Ga naar inhoud

deze Stampertje had (ook) maden


Ruben112

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


Toevallig zag ik dat er ook een andere topic is over Stampertje met maden. Ligt vast aan de naam. Als dit verkeerd staat, mag m'n bericht verplaatst worden. Ik wil alleen even van me af schrijven.


Ruim een half jaar geleden is op ruim 9-jarige leeftijd een van onze konijntjes, vrij plotseling overleden. At niet meer, geprobeerd dwangvoeding te geven (water met suiker, in 1ml spuit). Geen idee of er een verband was, maar na het neerzetten van het konijntje duurde het 10 minuten voor het dood was. Vreselijk.


Haar zusje hebben we toen uit het buitenhok met ren, naar binnen gehaald. Beestje, Stampertje, had een gebroken voorpootje gehad en was al d'r hele leven samen. Binnen kreeg ze zeker de eerste maanden meer dan genoeg aandacht, mocht, voor hoe ze t kon, lekker buiten op het gras lopen e.d. Even uit hok halen en lekker naar buiten vond ze heerlijk.


Afgelopen woensdag (13 aug) schrok ik me kapot, omdat er maar liefst 3 groene vliegen op haar rug zaten. Gauw weggeslagen en Stamper daar weggehaald. Naast de schrik, niks aan de hand. De ochtend daarop lag ze raar en spartelde ze, ze had hulp nodig met opstaan. Ach, 9,5 jaar, bijna blind en op dat moment vechtende met de nieuwe behandeling tegen (oor-?)mijt kon het zijn dat ze wat duizelig was. Leek mij. Misschien dementie, want zindelijk was ze niet meer. Niks aan de hand verder. 's Avonds, donderdag dus, lag ze weer zo raar op d'r zij, iets wat ze afgelopen 2 jaar niet meer gedaan had. Vrijdagochtend leek ze dood te gaan, ze lag zielig en kon niet opstaan. Eten en drinken deed ze nog steeds wel.


Gauw tussen de middag op het gras gezet: HEERLIJK dat gras, ze at, dus wilde ze leven en had ze geen pijn (dus toch duizelig, dementie, zoiets????). Die middag was ik toch bang voor een bacteriele infectie en een behandeling wilden we haar niet aandoen. Laten inslapen dan maar... tot het weer beter ging. Tja en vanochtend... vreselijk, geen woorden voor. Dat deed echt heel erg pijn om te zien. Til haar op, en zie misschien wel 50 wormpjes uit haar poepert kruipen, over haar pootjes, rug, buik. Vriend die normaal wilde beesten slacht wilde het niet doen, DA toch maar gebeld maar we moesten daar bijna 2 slopende uren op wachten.


Vreselijke dag. Ik moet het echt even van me af schrijven. 9,5 jaar bij je, en dan zo moeten eindigen. Wormen/maden was echt de nachtmerrie wat ons hier thuis betreft voor onze konijnen. Altijd heeft er een hor om de hokken gezeten geloof ik, al helemaal laatste half jaar binnen. Het was gewoon een nachtmerrie, je hoopt op een gegeven moment, blind, mank ooit gebroken pootje, alleen, dat ze uit zichzelf wel in d'r slaap sterft. Maar dat wilde ze niet, en dan moet ze zo eindigen.


 


Het voelt verschrikkelijk. Ik mis haar nu al en ik wil iedereen erop aandringen op de vliegen te letten. De dood (ok, in dit geval inslapen) door de larven wil je niet, maar dan ook echt niet meemaken bij je konijn. Gelukkig ging het vrij snel (3 dagen) en leek ze niet veel pijn te hebben, al kwam dat misschien ook door de gemalen aspirine (50mg, 1/10 normale tablet dus) over een stukje banaan.


 


Bedankt voor het lezen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar verhaal zeg. Voor zover ik weet is aspirine alleen giftig voor konijnen net als alle andere medicatie voor mensen. Al snap ik dat jullie haar alleen wilde helpen.

Al met al een treurig verhaal maar ik wil je aanraden aan haar leven te denken en hoe lief ze was. Ik denk niet dat ze je wat kwalijk neemt dus dat moet jij ook niet doen. Er zijn al heel wat slachtoffers onder konijnen gevallen door myasis en het is ook heel moeilijk, bijna onmogelijk, om de groene vlieg helemaal buiten te sluiten. En als de eitjes gelegd zijn, is het kwaad al geschied. Ik ben er ook een konijn aan verloren maar ik probeer niet meer zo aan haar einde te denken maar aan hoe ze was. Als je goed voor ze hebt gezorgd, meer kun je niet doen, toch? Sterkte iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunbun beauty, ik weet dat sommige dierenartsen dat voorschrijven maar zo zijn er ook die niet weten dat aspirine ook giftig is voor honden. Het kan best zijn dat de werkzame stof in wilgenbast zit maar die hoeveelheden zijn niet te vergelijken met de hoeveelheid in een aspirine. Een aspirine is echt giftig voor konijnen en voor alle andere dieren maar niet alle dierenartsen zijn bij de tijd, helaas. Ik ken ook verhalen dat paracetamol wordt voorgeschreven aan dieren door dierenartsen, heel dom. Standaard regel waardoor je je nooit kunt vergissen is dat mensenmedicatie nooit geschikt is voor dieren. Het kan ze fataal worden zelfs.

Het is natuurlijk een triest verhaal maar ik wil niet dat mensen nu denken dat je aspirine aan een konijn kunt geven want dat kan niet. De concentratie werkzame stof is veel te hoog, veel hoger dan in wilgenbast. Daarbij, een mens weegt gemiddeld 70 kilo ofzo, een konijn zo'n 3. Hoe moet je een aspirine in twintig stukjes delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor al jullie steun, het helpt met het verwerken echt heel erg. Ik zal het even moeten laten zakken allemaal, om een beest, laat staan je eigen, zo te zien lijden is moeilijk. Vliegen weghouden is inderdaad heel lastig, maar met horren en regelmatig schoonmaken van de hokken kom je een heel eind denk ik.


 


Wat betreft asprine: Gevonden op internet. Uiteindelijk heeft ze 40mg per keer (2 keer) gekregen ongeveer. Ook bij mensen is aspirine giftig, maar alleen na veelvuldig gebruik. Ik schat daarom in dat niet te veel gebruik van aspirine bij konijnen ook niet direct veel slechts mee zal brengen, en soms moet je toch echt wat doen voor je pijnstillers hebt van je DA.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat je konijn er last van heeft gehad, want dan had je dat wel gemerkt. Natuurlijk wil je helpen als ze pijn hebben, dat zei ik ook al.

Ik denk ook niet dat een konijn er aan dood hoeft te gaan, aan aspirine, alleen bij grotere hoeveelheden pillen zou dat kunnen, meer dan een halve iig. Ik meldde het alleen te voorkomen dat men blijft denken dat aspirine aan dieren gegeven kan worden. Het is nogal een hardnekkig misverstand namelijk. Stel, je konijn heeft een strip aspirine te pakken gekregen en opgegeten, zou men kunnen denken dat dat niet zo erg is.

Het is ook zo dat aspirine en paracetamol geen pijnstillende werking heeft voor dieren, ze werken alleen voor mensen tegen pijn. Ik weet zeker dat dat geldt voor katten en honden iig dus neem aan voor konijnen ook. Maar ik weet alles van niks voor je dier kunnen doen terwijl die ligt te lijden, begrijp me niet verkeerd. Dat is ook vreselijk dus ik begrijp goed dat je aspirine hebt gegeven hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt ook helemaal. Aspirine moet met veel voorzichtigheid gebruikt worden als je ervoor kiest het te gebruiken. Ook bij mensen is dat zo, dus bij een beest dat volkomen op je vertrouwt moet je daar zeker mee oppassen.


 


Of aspirine niet werkt bij dieren durf ik niet te zeggen. Echter als enige redmiddel tot je naar een DA kan is het wel te gebruiken denk ik, in ZEER KLEINE doses.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verschrikkelijk om op deze manier je konijn te verliezen.


Ik heb zelf vorig jaar een konijn met maden gehad. Vreselijk om mee te maken. Het gaat zo snel. Ik heb toen gelijk antimyasis erop gesprayd waardoor de maden dood gingen. Snel naar de dierenarts en gelukkig had ze er niet zoveel schade aan overgehouden. Helaas heeft jouw Stampertje minder geluk gehad.


Heel veel sterkte met het verlies, en probeer, net zoals andere schrijven, niet aan haar verschrikkelijke einde te denken, maar aan hoe ze was.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon moeilijk om zo afscheid van je maatje te nemen. Nu ze al een half jaartje alleen was, en toch een beetje oud en krakkemikkig, dachten we eraan een dodelijke injectie te laten geven. Toch niet gedaan omdat ze niet erg ongelukkig leek. Daar hebben we nu allemaal spijt van, want als we dat gedaan hadden...


Daarnaast leek het na een tijdje ook beter te gaan, vlak voor ze de injectie kreeg. Enige medicatie wilden we echter niet aan beginnen: als die beestjes dwars door dr darmwanden zijn gevreten, is er niks meer aan te beginnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .