Ga naar inhoud

Levendig konijn, maar wel diarree en koude oren..


jolien89

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


ik ben nieuw op het forum maar ik heb wel een dringende vraag omdat ik me toch een beetje zorgen maak. Mijn konijntje, Spook (waarschijnlijk een jaar oud maar ze komt uit het asiel dus is onzeker) heeft sinds vandaag diarree.. Hierdoor is haar vacht ook vies. Wel was ze vanmorgen ontzettend druk en levendig en rende ze de hele kamer rond. Ook wast ze zichzelf (ook op dit moment, blijft lief om te zien! :D). Ze heeft net een hele tijd geslapen, maar toen ik haar net ging aaien had ze koude oren. Nu weet ik dat diarree geen goed teken is (dus ik heb haar alleen een mega berg hooi gegeven vandaag en geen groenvoer of brokjes), en dat koude oren kan betekenen dat ze ziek is, maar ze heeft net ook geslapen en kan daardoor ook wat afkoelen. En ze lijkt dus wel levendig genoeg met rennen, springen en wassen... 


 


Mijn vraag is dus eigenlijk: wat raden jullie mij aan om te doen? Een dagje aankijken? Toch de dierenarts bellen of langsgaan?


 


Bedankt alvast :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze nog goed? Drinkt ze goed? Koude oren hoeft inderdaad niet alles te zeggen. In rust inderdaad hebben ze dat ook. Maar het plekje achterin de nek moet warm zijn.

Diarree is gevaarlijk omdat ze snel tekorten aan zout en suikers oplopen en vocht verliezen. Was het echt een natte plas of zachte poep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft net nog wel aan hooi geknabbeld en drinken weet ik niet zo goed, dat heb ik nog niet gehoord maar dat kan ook zijn omdat ik er niet meer op let. Ik hield net wel een bakje water voor haar neus en toen dronk ze wel wat, maar ook niet alsof ze uitgedroogd was. Haar nek is sowieso warm en haar oren hebben ondertussen ook al weer wat meer warmte gekregen, maar ja een fanatieke wasbeurt wordt je ook wel warm van :)


 


De poep is nog wel de vorm van keutels maar als je het oppakt voel je dat het gewoon ontzettend zacht is en blubbert het uit elkaar, als je snapt wat ik bedoel... omdat ze er op gaat liggen zit het dus ook in haar vacht.


 


Oh ik zie haar net in haar hok floppen, ook een goed teken toch? Voelt ze zich wel ontspannen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah geen echte diarree maar zachte keutels dus. Dat er leven in zit, ze weer warm voelt en lekker een bunnyflop doet, hooi knabbelt en drinkt zijn allemaal tekens dat ze niet doodziek is.

Maar die zachte poep is niet goed inderdaad en geeft aan dat er iets niet lekker zit.

Kijk inderdaad eens kritisch naar de voeding, nieuwe dingen gegeven, of dingen met veel suiker, zoals appel of wortel? Iets anders dan anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft niets nieuws gekregen, wat groen van een wortel, een stukje wortel zelf, witlof en een takje peterselie. Waar ze normaal gewoon goed op reageert. Misschien dat het groen niet meer goed was? Het werd al wat slapper maar zag er nog wel eetbaar uit... Vandaag krijgt ze in ieder geval geen groenvoer, streng dieet van water en hooi ;)


 


Bedankt voor jullie reacties, stelt me wel gerust! Ze ligt lekker te soezen in haar hok, maar is nog wel alert (er liepen net paarden voorbij en gelijk komt ze overeind om te luisteren) en op zich slaapt ze normaal overdag altijd, als ik twijfel bel ik straks de dierenarts alsnog :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het wel echt om diarree en niet om blindedarmkeutels?

 

Ik heb nog geen normale keutels gezien vandaag, wel heeft ze blindedarmkeutels gegeten en ze poept af en toe op de bank (vandaar dat het me opviel) en dat was dus zachte poep die wel de vorm had van keutels... maar dat kan dus ook een overschot blinedarmkeutels zijn geweest of niet? (en dat ik me dus voor niks zorgen zit te maken?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah geen echte diarree maar zachte keutels dus. Dat er leven in zit, ze weer warm voelt en lekker een bunnyflop doet, hooi knabbelt en drinkt zijn allemaal tekens dat ze niet doodziek is.

Maar die zachte poep is niet goed inderdaad en geeft aan dat er iets niet lekker zit.

Kijk inderdaad eens kritisch naar de voeding, nieuwe dingen gegeven, of dingen met veel suiker, zoals appel of wortel? Iets anders dan anders?

 

Had dit bericht nog niet gezien, maar nee niks nieuws gegeven. Mogelijk dat het groen van de wortel dan toch niet goed bevallen is, dat gaat dus sowieso de deur uit. En ze had gister een klein stukje wortel (zo'n 2,5 centimeter, en dan van die wat smalle worteltjes), dat is voorheen ook altijd goed gegaan. En appel krijgt ze zelden :) ze vindt het heerlijk maar dat bewaren we echt voor speciale gelegenheden (nagels knippen enzo!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindedarmkeutels zien er anders uit, dit zijn trosjes keutels. Dus een paar keutels aan elkaar geplakt.

Dat ze blindedarm keutels laat liggen is ook niet goed trouwens, die moet ze opeten. Als het blindedarmkeutels zouden zijn kan het zijn de ze te veel brokken krijgt of te dik is.

Dik is ze niet, maar ik zal er zeker op gaan letten dat ze niet te veel brokken krijgt. Want ik wil natuurlijk ook niet dat ze dik wordt :)

 

De blindedarmkeutels, zijn die dan ook echt ontzettend zacht en plakkerig? Want ze heeft ook op haar kleedje gepoept en laten we zeggen dat die nu zeker in de was moet want ik kon het er niet zo aftillen zoals het normaal met poepjes is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn best plakkerig en zacht ja. ;)

 

Ok, dan wordt het tijd voor minder voer. En dan ga ik er gewoon uit dat dat het is, want ze was vanmorgen zo actief en komt niet echt ziek over...

 

Bedankt voor al jullie antwoorden!! Geweldig forum dit, ik ga zeker meer lezen en reageren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindedarmkeutels zijn inderdaad zacht en plakkerig, zitten in een trosje, zijn vaak wat kleiner (de ronde keuteltjes zelf zeg maar) en vaak iets donkerder van kleur. Dat laatste hoeft zeker niet, dat hangt af van hoeveel hooi je konijntje eet. Het is wel altijd een trosje, maar platgewalst zie je daar ook niet altijd meer iets van. Vandaar mijn vraag ;) Gewone zachte poep is niet goed, blindedarmkeutels laten liggen echter ook niet. Maar het maakt wel een verschil in hoe ermee om te gaan en wat te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindedarmkeutels zijn inderdaad zacht en plakkerig, zitten in een trosje, zijn vaak wat kleiner (de ronde keuteltjes zelf zeg maar) en vaak iets donkerder van kleur. Dat laatste hoeft zeker niet, dat hangt af van hoeveel hooi je konijntje eet. Het is wel altijd een trosje, maar platgewalst zie je daar ook niet altijd meer iets van. Vandaar mijn vraag ;) Gewone zachte poep is niet goed, blindedarmkeutels laten liggen echter ook niet. Maar het maakt wel een verschil in hoe ermee om te gaan en wat te doen ;)

 

Ja het meeste is door Spook al platgestampt... erg lekker en vooral die vieze poten, bah! Gelukkig heeft ze zich al goed gewassen :) Ik denk dat het dan gewoon blindedarmkeutels zijn, maar zal d'r poepies in de gaten houden komende dagen!! :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .