Ga naar inhoud

In laten slapen.. of niet?


Charell

Aanbevolen berichten

Nou ik snap wel dat mensen hun dierenarts hoog hebben zitten. Dokters zijn toch de knappe koppen en daar hebben mensen veel vertrouwen in. Maar ik weet uit eigen ervaring dat dierenartsen ook maar mensen zijn en ook wel eens fouten maken. Ze kunnen bv net als iedereen last hebben van tunnelvisie en ik denk eigenlijk dat dat hier ook het geval is.

Volgens de dierenarts kan het geen EC zijn maar daar heeft ie gewoon geen gelijk in. Niet elke dierenarts weet dat EC zoveel verschillende symptomen kan geven en dat het tegenwoordig ook bestaat als chronische aandoening omdat konijnen er niet meteen aan hoeven te sterven. Er is tegenwoordig ook een variant van myxomatose die overleefbaar is voor konijnen. Weet ook niet elke dierenarts hoor. Daarvoor moet je 'up to date' blijven en cursussen volgen en niet elke dierenarts vindt dat nodig. De mijne gelukkig wel en die kan ik vragen om toch medicatie te geven, ook al vindt hij het niet nodig. Dat moet kunnen, in goed overleg, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je aan om een dierenarts te bezoeken die wat meer konijnkundig is. Een kuur voor EC duurt altijd 28 dagen. En ik begin nu wel een beetje aan zijn konijnkundigheid te twijfelen. Het zal ongetwijfeld een goede dierenarts zijn hoor, maar konijnen zijn dieren waar je je echt extra in moet verdiepen omdat ze best complex zijn. We hebben hier een lijst, wellicht zit er 1 bij jou in de buurt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont maar in Zaanstad kan ik Schut van harte aanbevelen. Die rust niet voor hij een diagnose voor je heeft en hij heeft er nog nooit naast gezeten bij mij. En die staat altijd open voor je eigen ideeen over wat je konijn mankeert. Hij wist bv niet dat duplocilline zo goed werkt bij snot en ik moest hem wel overhalen daar een hele tijd mee door te gaan. Maar we hebben zo wel alle konijnen snotvrij gekregen. Een beetje samenwerken is wel belangrijk, vind ik. Hij was minder optimistisch of we ze wel gingen genezen dus ik heb hem daar ook wat mee geleerd.

Ik vind wel, Charell doet haar uiterste best en is heel dol op haar konijn dus ik denk dat ze wel de adviezen wil horen en opvolgen. Misschien is het voor haar minder makkelijk assertief te zijn naar haar dierenarts, ook omdat ze er niet veel ervaring mee heeft. En dan sta je toch minder sterk. Ik kan nu tegen mijn dierenarts zeggen wat ik wel en niet wil maar daarvoor moet je wel wat ervaring opbouwen misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je de vorige keer na de panacur het ook beter vond gaan klinkt het dus wel dat hij er baat bij heeft. De standaard behandeling voor ec is in ieder geval altijd 1 keer per dag panacur gedurende een maand ( minimaal 28 dagen). Dat is namelijk de tijd die nodig is om die parasiet goed de kop in te drukken. Als het maar een paar dagen gegeven wordt komt het gewoon weer terug als je stopt, want de parasiet is nog te actief.


Je kan altijd een second opinion vragen aan een andere da. Ik heb zelfs een keer een heel verhaal gemaild naar de wilhelminakliniek in Utrecht en kreeg een advies waarmee ik naar mijn da ben gegaan. Hun weten namelijk heel veel van konijnen en ook van ec.


 


Hopelijk blijft het nu steeds beter met hem gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in heerde, voor mij niet te doen dus. In de buurt zit geen enkele konijnkundige DA. Misschien een stuk verderop, maar ik ga niet met een oud konijn die als de dood is voor de auto kilometers rijden.

Voor mij mag er een slotje op dit topic, aangezien ik alleen maar wordt aangevallen, terwijl ik niks anders dan mijn best doe..!! Ik volg gewoon het advies van de DA op, want ook wij twijfelen of het EC is. Ik laat hem na deze kuur van boven tot onder nog een keer nakijken. Mocht je het hier niet mee eens zijn, jullie probleem. Ik doe alles voor hem. Jammer dat er mensen zijn die mij alleen maar aanvallen, omdat ik de raad van de DA opvolg.

Ikka en Dolly, in ieder geval bedankt dat jullie wel meeleven. Ik geef hem gewoon nog een maand Panacur. Ik kan idd altijd nog een mail sturen naar een andere DA. Mocht het niet beter gaan, dan laten we hem nog eens helemaal nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij bedoel je mij als je vindt dat je aangevallen wordt.

Ik heb je helemaal niet aangevallen, maar goed ik heb mijn best gedaan. Ik snap je gewoon niet, we praten langs elkaar heen of zo, ik probeer je iets aan het verstand te peuteren, het lukt niet en jij voelt je aangevallen. Misschien lukt het iemand anders om het uitgelegd te krijgen.

Sterkte voor je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Ik geef hem gewoon nog een maand Panacur.

Dus je hebt wel degelijk de medicatie voor een maand meegekregen? Ik geloof dat de discussie hier begon omdat je zei dat je het maar voor 1x had.

Als je de medicatie voor een maand in huis hebt is dat helemaal top toch? Zal de rest ook gerustgesteld mee zijn.

Heldere communicatie is heel belangrijk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mensen met advies het alleen maar heel goed bedoelen hoor Charell en met je mee willen denken in het belang van je konijn. Ik zou goedbedoeld advies in het belang van je konijn niet zomaar naast je neerleggen want ik denk juist dat je er echt wat mee kan, zeker van mensen die hier ervaring mee hebben.


Ze zeggen niet dat jij iets fout doet he, maar de dingen die hier worden aangegeven zou je wel kunnen voorleggen aan je dierenarts. 


Je kunt niet alles zelf weten en het is toch niet erg om hulp of advies te accepteren als je konijn daar mee geholpen is?


 


Wat Aniek voorstelt is toch bijvoorbeeld hartstikke lief? Iemand mét de ervaring en kennis die evt de zorg voor je konijn op zich wil nemen, dat je konijn bij iemand achter laten niet leuk is ben ik helemaal met je eens maar als dat nou helpt om je konijn er boven op te krijgen is dat toch het aller belangrijkst? Het geeft toch niet als je het misschien zelf niet kan of zelf niet weet welke opties er nog zijn voor je konijn?


 


Alsnog beterschap voor je konijn in ieder geval, ik hoop dat hij goede kansen krijgt en beter wordt!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er verwarring is over het spuitje panacur..ik heb dat ook wel eens gehad, dat is de pasta geloof ik, met een draaisysteem. Zo kan je doseren en geef je elke dag een dosis op basis van het gewicht. Met zo één spuitje kan je zeker een week of langer verder geloof ik (ik weet niet of ik er één week of 12 dagen mee toe kwam), maar ik denk dus dat het niet terecht is dat ze wordt verweten maar één keer panacur te geven, het is gewoon miscommunicatie lijkt me.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd een spuitje met draaisysteem. Deze gaat echt geen 28 dagen mee, vandaar dat ik nog een kuur heb meegekregen.


Het gaat om deze spuit.


 


XpCggA.jpg


 


Ik blijf gewoon deze spuiten halen voor een maand.


Ik vind het gewoon jammer.. Ik doe zo mijn best.. Ik heb op het advies van dit topic Panacur gehaald.. En dan is het wéér niet goed..


Ik heb gewoon geen ervaring met EC, vandaar dat ik de DA vertrouw, aangezien hij er voor gestudeerd heeft..


Ik blijf ook gewoon op de DA vertrouwen, hij zal wel weten wat goed is voor Bink. Ik blijf gewoon een maand lang Panacur geven. Als dit niet werkt, laat ik hem van boven tot onder onderzoeken en zal ik ook zeker vragen voor een bloedonderzoek. Ik wil écht het beste voor mijn mannetje..!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet zo goed waarom de toon niet wat vriendelijker kan. Wat heeft Charell nou gedaan wat zo verkeerd was ? Er was een misverstand over medicatie en daar werd ik ook een beetje moe van. En als Charell daar dan iets van zegt, is ze meteen iemand die zich wel heel snel aangesproken voelt. Mag ik het omdraaien, men is hier wel heel snel ontevreden en uit dan zulke felle kritiek dat de Ts geen zin meer in heeft er nog op te reageren. Waarom moeten mensen zich altijd zo verdedigen eigenlijk? Laat iemand toch in zijn waarde en oordeel niet zo snel dat iemand er niet alles voor over heeft.

En als iedereen altijd zo snel is met roepen dat men naar de dierenarts moet gaan, waarom dan zo weinig vertrouwen in ze hebben? Dat heet zelf diagnosticeren en daar word ik ook altijd voor op de vingers getikt. Je moet naar de dierenarts gaan en die weet het wel. Niet dus en dat bewijzen jullie hier zelf. Toch snap ik dat Ts eerder naar haar dierenarts luistert dan naar wat mensen op internet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas.. Het gaat niet goed.. Hij zakt nu ook door zijn voorpoten..


 


Voor mij is het genoeg geweest.. Ik heb alleen een probleem..


Bink is ook van mijn zusje. Zowel zij als mijn moeder vertikken het om hem in te laten slapen..


Ze blijven maar zeggen: 'Ja, hij heeft toch geen pijn en hij eet toch nog, dan is het toch goed? We gaan hem echt niet zomaar in laten slapen'.


 


Ik zie aan alles dat Bink er genoeg van heeft.. Hij is inmiddels helemaal gestopt met lopen, hij klapt alleen maar om, is mager en zijn voorpoten stoppen er nu dus ook mee, ondanks de Panacur.. Hij eet nog wel, maar toch.. Het feit dat hij niks meer kan, zegt genoeg voor mij..


 


Ik wil hem zo graag de rust geven die hij verdient.. Helaas heb ik dus niks te zeggen.. Ik ben er kapot van, dat ik niks voor hem kan doen.


Het woord 'inslapen' mag hier in huis niet gezegd worden.. Maar ik zie dat hij blijft aftakelen.. 


 


Ik ga vanmiddag gewoon naar de DA.. Het kan me niet schelen wat mijn zusje en moeder er van zeggen.. Ik ga het met hem bespreken, want dit kan niet zo..! Ik hoop alleen dat mijn moeder en zusje het ook gaan inzien..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het zo met hen bespreken.. Ik ga sowieso naar de DA en ze moeten maar zien of ze meegaan of niet.. Het probleem is dat mijn moeder de rekeningen voor de DA betaald, dus als zij weigert, heb ik niks in te brengen.. Ik kan het altijd nog zelf betalen, maar zoveel geld heb ik ook niet.. 


 


Ik vind het zo rot, hij ligt heel zielig in zijn ren met zijn koppie op de stoep.. Hartverscheurend.. Hij was het meest vrolijke konijn dat ik ooit heb gezien, daar is niks meer van over..


 


Mijn zusje en mijn moeder wachten liever af tot hij zelf sterft.. Ik wil dit voor zijn.. Ik wil niet dat hij gaat lijden..


Ik ga kijken wat de DA zegt.. Er zit ook niks geen verbetering in, terwijl de DA zei dat we binnen een paar dagen verbetering moeten zien door de Panacur.. 


Mijn moeder en zusje moeten maar zien wat ze willen, mee of niet.. Ik ga mijn konijn absoluut niet laten lijden.. Want zoals ik hem nu zo zie, heeft hij geen plezier meer in het leven..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef je groot gelijk hoor. Soms is het gewoon tijd om je geliefde diertje te laten gaan. Misschien dat je na een gesprekje met je zusje en moeder dit duidelijk hebt gemaakt. Ik snap heel goed dat je hem niet wilt laten lijden. Als het niet meer gaat, dan gaat het gewoon niet. Sterkte met alles, want dat zal wel heel heftig voor je worden.


 


Het klopt idd dat het een weekje of 2, 3 kan duren maar jij kent je konijn het beste. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .