Ga naar inhoud

Om de 2,5 weken weer gas...


Huiself

Aanbevolen berichten

Lieve Bunnybunchers,

 

Terug van weggeweest: ik vind dit altijd zo'n prachtig forum, maar door privé-omstandigheden even niet meer online geweest. Nu ik al ruim twee maanden zit te kwakkelen met mijn lieve Knijster kom ik af en toe weer een kijkje nemen om tips op te doen. En nu hoop ik dat jullie met me kunnen denken.

 

Wat er vooraf ging...

Halverwege augustus begon mijn lieve Knijster van 4,5 jaar te kwakkelen met een verstopping. Dit heeft hij 1 keer in het jaar ongeveer (de rui) en ik heb daarvoor medicatie in huis. Ondanks dat ik al wel goed op de hoogte ben, toch maar naar de dierenarts: echt een verstopping, tandjes waren goed. Hij was afgevallen van 1400 gram naar 1200 gram. Na afbouw van de medicatie ging het voor 2,5 weken erg goed.

Toen vond ik hem bij thuiskomst middenin zijn eigen plas in zijn hok: zo had ik hem nog nooit gezien. De poepjes liet hij ook gaan. Direct de medicijnen met de pijnstilling erin en naar de dierenarts: 37 graden ondertemperatuur en een dikke gasbuik (maar toch weer op het oude gewicht): vocht toediening, warme kruik, massages en medicijnen en meneer was toch al wel snel weer in topvorm om te eten.

 

Nu....

Sinds die tijd is het ongeveer om de 2,5 weken mis: een gasbuik (soms laat hij zijn plas weer lopen). Zo van de 1 op andere dag en gelukkig krijg ik hem er iedere keer weer bovenop, maar het voelt niet prettig en heeft al veel tranen gekost. Mis ik iets? Doe ik iets verkeerd? Wat kan ik nog doen? Ik heb het idee dat meneer zijn dame wel erg lief vindt en regelmatig haar een overmatige likbeurt geeft, zou het echt alleen maar haren kunnen zijn? Maar hij had hier nooit zo vaak last van? Ik heb zojuist maar de Furminator ( :lol: ) besteld... Wie weet...

Als ik er aan denk hoe verschrikkelijk dit voor hem is en de pijn bij hem zie dan denk ik: hoe houdt hij het vol? Om vervolgens weer vrolijk springend door huis te gaan dat ik denk: daarvoor doe ik het! Heeft er iemand tips aan de hand van onderstaande?

 

Gegevens...
Medicatie: Metocloral, Ciseral, Carprofen en Laxeer
Knijster: afgekeurde Madagascar dwergkonijn van 1400 gram
Woont samen met: dame Loena van 1800 gram (afgekeurde leeuwenkopdwerghangoor met iets langere haren
Kenmerken: superlief stel en zindelijk
Groente voor twee: 5 grote bladeren andijvie, 4 bladeren witlof, 4 centimeter komkommer, soms een stukje wortel/ bascilicum/koriander/broccoli (altijd langzaam opbouwend). Ik ben de groente langzaam aan het vermeerderen.
Sience Selective voor twee: normaal 47 gram, maar de afgelopen weken 30 gram
Hooi: onbeperkt
Hok: twee verdiepingen van 1meter bij 70 centimeter
Beentjes strekken: als we thuis zijn na het werk en we niet weg hoeven


Liefs Ilona

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de ontlasting al onderzocht op wormen en coccidiose?
Regelmatig last van gas en/of verstopping kan door wormen of coccidiose komen. Helaas, zijn wormen niet altijd in de normale keutels onder de microscoop waar te nemen en alleen in de blinderdarmkeutels, hoe en wat ken je het beste overleggen met de dierenarts.

 

Ook is beweging heel belangrijk voor de darmen, daarom zou ik kijken of je een grotere huisvesting kan realiseren voor dag en nacht zodat die darmen continue in beweging kunnen blijven. Bijv. een ren er aan vast maken en die opklappen als je thuis bent of niet weg hoeft, want als je er niet bent heb je dan geen last van de ren en werkt dat vaak goed. Voor de darmspieren is continue foerageren in combinatie met beweging namelijk erg belangrijk en het kan bijv. zijn dat die omdat ze niet dag en nacht de beweging krijgen, niet goed gestimuleerd meer worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij nog niet op onderzocht bij de dierenarts, heb er vaak dat er al dingen worden verteld die eigenlijk al wist maar bevestiging is soms fijn als je konijn ziek is. Wormen heb ik zelf nog niet aan gedacht... Zou op zich een wormenmiddel voor konijnen kunnen gebruiken toch? Coccidose lijkt het trouwens niet op, ik zit voortdurend zijn keutels te controleren en het enige dat ik zie is restjes hooi.


 


Ergens weet ik dat ze een te klein hok hebben (destijds zelf ontworpen in een tijd dat ze veel los liepen). Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ik woon nu de helft kleiner (flat) met twee katten en twee konijnen. Misschien kan ik eens kijken naar een opklapbare ren die ik er tegen aan kan schuiven, maar dat vergt wel wat tijd om een perfecte te vinden vanwege de kleine ruimte. Of 1 zelf maken... Je zet me wel aan het denken. Bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met bovenstaande, het lijkt mij nuttig om te onderzoeken of er geen onderliggend ziektebeeld is. En het lijkt me inderdaad een heel goed idee om een permanente ren te realiseren.

Een van mijn nijnen krijgt nu standaard prozyme, omdat hij zo lang en heftig verhaart en zich veel wast. Sindsdien heeft ie (even afkloppen) geen last van zn buik meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms ben ik even ten einde raad, maar zijn toch goede tips waaraan ik nog niet had gedacht. Knijster wast Loena ook overmatig, precies achter haar hoofdje had ze al een kruin maar dat is nu een kaal plekje. Mevrouw geniet er volop van en knort erbij, rare beestjes. Ik ga checken voor de wormen en de prozyme lijkt me ook geen slecht idee :thanks:. Hoop dat ik straks nog steeds een blije Knijssie heb! Hij blij = ik blij. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geeft je hem wel teveel groente.

(Mijn nijn Snoet is net 2 weken over een extreme gasbuik heen en de week daarvoor d'r sterrilisatie, dus ze was verwakt.

Snoet van woensdag tot vrijdag bij de dierenarts gelogeerd, wij thuis allemaal hopend dat ze het zou overleven.

Gelukkig zit ze nu bij haar mannetje Roet. En het aller stomste is dat het door de bladeren van de bloemkool was gekomen, waar ze dinsdag, de avond er voor, heel erg van had zitten smullen.)

Ik las namelijk dat jij je nijnen redelijk veel groente geeft.

Hopelijk is de groente niet het probleem, maar ik wou je alleen even waarschuwen.

Misschien kom ik wat direct of verkeert over, maar ik heb het beste met nijnen voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram heeft ook regelmatig last van zijn buikje, ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het van de rui komt. Hij krijgt dan verstoppingen en gas. Met regelmatig de losse haren uit zijn vacht plukken en elke dag een beetje gebroken lijnzaad gaat het nu best goed. Hij is deze keer alleen in het begin van zijn ruiperiode (toen ik niet in de gaten had dat hij alweer in de rui was) ziek geweest, daarna niet meer, hopelijk blijft dat zo. Prozyme hielp hier niet, maar baat het niet dan schaadt het niet. 


 


 


Ik heb echter van alles laten onderzoeken door de dierenarts en er is geen onderliggende oorzaak aan te wijzen. Het is wel raadzaam om dat uit te sluiten. Veel sterkte, hopelijk kom je er snel achter wat het probleem is!


Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn konijn  was het precies hetzelfde om de twee weken last van gas, heb er destijds ook een topic over geopend.


eerst zocht ik het in de groenten en heb heel veel weggelaten maar dit hielp niets twee weken later weer gas.


ook heb ik prozyme geprobeerd, hielp allemaal maar zodra ik er weer mee stopte kwam de gas even hard weer terug.


en toen heb ik gedacht zal het bij hem aan de science selective liggen dat hij daar niet tegenkan?


ik heb eerst met mijn dierenarts overlegd en deze raadde me aan om hope farms rabbit balance te proberen , en sinds hij dat heeft heeft hij geen enkele keer last meer gehad van gasaanvallen.


wat het bij hem is waar hij niet tegen kon wat in de science selective zit weet ik niet maar het gaat stukken beter met hem sindsdien hij is levendiger en eet zijn droogvoer prima.


misschien is dit ook iets voor jou om te proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geeft je hem wel teveel groente.

(Mijn nijn Snoet is net 2 weken over een extreme gasbuik heen en de week daarvoor d'r sterrilisatie, dus ze was verwakt.

Snoet van woensdag tot vrijdag bij de dierenarts gelogeerd, wij thuis allemaal hopend dat ze het zou overleven.

Gelukkig zit ze nu bij haar mannetje Roet. En het aller stomste is dat het door de bladeren van de bloemkool was gekomen, waar ze dinsdag, de avond er voor, heel erg van had zitten smullen.)

Ik las namelijk dat jij je nijnen redelijk veel groente geeft.

Hopelijk is de groente niet het probleem, maar ik wou je alleen even waarschuwen.

Misschien kom ik wat direct of verkeert over, maar ik heb het beste met nijnen voor

Ik vind dus juist dat ze weinig groente geeft. Het zijn veilige groenten, bloemkool is gewoon een groente die erom bekend staat problemen met gas te kunnen geven, zeker als je alleen een beetje bloemkool geeft zonder die in combinatie met veilige groenten te geven. Dus zou wel onderscheid maken in hoeveelheden en soorten. Het groen wat gegeven wordt staat er niet om bekend problemen te geven. Alle dingen kunnen bij ieder konijn problemen geven natuurlijk, maar dit vind ik zeker niet veel groen voor een normaal konijnen-dieet. Wel is in zo'n geval als dit alles proberen natuurlijk handig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het meeste al gezegd, maar ik wil nog even inhaken op de coccidiose: Het ziektebeeld is niet altijd typisch met slijm en diarree helaas, dat maakt het verraderlijk soms. Gas kan wel degelijk een symptoom zijn, zeker bij volwassen konijnen die toch minder vatbaar zijn maar wel degelijk ziek er van kunnen worden. Met een simpel ontlastingsonderzoek kunnen zowel wormen als coccidiose bevestigd/uitgesloten worden dus dat zou i kzeker proberen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe eet hij zijn Sience Selective? In sience zit vrij veel lucht. Als hij ze niet goed kauwt komt er ook veel lucht mee zijn maag in en dat wil je niet. Je zou ook eens kunnen proberen de sience te verdelen over meerdere porties.

Maar de wormen zou ik zeker laten checken. Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten mocht er niks worden gevonden of juist behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad de groente aan het vermeerderen, iedere dag weer wat extra. Het was een jarenlang een vast stramien om een bepaalde hoeveelheid te geven en zolang het goed gaat verander je ook niet veel. Tot nu... Zou Sience Selective na al die jaren plotseling niet meer goed kunnen zijn? Hij eet traag en zie hem altijd lekker kauwen: Loena is de schrokop van de twee.


 


De furminator was gisteren bezorgd en ik ben hem eens te lijf gegaan. Woh, dat vond hij niet grappig: zacht piepen en pruttelen. Toch heb ik er een handvol uitgekamd, totaal onverwacht want zo erg leek hij niet in de rui te zijn! Nu zie je alleen nog onderin de 'oude' haren zitten en daar begon hij gisteren zelf aan te trekken en op te eten :s . De keutels van hem zien er wel weer beter uit en zag gisteren een dikke kettingkeutel.


 


Ik ga een antiwormenmiddel halen, panacur lijkt me hiervoor geschikt toch? Heb ergens toch het idee dat het de rui is, maar wil het zekere voor het onzekere nemen.


 


Ben blij met jullie hulp XXX


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind persoonlijk een furminator bij konijnen niet fijn. Heb het idee dat het voor konijnenvacht niet zo mooi werkt, omdat het de ondervacht/het onderwol eruit haalt en dat bij konijnen geen goed idee is, maar ik spreek vanmiddag de trimster dus zal haar visie even vragen.


 


Panacur is de enige geschikte ontworming inderdaad. Alleen moet je dit wel 14 dagen geven, daarom zou ik persoonlijk eerst ontlasting laten onderzoeken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik las het net op Bunnybunch :$, ik heb het ook erg voorzichtig gedaan, maar zal er de volgende keer toch extra over nadenken voordat ik hem ga gebruiken. Fijn dat ik er even op werd gewezen. Denk dat het nu wel goed heeft gedaan (gladde vacht nu), maar zal hem niet regelmatig gebruiken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .