Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Ik wil graag wat advies over het herstelproces van een konijn met haarballen.

Mijn intacte ram Tyson van 4,5 jaar at vanmorgen niet. Ik vermoedde een haarbal, ik heb tot die tijd zijn buik gemasseerd en water toegediend.

De haarbal is bevestigd door de dierenarts. 

Nu heb ik dwangvoer meegekregen, hij heeft vanmiddag 30 ml gehad hiervan. Dit moet hij 3x per dag hebben. Vanavond moet ik beginnen met Ciceral drops om 19.00 uur en dan 3x daags 1 ml. Ik heb ook de pijnstiller/ontstekingsremmer Carprofen, hier moet ik morgenochtend mee beginnen, 2x daags 1ml.
Bij de DA heeft hij ook een injectie met pijnstiller gekregen.

Het is een buitenkonijn, ik heb hem binnengehaald op mijn kamer in een binnenhok zodat ik hem goed kan observeren, hij ligt nu rustig in zijn toiletbak (schoongemaakt) en heeft wat gedronken.

Hoelang mag het duren voordat hij weer gaat keutelen?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? 

Geplaatst:

DA heeft buik bevoeld en geluisterd met stethoscoop. Laatst gekeuteld wss gisteren, Avondbrok van gisteren was wel opgegeten.

Op het moment dat ik dit schrijf is hij even in het (onbekende) hok aan het rondsnuffelen, hij heeft een uur of twee op 1 plek gezeten. Ik had ter verwarming een oude kussensloop over hem neer gelegd, daar zit hij nu bovenop en zit er op een speelde manier aan te bijten. Ik weet niet of DA konijnkundig is, het is Dierenartsenpraktijk Didam aan de Bergvredestraat.

Op dit moment oogt hij erg alert. We zijn om 1 uur bij DA geweest

Geplaatst:

Ik wil je echt vragen dat artikeltje te lezen en als ik jou was had ik een second opinion gevraagd.....haarballen bij nijnen zijn vaak geen haarballen...

Heeft je bunny nog gegeten vandaag of helemaal sinds vanochtend niet meer? Heeft je DA aangegeven wanneer je eventueel moet beginnen met dwangvoederen (als ie te lang niet eet)?

Geplaatst:

Hij heeft rond 3 uur dwangvoer gehad.

Ik heb het artikel gelezen, ik hou hem scherp in de gaten. Vorige nijn is door gasbuik en slechte DA om het leven gekomen

Geplaatst:

Ik denk dat je een verstopping bedoelt? Het kan wel een week duren voor de keutels weer normaal zijn, eerst zijn ze dan klein en misvormd, of het is zachte ontlasting. En dan worden de keutels langzaamaan weer groter. Kijk wel uit met dat dekentje want als ie dat eet, kan ie daar ook een verstopping aan overhouden.

@MissV, volgens mij heeft de dierenarts toch een prima behandeling gegeven, voor een verstopping? Ciseral, carprofen en dwangvoer is toch standaard behandeling bij een verstopping, ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat de dierenarts niet konijnkundig is. Of zou ze nog laxatract moeten krijgen oid? Haarballen zijn idd iets voor katten maar haren zijn ook voor een konijn niet verteerbaar en daar kunnen ze een verstopping door krijgen. Toch?

Geplaatst:

Puntje bij paaltje heeft het konijn alleen pijnstilling op en vervolgens is het advies dwangvoeren. Ik snap de logica hier ook niet van eerlijk gezegd om vanavond pas eens een keer een darmstimulerend middel toe te dienen. Hoe moet dat dwangvoer er nu uit dan? Je vult alleen de maag verder en meer gebeurt er niet...

Geplaatst:

Misschien heeft de DA dat vanmiddag al gedaan, hij heeft 2 injecties gehad namelijk, hij ligt nu afwisselend lange tijd op 1 plek hij heeft het wel zwaar als hij ligt.

Soms vertoond hij zijn normale gedrag weer (verkennen, aandacht vragen aan mij, zachtjes aan de kooi bijten ter verkenning/baldadigheid.

Hij was net bezig met de copofragie maar er kwam wel haar uit.

Net voor 6 uur at hij 3 sprietjes hooi,

Geplaatst:

Ik dacht omdat ze die Ciseral nog niet hoefde te geven, dat het konijn een injectie had gehad, dat kan ook. Heeft Pien ook gehad. Anders gaat het niet goed idd. Beterschap voor je konijn iig.

Geplaatst:

@MissV, volgens mij heeft de dierenarts toch een prima behandeling gegeven, voor een verstopping? Ciseral, carprofen en dwangvoer is toch standaard behandeling bij een verstopping, ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat de dierenarts niet konijnkundig is. Of zou ze nog laxatract moeten krijgen oid? Haarballen zijn idd iets voor katten maar haren zijn ook voor een konijn niet verteerbaar en daar kunnen ze een verstopping door krijgen. Toch?

@ Dolly: . :bunny: .ik zeg niet dat haar DA niet konijnkundig is, ik VRAAG of ze weet of haar DA konijnkundig is. Waarom vraag ik dat? Omdat hij of zij dan het " haarbal" mythe verhaal wellicht had kunnen toelichten. Ik ga nergens verder in op de behandeling die haar DA heeft gegeven. Konijnen die te veel haren naar binnen likken, krijgen over het algemeen van die keutels die aan elkaar hangen, als een ketting. In het verleden hebben menig DA geroepen bij konijnen die niet meer aten en een obstructie hadden dat het om een " haarbal!" ging, terwijl nijnen niet een haarbal kunnen krijgen zoals katten. Verder zag ik alleen pijnstilling voorbij komen, maar wellicht had ik het niet goed gelezen. En verder...alleen luisteren met een stethoscoop om vervolgens tot de diagnose haarbal te komen vind ik wat ...kort door de bocht.

Dus dat....  :dancing:

Geplaatst:

Ik lees een hoop verschillende adviezen ondertussen. 1 wil ik je wel meegeven, hou zijn temperatuur in de gaten!! Dat is echt enorm belangrijk. Een konijn wat ziek is kan zijn/haar temperatuur niet op peil houden en dan raken ze onderkoeld. Als dat gebeurd werken de maag en darmen nog trager en is het een mijl op zeven om de boel weer op gang te krijgen.

En wat het dwangvoeren betreft, ik zeg altijd bij gas en een echte verstopping, nooit dwangvoeren, dan raakt de maag alleen maar voller en rekt ie alleen maar meer uit wat meer pijn geeft.

Mijn ervaring is dat als de boel weer wat verder gaat en de pijn afneemt, ze vanzelf ook wel weer meer gaan eten.

Goed medicijnen blijven geven, pijnstiller en Cisaral, liefst ook primperan/metocloral maar dat zal je denk ik niet in huis hebben, ik gok dat je konijn dat via injectie heeft gekregen. En de Cisaral mag je 4 keer daags geven, kijk maar op de bijsluiter. (ik weet dat het tegen het advies van de da in gaat, maar het staat immers op de bijsluiter en ik heb zelf dat advies ook meerdere malen van meerdere dierenartsen gekregen als mijn konijn weer ziek was).

En als laatste maar absoluut belangrijk, de TEMPERATUUR!! Echt dat is echt megabelangrijk!

Ow en ik vergeet nog wat, heb je toevallig prozyme in huis? Wellicht kan je dat dan ook geven, dat is poeder van gemalen ananasstelen en dat zou helpen bij het voorkomen dat een pluk haren met het voer een klomp vormt. Ik heb het deze rui periode ook veelvuldig gebruikt en nog nooit zoveel kettingkeutels gezien als nu. Dus het lijkt wel echt te werken.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie advies, inmiddels zijn we een dag verder.  Hij eet, keutelt, plast en poept weer. Heeft gisteren zijn normale portie brokken naar binnen gewerkt (wel wat langzamer dan normaal). Ik kom nu terug van werk en ochtendbrok is ook op. 

Medicijnen vanmorgen gegeven.. de pijnstiller ging nog maar de ciseral! Extreem protest, kreeg het heel moeilijk naar binnen (vieze smaak). Het is over het algemeen een pittig konijn. Daar tips over?

Geplaatst:

Goed om te horen! YAY! En voor de zekerheid: als je nijn nog veel aan het verharen is en je wilt voorkomen dat ie teveel naar binnen likt, ga er even met vochtige handen overheen of kam je beestje even. Succes verder! 

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor pijnstiller je hebt, maar carprofen doe ik meestal tegelijk met ciseral in een spuitje. Dan is het in een keer achter de rug.

Met metacam is dat wat lastiger, omdat die vaak andere spuitjes hebben.

Geplaatst:

Ugh, gisterenavond ging het heel goed, meneer was weer de oude. Het schaaltje met babyvoeding heeft ie helemaal opgegeten, op de brok viel hij als vanouds weer aan. Flink hooi gegeven nog tegen 12 uur en dat was vanmorgen om 8 uur bijna allemaal weg. Dus vanmorgen brok neergezet en meneer wou weer niet.

Schaaltje neergezet, ook niet. Meteen medicijnen gegeven via de bek, weer groot protest maar het kwam erin. Hij is erg aan het persen en soms komt er een keutel van normale grootte uit. Er ligt een dekentje over hem. Hij gaat veel verliggen, maag voelt erg vol aan. Ik ga hem dwangvoeren nadat ik zelf gegeten heb. Nu moet ik wel zeggen dat het gisteren wel goed leek te gaan en ik de ciseral heb weggelaten, ook omdat hij zo protesteerde. Voel me nu wel een slechte eigenaar.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .