Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen,

In juni heb ik twee jonge Franse Hangoren aangeschaft via een fokker. Toen de konijnen 3 maanden oud waren begon er een last te krijgen van een traan oog. Hier zijn we mee naar de arts geweest, zijn traanbuis is doorgespoeld en hij heeft een zalfje gehad. Helaas werd het alleen maar erger. 

Na ongeveer 2 weken begon zijn wang ook dik te worden. De arts vermoede dat het om een abces ging en nam het konijntje mee om dit te verwijderen. Helaas wilde de wond maar niet genezen, en na 5 dagen is er een rontge foto gemaakt. Het bleek dat het bot bij zijn wang dubbel was gaan groeien. Hij kreeg er dus eigenlijk een tweede laag skelet bij. Ze noemde het ook echt een vergroeiing van zijn schedel en niet zijn kaak. Tanden waren ook goed.

Helaas is het konijn een week na de operatie overleden.

Zijn broertje, nu bijna 5 maanden oud, begint hetzelfde probleem te vertonen. Traan-oog en zijn wang begint dik te worden.
We vermoeden uiteraard dat dit het exact zelfde probleem is. De fokker geeft echter aan dat zij de enige twee uit het nest zijn die hier last van hebben. Voor zover zij weet natuurlijk. Maar ik neem aan dat bij problemen mensen wel contact met haar opnemen. 

Het blijft een vreemd probleem. Niet alleen door hun jonge leeftijd, maar ook omdat zij de enige uit het nest zijn met dit probleem.

Heeft iemand hier misschien ervaring met iets soortgelijks? Of hier wel eens van gehoord?

Groetjes,
Kath

Geplaatst:

Van deze aandoening heb ik nog nooit gehoord, maar weet wel dat Franse Hangoren veel problemen op dat gebied (kaak, gebit, ogen) hebben. Het zou me niet verbazen als het vaker voorkomt, maar veel baasjes laten nooit foto's maken. Sterkte er mee!

Geplaatst:

Hoi Dollie,

Dat is natuurlijk ook weer waar. Veel mensen zullen misschien aan kaak problemen denken of een tumor. Omdat dit helaas regelmatig voorkomt bij oudere of dierenwinkel konijnen wordt het vaak niet verder onderzocht.

Ik vrees het ergste voor onze kleine man :-(

Geplaatst:

Ik bedoelde eigenlijk specifiek bij Franse hangoren, want hoewel zulke kwalen wel bij allerlei konijnen voorkomen steekt juist de Frans er helaas met kop en schouders tussenuit. 

Geplaatst:

He bah, dat klinkt niet goed idd. Konijnen kunnen wel genezen van een kaakabces, dat heb ik gehad bij een konijn en die was weer oke na 2 weken spoelen en medicatie. Alleen kreeg ie toen aan de andere kaak een enorme tumor, helaas. Hij heeft nooit gebitsproblemen gehad en toch dat abces.

Echt vreemd dat ie extra bot aanmaakt. Dat klinkt als celwoekering, goedaardig dan, maar ja, als het door blijft groeien, gaat ie het niet redden, denk ik. Krijgt hij medicatie nu eigenlijk? Misschien kan hij medicatie krijgen die de groei van het bot wat vertraagt? Ik hoop echt dat ie een ander lot heeft dan zijn broer! Sterkte iig.

Geplaatst:

Hoi Dolly,

Celwoekering, zoiets noemde de arts inderdaad ook.
Hij krijgt nu niets, op oogzalf na. We hadden niet het idee dat hij er last van had....tot aan gisteren. 

Het vacht onder zijn oogje begint nu uit te vallen. Hij vliegt zijn maatje continue aan, en luistert ook niet meer als we hem roepen. Eten doet hij wel, maar heel selectief. Wel een beetje biks, af en toe een blaadje, maar geen hooi of snoepjes meer.
Het is in 24 uur echt hard achteruit gegaan.
Gelukkig huppelt hij nog wel door de tuin, en ligt hij nog steeds lekker te zonnen op zijn favoriete plekje in het gras. Maar daar houdt het ook verder mee op.

Na zijn wang goed te hebben bekeken en gevoelt, zie ik geen verschil met de kwalen en klachten die zijn broertje had. Ik twijfel daarom ook om naar de arts te gaan (stress enzo). Zij kan zonder rontge ook niet heel veel meer vertellen, en genezing bij celwoekering is sowieso uitgesloten.
Maar wellicht is het een abces? Of een tumor? In beide gevallen blijkt wel dat het mannetje niet gezond is voor zijn leeftijd.

Ik kijk het vanmiddag nog even aan. Bij een opleving (en dus hoop) bel ik meteen de arts. Maar volgens mij heeft hij er zelf nog maar weinig zin in :(

Geplaatst:

Wat erg zeg. Dan vrees ik dat ie dezelfde kant op gaat als zijn broer. Bij Dopje kon het ook niet geopereerd worden, ik heb hem nog twee weken gepureerd eten gegeven. Geraspte wortel, geprakte banaan ed. Dat hoefde hij niet te kauwen en dat ging er zo in. Misschien kun je jouw konijn ook iets zachts aanbieden, en eventueel babyvoer, perenhapje enzo. Dan heeft ie nog wat lekkers te eten. Kunnen cortico steroiden de groei ook niet remmen trouwens?

Maar ja, ik denk wel dat de weg doodloopt. Ik vind het heel erg voor jullie! Misschien is het een idee om hem apart te zetten, als ie de anderen aanvalt. Geef je hem pijnstilling eigenlijk? Dat zou je nog kunnen doen.

Vaak krijg je wel voorrang bij de dierenarts trouwens, als je hem in wilt laten slapen. Bij mijn dierenarts wel iig. Ik weet niet of het daar al tijd voor is maar als ie ineens hard achteruit gaat, neem ik aan dat ze je wel met voorrang willen helpen. Of je belt ze om te overleggen voor het geval dat.

Veel sterkte iig.

Geplaatst:

Onze dierenarts is echt een schat. Als het nodig is staat ze binnen een uur op de stoep.
Lang wachten zit er dus gelukkig niet in :) Maar laten we hopen dat we het nog heel even kunnen uitstellen.
Ik ga vanmiddag op zoek naar pijnstillers en haal een voorraad overheerlijke groeten en potjes baby voeding in huis. Ik ga hem ontzettend verwennen!

Geplaatst:

Ik hoop het ook. Ik vond het wel fijn, achteraf gezien dan, dat ik Dopje die twee weken zoveel lekkers te eten heb gegeven. En hij had echt nog zin in eten. Dus hij heeft die twee weken genoten van die luxe verwennerij en dat voelt nu heel goed. Soms gaat het zo snel als ze ziek zijn en dan zit het er niet in om ze nog even gruwelijk te verwennen en een extra knuffel te geven. Dus geniet nog van elkaar, hopelijk nog een tijdje!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .