manon24 Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Hallo iedereen Het is al weer even geleden maar ik zit met een vraag en dacht het hier eens in de groep te gooien. Amber wordt in februari 7 jaar, wat op zich niet zo oud is voor een konijn maar gedragsmatig en fysisch gezien lijkt het echt wel een oud konijn.Het is nooit een actief konijn geweest, liefst van al eet en ligt ze en dat is wat ze nu de hele tijd doet. Het is zo dat ze sinds mei zo'n 3 a 4 keer 's ochtends een moment had dat ze niet wilde eten en dus ook niet uit haar verstopplek kwam om te komen eten. Amber moet zich al heel erg slecht voelen om niet te willen eten, het is haar hobby en ze durft al erg bezitterig uit de hoek te komen als het om eten gaat. De dierenarts heeft haar tanden onderzocht (ook onder narcose) en daar scheelt niets mee. Verder heeft ze geen verstopping of gas. Ze blijft ook normaal keutelen altijd. Het duurt over het algemeen een voormiddag dat ze zo apathisch is. Wat de da wel al eerder was opgevallen is dat haar botten vanachter heel sterk uitsteken dat is al anderhalf jaar zo en dat ze daar amper spiermassa heeft. De da dacht aan artrose of iets dergelijks en dat de pijn vandaar komt. Nu als ze weer zo'n ochtend heeft krijgt ze een klein beetje pijnstiller en een uur later is het over zoals vandaag weer ( 4e keer dat ze het heeft denk ik en 2e keer dat ik meteen pijnstiller toedien). De da oppert om haar een 2 a 3-tal weken pijnstiller te geven maar ik zie het nut er niet echt van in. Oké ze zal die tijd zeker geen pijn hebben maar ze mag het niet blijven innemen en moet er wel mee stoppen na een tijdje. Ik kan zelf ook heel moeilijk inschatten hoeveel pijn ze op een gewone dag heeft aangezien ze nooit echt actief is geweest. Ze krijgt nu ook regelmatig wilgentakken wat een pijnstillende werking zou hebben.andere info: ze is gecastreerd en eet dagelijks heel veel hooi en krijgt SS. Zijn er mensen die ideeën hebben of aan iets totaal anders denken? Ik weet even niet wat ik er mee aan moet of wat ik moet denken
Zonnebloem Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Op zich is het niet vreemd als een ouder dier elke dag pijnstilling krijgt, dat gebeurt ook bij honden en katten. Dus ik denk dat ik haar gewoon de pijnstilling elke dag zou geven. Voor mij geldt, liever een goede kwaliteit van leven en dan misschien wat korter dan met pijn moeten leven en heel oud worden. Het zal niet heel gezond zijn maar het is ook geen gif ofzo. En als je zegt dat ze ervan op leeft, lijkt het me dat ze het nodig heeft om zich lekker te voelen. Je weet natuurlijk niet wanneer ze weer zo'n slechte ochtend zal hebben dus dan is elke dag geven logisch, volgens mij. Rust roest zeggen ze dus best kans dat ze iets heeft zoals artrose, als ze zo weinig beweegt normaal gesproken. Waarom wil je niet zo lang pijnstilling geven, omdat het niet gezond is? Ik weet dat veel mensen er moeite mee hebben elke dag pijnstilling te geven, het zijn natuurlijk ook geen snoepjes.
belleke Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Onze hond krijgt nu ook al een tijdje pijnstilling. Ik denk als je diertje het er goed op doet pijnvrij is ik daarvoor zou kiezen.Want pijn is niet fijn weet im helaas uit eigen ervaring.Knuffels Belleke
Dollie Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Waarom mag ze niet langdurig pijnstiller hebben? Vanwege de bijwerkingen op lange termijn? Als je konijn met pijnstiller nog een fijne oude dag kan hebben dan zou ik me niet druk maken om wat medicatie met de nieren o.i.d. doet eigenlijk.
manon24 Geplaatst: 19 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2014 Ja wel daar was ik wat bang voor: de bijwerkingen op lange termijn. Ik ga nog eens overleggen met de dierenarts en anders zal het dat wel worden. Ik had gewoon steeds voor ogen dat ze zeker nog 5 a 6 jaar zou leven. Wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn.. Pijnstilling kan ik haar wel gemakkelijk dagelijks toedienen in wat fruit (perenpapje of zo) aangezien ze op alles afvliegt.Even mijn ideeën bijstellen dus .
Modwain Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 tja, hoeveel mensen slikken niet dagelijks medicatie om het leven houdbaar te maken. waarom, als we dit kunnen doen voor onze huisdieren waar we ook van houden, zouden we dit niet doen? Als je nijntje zonder medicatie nog een half jaar zou leven en met pijnstillende medicatie ook , zou je dan niet willen dat dit half jaar pijn vrij is? ik wel. En stiekem zou ik hard hopen dat het langer dan een half jaar zou worden.
Ainariel Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Ik zou het gewoon doen. Zolang ze het daar nog goed op doet. Als het op een gegeven moment dan ook niet meer gaat, dan merk je dat wel. Stel dat ze zo nog een jaar vrolijk door het leven kan, ipv volgende week een spuitje. Je kunt het allicht proberen.
Dollie Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Ik heb zelf een aantal dieren op medicatie staan die op de lange termijn nare bijwerkingen kan geven, beide nog jong (konijn van inmiddels bijna vier, is al ruim een jaar ziek, en hond van nog geen zes) en snap je gevoel dus heel goed. Je gaat er vanuit dat het nog jaren duurt voor je afscheid moet nemen, dus dan is zoiets even slikken. Maar ik laat mijn konijn liever volgend jaar inslapen omdat haar nieren niet meer werken, dan dat ze nog vijf jaar benauwd zou leven. Kwaliteit zou toch altijd boven kwantiteit moeten staan in dit soort situaties. Overigens is het ook goed mogelijk dat ze met een lage onderhoudsdosis zou kunnen doen wat dus al minder zwaar voor het lichaam is. En het kan jaren duren voor er bijwerkingen ontstaan, of helemaal niet.
manon24 Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2014 Je verwoordt hoe ik me voel . Ik ga morgenochtend eens horen welke dosis de dierenarts in gedachten heeft en dan beginnen we er mee.Ik ben eens benieuwd of ik op termijn wat verandering ga zien in haar gedrag .
Aanbevolen berichten