Ga naar inhoud

Pluisje heeft een enorme haak!


Natasja_Verkijk

Aanbevolen berichten

Vanmorgen ben ik erg geschrokken. De voedster met overgewicht die ik 1,5 week geleden heb overgenomen wilde sinds gisterochtend al vrij weinig eten. Gisteravond lagen er nog een hoop brokjes in dr bakje. Dus maar een bak met groentes gegeven, en vanmorgen zag ik dat ze daar alleen een klein schijfje wortel uit had genomen en verder niks meer gegeten had.

Nog even aangekeken of ze ging eten en geprobeerd haar van alles te voeren, maar helaas, met spoed dus naar de da. Had geluk, ze hadden binnen 10 min nog plek.

DA geluisterd aan dr buikje, helemaal stil, geen darmgeluid meer.

Daarna bleek dus dat er een enorme haak in haar wang steekt. Eerst nog geprobeerd om hem zo te vijlen, maar dat vond madam niks. 
Dus naar huis met pijnstilling en moet haar dwangvoeren, en dan morgenochtend weer terug, dan gaan ze het onder narcose doen.

Arme meisje, nam gretig de 1e spuit dwangvoer aan zo'n honger had ze.

Nou had ze 40 ml gehad vanmiddag, en net nog eens 20 ml, en zag ik dat ze plakpoep/diaree heeft. Het stinkt ontzettend. Moest er zelfs van kokhalzen. +o(

Is dit een goed teken dat de darmen weer op gang zijn gekomen ?

Nou vind ik ook dat ze normaal gesproken veelste weinig hooi eet, iemand tips voor slechte hooi eters? 

Pff neem je een konijn over van iemand die er niet meer voor wil zorgen, krijg je dit soort dingen  :

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rot zulke bevindingen, maar gelukkig heb je het optijd ontdekt. Die plakpoep is niet fijn, maar aan de andere kant, blij dat er wat uit komt en er weer beweging in zit. Maar ze moet wel weer gewone keutels gaan krijgen, dit moet niet blijvend zijn. Misschien als die haak eraf is, dat ze dan al een stuk beter kan eten, en dan ook beter hooi kan eten. En anders kun je nog eens naar de biks kijken. ik heb bijvoorbeeld voor een konijntje van mij wat ik had op een gegeven moment Trovet brokjes besteld. Ze zijn niet veel duurder dan Sience Selective, maar wel beter geschikt voor konijnen die makkelijk haakjes krijgen. Ik kon het op die manier met een maand uitstellen, en er zijn forumleden die ook zulke ervaringen hebben. Maar goed, ik loop misschien wat op de zaken vooruit. Eerst die haak er maar gauw af morgen zodat ze weer zelf goed kan eten.


 


Hopelijk worden de keutels ook snel weer normaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè dat is natuurlijk niet wat je verwacht/hoopt.

Je zegt dat ze overgewicht heeft en slecht hooi eet? Dit kan best allemaal met elkaar te maken hebben (hoeft niet, maar kan). Als een konijn teveel brok eet dan heeft het geen honger meer en zal het eerder zijn hooi laten staan. Hierdoor slijten de kiezen dan weer minder goed af en heb je meer kans op haken. Je hebt dus best kans dat als ze met mate brokjes krijgt ze meer hooi gaat eten en haar kiezen beter slijt. Maar het hoeft natuurlijk niet per se de reden te zijn van de haken.

Succes voor morgen (en voor nu). Goed dat je meteen aan de bel trok!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad wel blij dat er wat uitkomt haha. Ze heeft heel de dag nog niet gekeuteld.

Ik geef haar sinds dat ze bij me is SS, iets anders wilde ze niet eten. 

 

Ja inderdaad lienappelsien, dat denk ik ook. 
Ze kreeg bij haar vorige eigenaar gemengd voer, een hele bak vol ! 

En heb het vermoeden dat ze geen tot weinig hooi kreeg.

Hoop dat het morgen goed gaat en dat ze weer wat gaat eten. Ze had hiervoor juist een enorme eetlust haha.

Ze kwam zelfs bedelen om meer biks :P

Nu zit ligt ze ook stil in een hoekje en komt niet meer naar me toe. 

Bah dat zulke mensen nog konijnen houden zeg, kan er maar niet over uit.

En dan moet ik me nog inhouden, want het is de 'vriendin' van mijn vader, dan weer wel, dan weer niet haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dierenarts haar een prik heeft gegeven om de darmen weer op gang te brengen? Je hebt haar nu alleen dwangvoer gegeven en het kan zo zijn dat ze daardoor nu even slappe ontlasting heeft. Maar goed, de darmen zijn wel weer op gang gebracht dus dat is goed nieuws. Dwangvoeding is bijna hetzelfde als biks en die kunnen te snel door de darm gaan en voor plakpoep zorgen. Komt vast weer goed als die haak eruit is en ze weer hooi gaat eten.

Als ze een moeilijke hooieter is, er zijn wel truuks om dat te stimuleren. De biks zou ik wat beperken want haar kiezen slijten daar niet goed van af en ze kan er weer plakpoep door krijgen. Eet ze wel hooi of echt veel te weinig? Je kunt ook overwegen een dag of twee geen biks te geven en alleen hooi aan te bieden. Moet ze dat wel eten, anders vallen haar darmen weer stil. Sterkte morgen en beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze heeft niks voor de darmen gehad nog, dat wilden ze morgen na de kies even aankijken of ze uit zichzelf al ging eten voordat ik haar ophaal.


Nu heeft ze alleen Critical Care en Carprofen tegen de pijn gehad.


 


Naar mijn idee eet ze veelste weinig hooi. 


Heb vrijdag of zaterdag haar hok verschoont en een grote pluk hooi in gegooid, (wat ze uiteraard altijd krijgt) en dat is nog niet aangeraakt.


Biks heb ik al heel wat verminderd, aangezien ze een hele voerbak vol kreeg vroeger, en ik bezig was om de overtollige pondjes kwijt te raken bij dr.


Dit is sinds vrijdag ineens heel snel gegaan. Ze is ongeveer 130 gram afgevallen  :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor dit alles toevallig een pak besteld, maar ze wilde dit niet eten, misschien nou die haak eraf is wel.


Morgen ofzo maar een keer proberen.


Ben om 1 uur gebeld door de da, alles was goed gegaan, maar ze wilde haar vanmiddag nog even in de gaten houden, want ze at nog niet uit zichzelf.


Ze mag in ieder geval wel vandaag naar huis  :D


Ze had een paar grote haken zitten zelfs, nu is alles weer netjes.


Kan niet wachten tot ik haar op mag halen  :angel:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou net terug van de da.


Madam ligt nu van de stress in een diepe coma haha. 


Alles is goed gegaan en heb nu ciseral drops mee om haar darmen weer wat op gang te krijgen.


Leuk hoor een nijn overnemen van iemand die er niet voor wil zorgen en na bijna 4 jaar nog geen verstand heeft van het houden van konijnen.


Ze geeft mij nu namelijk de schuld dat Pluis niet meer at.  ^o)


Stank voor dank zeg ik dan maar  *-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja haar mondje doet inderdaad zeer.


Net nog carprofen gegeven en een uur later begon ze kleine kruimeltjes hooi te eten. 


Dus heb wel hoop dat het goedkomt  :dancing:


 


Hoorde net van mijn vader, dat het hem niet zou verbazen als het konijn nog ouder zou zijn.


Eerst was het 2.5, gisteravond opeens 3,5. Daarna zei hij dat ze 7 januari 2011 in de dierenwinkel is gekocht, dus ga ik ervan uit dat ze eind november, begin december 2010 is geboren, de meeste dierenwinkels kennende. Dat zou betekenen dat ze al bijna 4 zou moeten zijn.


Nou kwam hij net dus weer dat het hem niks zou verbazen als het ook een jaar eerder zou kunnen zijn geweest !


Dus het wordt nog afwachten of dat mens uberhaut nog op de proppen komt met een vaccinatieboekje, anders zou dit altijd een raadsel blijven  *-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dr zit nog niet veel vooruitgang in bij dr. Ze ligt nog steeds de hele dag en eet nog niet uit zichzelf, op wat kleine kruimels hooi na.


Hoorde net wel haar buik heel hard borrelen, dacht eigenlijk dat ik het was, zo hard was het haha. Dus de darmpjes komen wel op gang.


 


Nou heeft ze ook diaree sinds vanmorgen, zou dit een bijwerking kunnen zijn van de narcose of de medicijnen ?


Morgen doe ik haar ff in bad om het eraf te wassen, wat stinkt het zeg.


 


Ze krijgt wel steeds een spuit water als ik haar aan het dwangvoeren ben, want ze doet ook niet uit zichzelf drinken  *-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .