Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zit er al een tijdje aan te denken om misschien mijn voedster te laten steriliseren of castreren. Het punt is namelijk dat vooral in het voorjaar haar hormonen enorm opspelen en daardoor heeft haar vriendje het niet echt leuk meer.. Bij het konijn die overleden is (Fire) ging ze hem continue rijden totdat hij echt kale plekken kreeg, maar dat accepteerde hij maar gewoon. Nu had ik sinds 2 jaar een ander rammetje maar dat is dit voorjaar helemaal mis gegaan en ik vermoed een beetje dat zij de uiteindelijke veroorzaker was omdat ze wilde rijden maar hij dat niet geaccepteerd heeft. Echter was het zo'n ruzie dat ik besloten heb om het niet nog eens te proberen.

Nu wil ik haar niet alleen laten zitten en komt er weer een ram, maar ik wil niet volgend voorjaar weer ellende krijgen, dat is het een beetje.

MAAR ze is al 5,5 jaar en het is geen tientje zegmaar. Dus dat zijn twee rollen die voor mij meespelen waarom ik twijfel.

Is het überhaupt nog veilig om te doen, heeft het nog zin voor mogelijk baarmoederkanker? Wat zouden jullie doen?? Is er niet iets als chemische castratie bij konijnen?

Geplaatst:

Als het een gezond konijn is denk ik dat ze een castratie wel aan kan en dat het zeker kan helpen met de hormonen. Het zal het koppelen makkelijker kunnen maken, maar het is natuurlijk geen garantie. Daarnaast is het inderdaad best duur, maar het neemt de kans op baarmoeder problemen wel meteen weg.

Het is een keuze die je echt zelf moet maken, maar afgezien het risico wat er bij elke operatie is lijkt het mij gewoon veilig.

Geplaatst:

Ik denk ook dat een operatie best kan op die leeftijd. Laat je dierenarts haar gewoon checken voor ze geopereerd wordt, dan kunnen ze het hart beluisteren. Ik heb een voedster van bijna 4 die nog niet gecastreerd is maar die gaat ook zodra ik weer wat financiele ruimte heb. Ik wil haar ook koppelen en ik denk dat ze als ik haar niet castreer, de ram ook gaat berijden. Ze is een pittig ding. Ik heb wel gemerkt bij Pien, die is vorig jaar gecastreerd, dat het best lang duurde voor ze wat rustiger werd. Maar die is er zeker rustiger door geworden. Ja en de kans op kanker en baarmoederontstekingen blijft toch aanwezig als je het niet doet dus ik ga het zeker doen. Volgens mij was er laatst ook iemand hier met een wat oudere voedster die gecastreerd is trouwens. Het zou toch leuk zijn als ze dan een maatje kon krijgen die ze niet alle hoeken van de ren laat zien.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties! Dat klinkt wel goed in ieder geval. Moet ik haar dan ook echt laten castreren ter voorkoming van baarmoederkanker of is sterilisatie voldoende?

Geplaatst:

Je kan bij je dierenarts aangeven dat heel de baarmoeder eruit moet. Sommige knopen alleen de eileiders dicht en dan heb je nog kans op baarmoederhalskanker. 

Mijn vrouwtje was ook al 5 toen ze geopereerd was en is het goed doorgekomen. :)

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties! Dat klinkt wel goed in ieder geval. Moet ik haar dan ook echt laten castreren ter voorkoming van baarmoederkanker of is sterilisatie voldoende?

Sterilisatie wordt niet gedaan bij konijnen of andere huisdieren, het gaat vrijwel altijd om castratie. Het verschilt per DA of ze de baarmoeder ook weghalen maar dat zal in dit geval sowieso wel gedaan worden i.v.m. de leeftijd van je konijn.

Echt, eileiders dichtknopen wordt nooit gedaan bij konijnen, katten, honden etc tenzij je er heeel specifiek om zou vragen.

Geplaatst:

Sterilisatie wordt niet gedaan bij konijnen of andere huisdieren, het gaat vrijwel altijd om castratie. Het verschilt per DA of ze de baarmoeder ook weghalen maar dat zal in dit geval sowieso wel gedaan worden i.v.m. de leeftijd van je konijn.

Echt, eileiders dichtknopen wordt nooit gedaan bij konijnen, katten, honden etc tenzij je er heeel specifiek om zou vragen.

Dat is dan een fabel die je altijd hoort ? 

Ik kreeg toen ook de tip om duidelijk door te geven dat het om castratie ging en niet steriliseren (Waarbij officieel alleen eileiders dicht worden geknoopt)

Geplaatst:

Dat is dan een fabel die je altijd hoort ? 

Ik kreeg toen ook de tip om duidelijk door te geven dat het om castratie ging en niet steriliseren (Waarbij officieel alleen eileiders dicht worden geknoopt)

Dat is de verkeerde interpretatie van een aantal BBers geloof ik.. Steriliseren is behoorlijk zinloos, het maakt weliswaar onvruchtbaar maar niemand heeft zin in een loopse teef, krolse poes of schijnzwangere voedster. Het gaat gewoon om een castratie die in de volksmond, en ook door de meeste dierenartsen, sterilisatie genoemd wordt. Dat is weliswaar officieel de foute benaming maar zeker wel de goede ingreep. De eierstokken worden altijd verwijderd, tenzij je expliciet vraagt om ze te laten zitten. Het enige wat per dierenarts verschilt is of de baarmoeder ook verwijderd wordt. Maar ook als ze wel de eierstokken verwijderen maar de baarmoeder laten zitten is het nog steeds een castratie. 

Geplaatst:

Mijn hollandertje was destijds 8 jaar toen ik haar heb laten helpen. Ze verloor bloed en het was kiezen, opereren of laten inslapen. Ze was verder wel fit dus ik heb voor de operatie gekozen en ze is uiteindelijk bijna 10 jaar geworden. Toen bleek het toch naar de longen te zijn uitgezaaid en werd het voor haar ondragelijk. Maar ik heb nog 2 jaar langer van haar kunnen genieten en zij van het leven met haar vriendje.

Geplaatst:

Ik heb trouwens begrepen dat ze bij honden de baarmoeder niet altijd verwijderen bij een castratie. Die verschrompelt namelijk vanzelf bij verwijdering van eileiders en eistokken en het lichaam ruimt dat op. Het komt heel zelden voor dat de baarmoeder niet verschrompelt namelijk. Ik snap dat niet helemaal want alles zit toch aan elkaar vast. Volgens mij hebben ze bij mijn teef de baarmoeder trouwens wel verwijderd maar op het hondenforum beweerde iemand dat ze de baarmoeder er nooit uithalen bij honden.

Maar bij konijnen doen ze dat wel volgens mij, de hele boel eruit. Het is ook allemaal een stuk kleiner natuurlijk. Ik ben eigenlijk altijd voor castratie, bijna alles is hier gecastreerd. Ik hoef toch geen nest van welk dier dan ook en ze houden vaak toch last van hun hormonen. Onze gigantische lobbes van een reu liep toen hij nog niet gecastreerd was, een loops mopshondje het hele park achterna! En ze zijn altijd meer geneigd tot vechten zonder castratie.

Geplaatst:

De baarmoeder wordt niet standaard verwijderd bij konijnen, dit hangt af van de mening/voorkeur van de dierenarts en daarnaast de conditie van de baarmoeder en de leeftijd van het konijn. Sommige dierenartsen halen het altijd weg, anderen alleen als de baarmoeder aangetast is en/of het konijn ouder dan twee is.

Geplaatst:

Mijn 2 dames toen der tijd waren ook 8 toen ik ze liet helpen en zijn er beide goed doorgekomen. Alles is toen verwijderd maar beide hadden ook al tumoren daar zitten. De een wat meer als de ander. De ene is een half jaar later nog gegaan maar niet aan de gevolgen daarvan. De ander is 11 geworden. Begin dit jaar mijn dame laten helpen waarvan we de leeftijd niet weten maar is zeker al 5. Zij had verdikkingen in haar eileiders dus was er ook tijd bij zodat het zich niet verder kon ontwikkelen. Zij had wat langer pijnstiller nodig omdat ze toch wat last bleef houden.

Het geeft geen garanties voor het gedrag maar bijkomende voordeel is dat ze geen baarmoederkanker kunnen krijgen. En ja het kost een hoop.... Het verschilt wel per da maar je wilt hiervoor wel een kkda.

Geplaatst:

Ik ben onlangs naar de DA geweest en de sterrilisatie van Muffin besproken. Muffin is sinds april 1jaar. De DA, werkt samen met een konijnenopvang, heeft me gezegd dat in principe tot en met het derde levensjaar de ideale periode is een vrouwtje te laten sterriliseren.

Aangezien konijnen redelijk gevoelig zijn voor narcose was ik wat ongerust. De DA zei dat ik me geen zorgen moest maken dat veel ook afhankelijk is van hoe het konijn zich voelt. Konijnen zijn op zich redelijk stress gevoelig.

Zo stelde ze voor dat als ik Muffin binnenbreng dit de dag voordien moet gebeuren en dat ze haar partner moet meebrengen.

Marcel zal er zijn om haar troost te geven na de operatie en als ze de dag voordien bij haar zijn, kunnen ze alvast wat wennen aan de nieuwe omgeving. Na de operatie gaat ze laten weten hoe lang Muffin moet blijven, zodat ze zeker is dat alles goed met haar gaat.

Ik ben gerust gesteld.

Jouw konijn is 5...ik denk dat het echt beter is om ze te laten sterriliseren ook al is ze 5

Geplaatst:

Ik laat regelmatig dames castreren van rond de 5 jaar en dat gaat eigenlijk altijd prima.

De enige keer toen het mis ging was een dame van 8+ die meerde tumoren had en er slecht uit zag, toen heeft ze het niet gered, maar dat was ook begrijpelijk. Zij was van gedrag de laatste tijd ook heel erg veranderd dus er was ook wat mis.

Op een leeftijd van 5 jaar en goede conditie laat ik het zelf wel gewoon doen in ieder geval. 

• Vind ik leuk 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Bedankt voor alle reactie alsnog! Ik ben er nog steeds niet uit, eigenlijk was ik het van plan totdat ik een nachtmerrie heb gehad waar ze het niet overleefde en nu durf ik weer niet.. Echter wordt ze in januari 6 en kan het beter als ik het wil zsm doen..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .