewicht maar haar wam is nog net zo groot. Het is niet alleen vet maar ook klierweefsel. Eige lijk net als bij mensen, de een heeft een grote buste en de ander niet maar je kunt een grote buste hebben en toch geen overgewicht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedster kan ook een wam hebben als ze geen overgewicht heeft. Het kan in de familie zitten om een grote wam te hebben. Ik had vijf zussen en drie hadden/heeft een enorme wam. Alleen Nel leeft nog. Je kunt idd het voer afwegen maar ook je konijn zelf. Maar het klinkt niet of je veel teveel biks geeft. Als je haar af en toe weegt, kun je in de gaten houden of ze niet teveel aankomen. Je hoort de ruggengraat een klein beetje te voelen, zo kun je het ook checken. Nel was wel te dik en moest op dieet. Nu is ze al een tijd op gewicht maar haar wam is nog net zo groot. Het is niet alleen vet maar ook klierweefsel. Eige lijk net als bij mensen, de een heeft een grote buste en de ander niet maar je kunt een grote buste hebben en toch geen overgewicht hebben.

Bedankt voor je reactie.

Gelukkig dat het niet altijd overgewicht betekend.

Ik dacht ik stel de vraag nu gelijk, want nu is het nog beginnend en makkelijker te verhelpen indien nodig.

Ja ik weet ik het konijn moet wegen en dan zoon 20gram per kilo moet aanhouden dacht ik.

Het probleem is wel ze met zijn drieën zitten en de een beduidend sneller eet dan de ander, apart eten geven gaat niet.

De ruggengraat voel je wel, alleen voor de ribben moet je goed voelen.

Ik denk ook niet ze nu echt te zwaar is, maar was bang omdat de wam kwam het er dan insloop zeg maar.

Jou konijnen waren ook Franse hangoren toch en Nel ook?

Mag ik vragen hoe oud de andere zijn geworden?

Ik heb wel wat meegekregen een tijdje geleden van de overleden voedster, maar niet de leeftijd eigenlijk.

Lijkt me wel zwaar zoveel nijntjes verliezen, maar gelukkig heb je Nel nog en hopelijk nog een hele tijd.

Haha leuke vergelijking, maar als je logisch nadenkt idd.

Ik zou wel wat grotere willen hoor lol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het waren Vlaamse reus kruisingen. Wel grote konijnen, 4-5 kilo. Nel's zussen zijn 4 jaar oud geworden. Veel te jong natuurlijk. Helaas zat er kanker in de familie, er zijn 3 konijnen gestorven aan kanker. Dus dat zegt niet zoveel. Ik heb gewoon pech gehad. Dat kan helaas gebeuren. Ze kunnen veel ouder worden natuurlijk. Nel is gelukkig nog gezond.

Je zou de biks ook op de grond kunnen strooien. Dan moeten ze iets meer moeite doen en kunnen ze niet de etensbak beschermen. Nel woont samen met Bob en die is een dwerg. Ik heb twee etensbakjes staan maar hier gaat het eigenlijk wel goed met het samen eten. Ze eten hier hun bakje ook niet in 1 keer leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar gewogen en ze weegt 4,71kg.

Heb het boekje er ook even bijgepakt en begin september woog ze 3,5kg.

Ze is wel wat jonger eerder 5 maanden denk ik, maar de exacte geboortedatum staat niet ingevuld in het boekje.

De biks ga ik vanavond eens afwegen.

Als ik de gewichten van 3 konijn bij elkaar optel en dan x 20gram is dat genoeg denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .