Ga naar inhoud

konijn geeft plakpoep en wilt niet eten


Pluisje1

Aanbevolen berichten

hey allemaal,


 


mijn konijn is nu 4 jaar en is nog nooit ziek geweest dus dit is nieuw voor mij,


ik ben daarnet naar pluisje gaan kijken en toen ze naar boven huppelde zag ik aan haar pootjes en anus ontlasting met stro


ze wil ook niet meer eten zie dit nog maar van vandaag de gisteren had ze nog geen plakpoep  dacht ik, zou ik morgen er mee naar de dierenarts gaan? of kan ik dit zelf behandelen?


g


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat gij niet eet want als ik groenvoer leg begint ze er altijd van te eten heb nu wel het groenvoer uit haar verblijf gehouden want ik heb al horen zeggen dat te veel groenvoer ook voor plakpoep zorgt, ik ga straks nog even kijken of hij van zijn gewoon eten al geheten geeft het is nog maar van vandaag dat hij niet eet


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, als je konijn nog wel groenvoer wil eten, zou ik dat niet weghalen hoor. Konijnen krijgen vaker plakpoep van teveel biks dan van groenvoer. Het kan wel door groente komen maar dat weet je nu nog niet en een niet etend konijn is eigenlijk meteen al een spoedgeval dus ik zou hem laten eten wat ie wil.

Het is alleen al wat later dus als je nu een dierenarts wilt zien, dat is vaak wat lastiger. Vanaf wanneer eet ie niet, vanaf 's ochtends vroeg al? Wat ik nu zou doen als ik jou was, is je konijn even goed controleren. Soms vind je dan de aanleiding van het niet eten meteen namelijk maar vaak genoeg ook niet, dan kan alleen een dierenarts je helpen. Maar je kunt wel kijken of de pootjes zeer doen, of ie niet al maden in de kont heeft, of ie pijn aangeeft ergens en of ie warm aanvoelt. Als je wat meer weet, weet je ook of je nu naar de dierenarts moet rennen of dat je tot morgenochtend kunt wachten. Wachten kan wel leiden tot een stille darm tenzij het vanaf vanmiddag pas is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft helemaal geen zin om hier om hulp te vragen. Een konijn dat niet eet, moet gewoon direct naar de dierenarts. Jammer dat je morgen pas gaat.

@Dolly: geef nou alsjeblieft niet telkens medisch advies. Je kunt hier allemaal dingen roepen, maar men kan daar ook mee op de loop gaan. Het enige goede advies bij niet eten of diarree is: "ga naar een dierenarts!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, 12 uur is wel erg weinig hoor. Ik hou altijd 24 uur aan en mijn dierenarts volgens mij ook. Vaak genoeg weten mensen ook niet precies vanaf wanneer ze niet eten dus ik denk dat er heel wat meer konijnen zouden sterven als die 12 uur klopte. Het zal vaak meer dan 12 uur duren voor een konijn een dierenarts ziet, ook door omstandigheden zoals de dierenarts die dicht is, of je merkt het pas als je thuiskomt. Je hebt er wel gevoelige konijnen bij en daar kom je natuurlijk pas achter als ze stoppen met eten, dat is waar. Maar ik ken konijnen die een week niet eten hebben overleefd, schatting dan he. Alleen een week niet drinken, daar gaan hun nieren kapot van, net als bij mensen eigenlijk.

Mijn konijnen stoppen pas met eten vlak voordat ze doodgaan, de meeste dan, dus het is niet altijd zo dat ze stoppen met eten als ze pijn hebben. Het is dan wel een graadmeter voor ziekte maar sommige konijnen stoppen al met eten als ze niet zo lekker zijn en andere knagen gewoon rustig door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh, kun je de poep er niet afhalen? Eventueel vragen of iemand kan helpen. Kun je meteen controleren of er geen maden of iets dergelijks zijn.


 


Als je echt wachten moet tot morgen zou ik het konijn in een schoon hok zetten zodat je controleren kan of hij nog goed keutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja okee, jullie hebben gelijk dat een dierenarts alleen uitsluitsel kan geven maar als het konijn wel bv ergens een abces heeft hangen of als zijn pootje gebroken is, dan weet je zeker dan je meteen naar een dierenarts moet. Een kleine checkup zelf doen vind ik wel de moeite waard hoor. Ze kunnen soms symptomen verbergen. Zo kwam ik erachter dat Ginger een enorme tumor had bv. Ik had het nooit opgemerkt als ik haar niet even bevoeld had. Goed naar je konijn kijken, helpt om erachter te komen wat er mis is. En dan sta ik altijd een stuk zekerder bij de dierenarts. Ook al weet je niks over het medische, je kunt wel je konijn op schoot nemen en even overal zachtjes betasten en kijken of ze reageren. Ik weet wel dat een dierenarts nodig is, bijna altijd eigenlijk maar of dit een spoedgeval is of niet, kun je beter beoordelen na een kleine checkup. Alleen om het niet eten, als het vanaf vanmiddag was, is morgenochtend vroeg genoeg om naar de dierenarts te gaan, snap je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het nou om 12 uur of 24 uur gaat lijkt me niet zo relevant. Het is maar een regel, bij het ene konijn gaat het sneller dan bij het andere. En vergeet niet dat het niet eten waarschijnlijk een gevolg van iets anders is. De oorzaak moet worden aangepakt en als het konijn niet meer eet gaat het alleen maar verder achteruit en komen er ook meer problemen bij. En ze houden zich heel groot hè. Als ze het laten zien dat ze ziek zijn dan zijn ze al heel erg ziek. Ik denk dat je in ieder geval het beste even naar de dierenarts kan bellen. Beterschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, 12 uur is wel erg weinig hoor. Ik hou altijd 24 uur aan en mijn dierenarts volgens mij ook. Vaak genoeg weten mensen ook niet precies vanaf wanneer ze niet eten dus ik denk dat er heel wat meer konijnen zouden sterven als die 12 uur klopte. Het zal vaak meer dan 12 uur duren voor een konijn een dierenarts ziet, ook door omstandigheden zoals de dierenarts die dicht is, of je merkt het pas als je thuiskomt. Je hebt er wel gevoelige konijnen bij en daar kom je natuurlijk pas achter als ze stoppen met eten, dat is waar. Maar ik ken konijnen die een week niet eten hebben overleefd, schatting dan he. Alleen een week niet drinken, daar gaan hun nieren kapot van, net als bij mensen eigenlijk.

Mijn konijnen stoppen pas met eten vlak voordat ze doodgaan, de meeste dan, dus het is niet altijd zo dat ze stoppen met eten als ze pijn hebben. Het is dan wel een graadmeter voor ziekte maar sommige konijnen stoppen al met eten als ze niet zo lekker zijn en andere knagen gewoon rustig door.

Ik ben het zo NIET met je eens. Het is inderdaad verschillend wanneer een konijn stopt met eten (iets met pijngrens enzo), maar als ze stoppen met eten is het zowiezo foute boel. Waarom? Omdat dan de darmen ook niet meer gestimuleerd worden en uiteindelijk stil kunnen gaan liggen. En het is verdomd moeilijk om echt stil liggende darmen weer op gang te krijgen. Veel mensen zorgen er ook niet voor dat de temperatuur op peil blijft waardoor het konijn onnodig lijdt. Omdat de ingewanden bij een te lage temperatuur nog minder doen dan dat ze al deden.

 

Konijnen hebben niet zo'n peristaltiek als een mens he, vergeet dat niet...

 

Afgelopen winter helaas nog een konijn moeten laten gaan omdat de boel stil was komen te liggen ondanks mijn snelle ingrijpen. Ik wist bij haar dat als ze niet wilde eten, dat het weer mis was. Dat had ze heel snel, maar dan was er ook wel degelijk een oorzaak. Ik had dan ook altijd alle medicijnen daarvoor in huis. Helaas is de zoveelste keer haar toch fataal geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja okee, jullie hebben gelijk dat een dierenarts alleen uitsluitsel kan geven maar als het konijn wel bv ergens een abces heeft hangen of als zijn pootje gebroken is, dan weet je zeker dan je meteen naar een dierenarts moet. Een kleine checkup zelf doen vind ik wel de moeite waard hoor. Ze kunnen soms symptomen verbergen. Zo kwam ik erachter dat Ginger een enorme tumor had bv. Ik had het nooit opgemerkt als ik haar niet even bevoeld had. Goed naar je konijn kijken, helpt om erachter te komen wat er mis is. En dan sta ik altijd een stuk zekerder bij de dierenarts. Ook al weet je niks over het medische, je kunt wel je konijn op schoot nemen en even overal zachtjes betasten en kijken of ze reageren. Ik weet wel dat een dierenarts nodig is, bijna altijd eigenlijk maar of dit een spoedgeval is of niet, kun je beter beoordelen na een kleine checkup. Alleen om het niet eten, als het vanaf vanmiddag was, is morgenochtend vroeg genoeg om naar de dierenarts te gaan, snap je?

Ook hier ben ik het niet mee eens, topicstarter geeft al aan dat het konijn nog nooit ziek is geweest en er dus geen ervaring mee heeft. Dan is het JUIST zaak om wel snel te handelen en een dierenarts te zoeken. Desnoods sta je er voor niks maar een konijn stopt niet zomaar met eten. En of dat dan 12 uur is of 24 uur, hoe later je bent hoe moeilijker het is om het konijn weer op de rit te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt iedereen om te reageren heb een afspraak morgen ochtend om 8 uur, vanavond kon ik jammer genoeg niet meer gaan, hij ziet er niet doodziek uit, hij reageerd nog en alles behalve dat eten gras at gij wel nog een beetje dus het is niet dat gij niets eet alleen heel erg weinig op een dag klein blaadje enzo maar van zijn droogvoer eet gij gewoon niet, ik denk dat het gewoon aan zijn darmpjes ligt vandaar ook de plakpoep en minder goed in het naar boven hollen dat zal dan ook aan de pijn liggen in zijn buikje denk ik weer dan morgen zal ik weten wat er met pluisje scheelt


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook niet eens met jouw 'advies' Dolly en ik vind eigenlijk ook dat je zulke uitspraken niet moet doen. Hoe lang een konijn zonder eten 'kan' doet er niet toe, er zijn ook konijnen met een directe gasaanval waarbij je na een paar uur al te laat bent. Ook jij weet de oorzaak niet dus kan je hier niet over speculeren, we weten niet wat dit konijn heeft en dat kunnen wij ook niet beoordelen op een forum.


 


Niet eten = gevaarlijk en vraagt om snel handelen! Zoals gezegd moet de oorzaak hiervan worden aangepakt en hoe langer je wacht hoe meer risico je konijn loopt en dat wil je niet. Ik zou er zelf nooit een nacht over laten gaan als een konijn niet eet en duidelijk ergens last van heeft, het kan zomaar te laat zijn.


 


Ik heb met mijn ram zo vaak om 21:00/22:00 nog bij een dierenarts gezeten (ook bijv op zondag), als ik dat niet had gedaan had ik hem al veel eerder een keer dood aangetroffen. Mijn dierenarts liet me ook altijd onmiddellijk komen als ik aangaf dat Koos weer was gestopt met eten of er apathisch bij zat en complimenteerde dan zelfs met het snelle opmerken en handelen waardoor mijn konijn er weer boven op kwam. Al had hij geen dienst liet hij me nog komen, hij was het niet verplicht en had me kunnen doorsturen naar een praktijk veel verder rijden maar dat vond hij sneu voor het konijn om er langer mee te zeulen dan nodig terwijl mijn konijn pijn had en snel hulp nodig had. Dat heeft mij wel altijd veel vertrouwen in hem gegeven ook, ook omdat hij de ernst er van in zag/ mij serieus nam en me zo goed mogelijk met Koos geholpen heeft altijd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .