holly Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Hallo allemaal, Ik zit sinds donderdagavond met een konijntje wat bijna niet wil eten. Ben vrijdag naar de dierenarts geweest (ook omdat ze last had van een vies achterwerk: urinebrand). Bij de arts is ze goed schoongemaakt en is ze helemaal nagekeken (buik, hart, tanden, oren, vacht, nagels). De huid bij haar achterwerk is geirriteerd dus ze heeft daar pijnstillers gehad en iets om haar te stimuleren te eten (ik heb dit overigens niet mee naar huis gekregen). Wel heb ik ander voer meegekregen. Maar ik krijg haar niet goed aan het eten of drinken. Ook heb ik haar sinds vrijdag niet meer zien keutelen of plassen. Uit zichzelf eet of drinkt ze sowieso niet, en zit ze de hele dag stil in een hoekje. Maar als ik bij haar kom zitten is ze wel vrij alert. Als ik het flesje voor haar neus houdt dan komt ze wel meteen wat drinken. Ook wil ze dan wel een beetje hooi eten, maar haar gewone voer wil ze niet aannemen. Toen ik een stukje witlof aanbood was ze wel meteen heel enthousiast en kwam ze meteen om meer vragen. Ik twijfel alleen of dat ik haar meer witlof moet geven. De dierenarts raadde mij namelijk af om naast haar voer en hooi nog andere dingen te geven, juist om haar buik tot rust te brengen. Maar als dat op het moment het enige is wat ze echt wil eten, dan twijfel ik of ik het haar toch niet gewoon moet geven. Of misschien is een andere groente dan een betere optie? Of wat fruit of brood? Of moet ik toch gaan proberen om te dwangvoeren, hoewel dat misschien ook stressvol voor haar is? Wat zou jullie advies zijn? Alvast bedankt.
Sanne1993 Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Ik zou inderdaad niks geven wat ze niet gewend is. Daarvan kunnen de darmen van streek raken en dat is niet de bedoeling.Als ze niks wil eten en ze keutelt niet is er waarschijnlijk al iets mis met de darmen, dus ik zou terug gaan naar de dierenarts om achter de oorzaak te komen. Je zou inderdaad kunnen dwangvoeren om de darmen een beetje op gang te krijgen, maar dan moet je wel zeker weten dat er geen sprake is van verstopping.
Zonnebloem Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Als het niet lukt om vandaag naar de dierenarts te gaan, het is zondag en dan zijn veel klinieken dicht, dan zou ik wel iets te eten geven vandaag. Zonder eten gaan konijnen dood en ze eet niets. Dan moet je toch gaan dwangvoeren, lijkt mij. En niet naar de dierenarts gaan en niet eten vandaag, dan heb je grote kans dat ze het niet gaat halen. Dus dat kan niet. Je kunt van de biks dwangvoervoeding maken. Hoe kom je aan het konijn eigenlijk want het was dus al ziek vanaf het begin. Als ze niet keutelt, is er een kans dat de darmen stilliggen en dan gaat ze zeker dood als je niks doet. Je had idd Cisaral mee moeten krijgen maar zo te horen heeft je konijn een injectie gehad. Dan kun je wel gaan dwangvoeren volgens mij, ook bij een verstopping. Ik denk dat het nu meer risico geeft om niet te dwangvoeren dan om het wel te doen, als ze al vanaf donderdagavond niks eet. Ik zou haar dus wel de witlof geven, dan is het maar even dunne ontlasting. Zo gaat ze dood namelijk.
Zonnebloem Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 En dan zou ik maandagochtend meteen naar een konijnkundige dierenarts gaan want het is belangrijk zo snel mogelijk tot een diagnose te komen. Zonder diagnose is een ziekte natuurlijk lastig te behandelen. Heeft de dierenarts in haar bek gekeken? En haar darmen beluisterd? Ik hoop dat je snel een dierenarts ziet met haar want zo gaat het niet goed en kan ze sterven. Succes en beterschap iig.
holly Geplaatst: 7 september 2014 Auteur Geplaatst: 7 september 2014 Mijn dierenarts is vandaag inderdaad dicht, maar ik heb de noodarts gebeld en die gaf ook het advies om te zorgen dat ze blijft eten, ook al is het dan witlof ofzo. Heb ook spuitjes gehaald zodat ik inderdaad met haar biks (gemengd met water) wat kan dwangvoeren zodat ze ook niet alleen groenten binnenkrijgt. Ik ga morgen sowieso weer naar de dierenarts. Het is er trouwens wel één die hier op bunnybunch aangegeven staat als konijnkundig. Ik ben namelijk pas verhuisd en heb hier wel op gelet bij het uitzoeken van mijn nieuwe dierenarts. Ze hebben daar ook in haar bek gekeken en naar haar darmen geluisterd, maar blijkbaar op dat moment niks raars gehoord of gevoeld.
Zonnebloem Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Mm, dat is wel vervelend als de konijnkundige dierenarts het ook niet weet. Maar mooi dat je teruggaat want ze is nog steeds ziek en gaat niet vooruit. Ik zou om Cisaral vragen om mee naar huis te nemen iig. En dwangvoerpoeder. Ik hoop dat ze maandag wel iets kunnen vinden. Hebben ze ook haar temperatuur opgenomen eigenlijk? Achter de oren in de nek kun je het best voelen of ze warm zijn. Maar het best is met een thermometer natuurlijk. Beterschap voor je konijn.
Aanbevolen berichten